SUBIECTUL I (30 de puncte)
1. câte 1 punct pentru numirea fiecărui sinonim neologic pentru sensul din text al cuvintelor date de exemplu:
singuri – solitari; privește – contemplă) 2x1p= 2 puncte
2. explicarea rolului virgulei din versul indicat (de exemplu: marchează un raport de coordonare între două propoziţii de acelasi fel) 2 puncte
3. construirea unui enunţ în care se ilustrează corect sensul conotativ al cuvântului indicat 2 puncte
4. câte 2 puncte pentru precizarea unei teme (de exemplu: iubirea) și a unui motiv literar identificate în textul dat (de exemplu: visul) 2x2p= 4 puncte
5. câte 2 puncte pentru menţionarea fiecăreia dintre cele două mărci lexico-gramaticale ale subiectivităţii din text (de exemplu: verbe la persoana I – să stăm și pronume la persoana I – îmi) 2x2p= 4 puncte
6. câte 2 puncte pentru selectarea fiecăreia dintre cele două secvenţe care conturează dimensiunea temporală a imaginarului poetic (de exemplu: Să fie sara-n asfinţit; Și noaptea să înceapă) 2x2p= 4 puncte
7. prezentarea adecvată a valorii expresive a verbelor la modul conjunctiv 4 p. / prezentare schematică 2 p. 4 puncte
8. – câte 1 punct pentru menţionarea fiecăreia dintre cele două trăsături ale romantismului 2x1p= 2 puncte
– câte 1 punct pentru ilustrarea cu exemple din text a fiecărei trăsături menționate 2x1p= 2 puncte
9. comentarea adecvată și nuanţată a primelor două strofe, în limitele de spaŃiu indicate 4 p. / comentarea parţial adecvată sau nerespectarea limitelor de spaŃiu indicate 2 p. 4 puncte
BACALAUREAT 2013 SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
− structura discursului de tip argumentativ:
− formulare adecvată a ideilor în scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru între cele trei componente: ipoteza, enunţarea și dezvoltarea argumentelor, concluzia 4 p. / formulare parţial adecvată 2 p. 4 puncte
− utilizare adecvată a mijloacelor lingvistice utile exprimării unei aprecieri (de exemplu: verbe de opinie, adverbe/locuţiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivităţii evaluative, conjuncţii/locuţiuni conjuncţionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi) 4 p. / utilizare parţial adecvată 2 p. 4 puncte
− conţinutul argumentării:
− formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica propusă 2 puncte
− câte 3 puncte pentru enunţarea fiecăruia dintre cele două argumente [pro si/sau contra] adecvate ipotezei 2x3p=6 puncte
− câte 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre argumentele enunţate
2x3p=6 puncte
− formularea unei concluzii pertinente 2 puncte
− respectarea normelor limbii literare si a limitelor de spațiu indicate:
− registrul stilistic adecvat cerinței 1 punct
− respectarea normelor de exprimare (0-1 greșeli lexicale sau morfosintactice – 2 p.; 2 greșeli – 1 p.; 3 sau mai multe greșeli – 0 p.) 2 puncte
− respectarea normelor de ortografie și de punctuaţie (0-1 greșeli ortografice și de punctuaţie – 2 p.; 2 greșeli – 1 p.; 3 sau mai multe greșeli – 0 p.) 2 puncte
− respectarea limitelor de spaţiu indicate 1 punct
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Conţinut – 16 puncte
– câte 2 puncte pentru prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecăruia dintre personajele alese din romanul experienţei studiat 2x2p= 4 puncte
(Cele 2 puncte pentru fiecare personaj se acordă astfel:
• prezentare nuanţată și adecvată a statutului social, psihologic, moral etc. al personajului 2 p.
• prezentare schematică sau superficială a statutului social, psihologic, moral etc. al personajului 1 p.)
– evidenţierea, prin două episoade/citate/secvenţe comentate, a modului în care evoluează relaţia dintre cele două personaje 4 puncte
• prezentarea evoluţiei relaţiei dintre personaje și ilustrarea acesteia prin două episoade/citate/secvenţe comentate 4 p.
• prezentarea evoluţiei relaţiei dintre personaje și ilustrarea printr-un episod/citat/secvenţă comentată 2 p.
• simpla numire a unor scene/secvenţe sau tendinţa de rezumare 1 p.
− câte 1 punct pentru ilustrarea fiecăruia dintre cele patru elemente de structură și de compoziție ale romanului experienţei studiat, semnificative pentru analiza relaţiei dintre cele două personaje 4x1p= 4 puncte
− susținerea opiniei formulate cu argumente adecvate 4 p. / încercare de susţinere a opiniei sau schematism 2 p., simpla formulare a opiniei 1 p. 4 puncte
Redactare – 14 puncte
− organizarea ideilor în scris 3 puncte
• 3 puncte pentru text clar, organizat, coerent, cu echilibru între introducere, cuprins și încheiere, în care construcţia paragrafelor subliniază ideile în succesiune logică
• 2 puncte pentru text parţial organizat, cu dezechilibru între componente, în care construcția
paragrafelor nu subliniază ideile în succesiune logică
• 1 punct pentru text vag organizat, fără evidențierea trecerii de la o idee la alta
− abilităţi de analiză și de argumentare 3 puncte
• 3 puncte pentru relaţie adecvată între idee și argument, utilizare de argumente convingătoare, formulare de judecăţi de valoare relevante
• 2 puncte pentru relaţie parţial adecvată între idee și argument, utilizare de argumente insuficient de convingătoare, formulare de judecăţi parţial relevante
• 1 punct pentru relaţie nerelevantă între idee și argument, schematism
− utilizarea limbii literare (stil si vocabular potrivite temei, claritate a enunţului, varietate a lexicului, sintaxă adecvată 2 p / vocabular restrâns, monoton 1 p.) 2 puncte
− ortografia (0-1 erori: 2 p. / 2 erori: 1 p. / 3 sau mai multe erori: 0 p.) 2 puncte
− punctuaţia (0-1 erori: 2 p. / 2 erori: 1 p. / 3 sau mai multe erori: 0 p.) 2 puncte
− așezarea corectă a textului în pagină, lizibilitatea 1 punct
− încadrarea în limitele de spaţiu indicate 1 punct
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte (două pagini) și să dezvolte subiectul propus.
SUBIECTE BACALAUREAT: ROMÂNĂ – profil REAL
Elevii au primit la subiectul 1 un text la prima vedere din „Scrinul negru” de George Călinescu. Subiectul a verificat cunoştinţele de vocabular, elevilor cerându-li-se să găsească sinonimele la „mormane” şi ”uzate”. De asemenea, li s-a cerut să facă o expresie cu cuvântul „umăr”.
La subiectul 2, elevii au avut un text în care să argumenteze, în 300 de cuvinte, despre „alegerea unui model în viaţă”.
La subiectul 3, elevii de la profilul real au primit o poezie, la alegere, din lirica lui Tudor Arghezi, Lucian Blaga sau Ion Barbu (un eseu până la 3000 de cuvinte).
SUBIECTE BACALAUREAT: ROMÂNĂ – profil UMAN
Subiectul 1 – „Accidentul“, de Mihail Sebastian – pe baza acestui text, printre alte cerinţe, elevii au avut de găsit sinonime şi de identificat două cuvinte care să dovedească genul căruia îi aparţine textul.
Subiectul 2 – un text argumentativ despre importanţa jurnalului în viaţa unui adolescent.
Subiectul 3 – elevii au avut de argumentat simbolismul.
Este pentru prima dată
când elevii primesc subiecte diferite în funcţie de profilul urmat la liceu. Ministerul a anunţat această măsură încă de la începutul anului şcolar 2012-2013. Astfel, absolvenţii de clasa a XII-a care au urmat cursurile la uman sau pedagogic vor avea la examen subiecte mai dificile decât cei care au făcut un profil real sau filiera tehnologică sau vocaţională, alta decât pedagogică. Măsura cu subiecte diferite în funcţie de profil este prevăzută în metodologia de examen, după care se organizează examenul de maturitate, valabilă din 2011.
(Sursa: gandul.info)