Baremul de evaluare şi de notare la examenul de Limba şi literatura română, Evaluarea Naţională 2013, a fost publicat de Ministerul Educaţiei. Absolvenţii de clasa a VIII-a au susţinut astăzi, 25 iunie, primul examen de la finalul gimnaziului. Ei au avut de realizat două compuneri şi de răspuns mai multor întrebări pornind de la un fragment din Alexandru Vlahuţă – „Din durerile lumii” şi pe baza unui text de pe www.eucitesc.ro, arată hotnews.ro.
Descarcă de aici baremul oficial de evaluare şi de notare de la Limba şi literatura română
Limba şi literatura română
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
Varianta 10
Se punctează oricare alte formulări / modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fracţiuni de punct.
Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a punctajului total acordat pentru lucrare.
SUBIECTUL I (42 de puncte)
A. 1. câte 2 puncte pentru notarea fiecărui antonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate (de exemplu: sărac – bogat, avut; mari – mici, mărunte; bucurie – tristeţe, mâhnire) 3x2p=6 puncte
2. explicarea rolului virgulei în secvenţa dată (marchează grafic termenii unei enumeraţii) 6 puncte
3. câte 3 puncte pentru transcrierea a două cuvinte/grupuri de cuvinte care se referă la timpul în care se petrece acţiunea (de exemplu: vara; în toţi anii, la ziua aceea) 2x3p=6 puncte
4. câte 3 puncte pentru menţionarea oricăror două trăsături ale genului epic, prezente în text (de exemplu: prezenta personajelor; prezenţa naratorului) 2x3p=6 puncte
5. prezentarea adecvată a semnificaţiei secvenţei, în limitele de spaţiu indicate 6 p. / prezentarea parţial adecvată a semnificaţiei secvenţei date, în limitele de spaţiu indicate 3 p. / încercare de prezentare a semnificaţiei secvenţei date 1 p. 6 puncte
B.
– câte 2 puncte pentru numirea oricăror două mijloace de caracterizare a personajului ales 2x2p=4 puncte
– câte 2 puncte pentru ilustrarea oricăror două trăsături ale personajului, cu exemple adecvate, selectate din fragmentul citat 2x2p=4 puncte
– adecvarea conţinutului la cerinţă (claritatea şi coerentă ideilor; echilibru între părţile compunerii) 2 p./conţinut parţial adecvat 1 p. 2 puncte
– respectarea limitelor de spaţiu indicate 2 puncte
SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)
A. 1. câte 2 puncte pentru formularea corectă a celor două enunţuri cerute (de exemplu: Numele concursului anunţat este ‘Cum ar fi dacă …?’.; Textele pot fi trimise până pe data de 23 decembrie.) 2x2p=4 puncte
2. câte 2 puncte pentru precizarea valorii premiului şi a modalităţii de valorificare (de exemplu: Valoarea premiului este de 500 de lei.; Premiul poate fi folosit pentru cumpărarea cărţilor preferate.) 2x2p=4 puncte
3. câte 1 punct pentru menţionarea corectă a fiecărei valori morfologice (poarta – verb predicativ; îl – pronume personal; conversaţiile – substantiv comun; nostru – adjectiv pronominal posesiv) 4x1p=4 puncte
4. câte 2 puncte pentru precizarea corectă a fiecărei funcţii sintactice (acest – atribut adjectival; scrie – predicat verbal) 2x2p=4 puncte
5. – câte 1 punct pentru transcrierea fiecărei propoziţii din frază dată 2x1p=2 puncte
– precizarea felului propoziţiei subordonate transcrise: propoziţie subordonată atributiva 2 puncte
6. construirea unei fraze alcătuite din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată predicativa, introdusă prin adverbul relativ cum 4 puncte
– 1 punct pentru construirea unei fraze alcătuite din două propoziţii
– 3 puncte pentru construirea corectă a propoziţiei subordonate indicate introduse prin adverbul relativ cum
B. – relatarea unei întâmplări, respectând succesiunea logică a evenimentelor 4 p./relatarea unei întâmplări, fără respectarea succesiunii logice a evenimentelor 2 p. 4 puncte
– câte 2 puncte pentru precizarea fiecăruia dintre cele două elemente ale contextului spaţio-temporal 2x2p=4 puncte
– adecvarea conţinutului la cerinţă (claritatea şi coerentă ideilor; echilibru între componentele compunerii) 2 p./conţinut parţial adecvat 1 p. 2 puncte
– respectarea limitelor de spaţiu indicate 2 puncte
12 puncte se acordă pentru redactare, astfel:
– unitatea compoziţiei 1 punct
– coerentă textului 2 puncte
– registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului 2p./adecvarea parţială 1p. 2 puncte
– ortografia (0-2 erori – 3p./ 3 erori – 2p./ 4 erori – 1p./ 5 sau mai multe erori – 0p.) 3 puncte
– punctuaţia (0-3 erori – 2p./ 4 erori – 1p./ 5 sau mai multe erori – 0p.) 2 puncte
– aşezarea corectă a textului în pagina 1 punct
– lizibilitatea 1 punct