Exclusiv. DICTATURA TAXIMETRIŞTILOR: Iaşul are cel mai mare tarif din ţară

0
94

Argumentele taximetriştilor ieşeni pentru scumpirea călătoriei nu stau în picioare. Aceleaşi motive pot fi invocate şi în alte oraşe mari din ţară, dar la Bucureşti tariful e cu 30% mai mic, iar la Cluj cu 10%. Cartelul taximetriştilor şi goana patronilor după profit ar putea fi explicaţiile adevărate ale tarifelor mari practicate la Iaşi.

 

 

Cu 1,99 lei pe kilometru, la Iaşi se practică cel mai mare tarif de taxi, într-un top în care au fost incluse alte 9 mari oraşe din România. Scumpirea carburanţilor, a pieselor de schimb şi scăderea numărului de clienţi ar fi principalele trei motive invocate de taximetrişti. Deşi cu aceleaşi lucruri se confruntă şi taximetriştii din celelalte oraşe, tarifele acestora variază între 1,35 lei/km la Craiova, 1,39 lei/km la Bucureşti şi 1,79 lei/km la Cluj. În plus, la Iaşi, preţul pe kilometru în cazul unei călătorii efectuată noaptea este de 2,19 lei, în timp ce majoritatea oraşelor au tarif unic zi – noapte. Reprezentanţii Primăriei susţin că nu pot interveni în politica de preţuri a operatorilor. Şefii oraşului au impus un tarif maximal ce nu poate fi depăşit, iar în rest piaţa ar trebui să facă reglajul.

 

 

Scumpirea din decembrie

În decembrie 2012, operatorii de taxi au depus o notificare la Primărie în care au anunţat majorarea preţurilor de transport. În motivare au adus ca argument scumpirea benzinei şi a motorinei. Aşa s-a ajuns la un tarif de 1,99 lei pe kilometru. Primăria a luat act de solicitatea taximetriştilor, iar aceştia au crescut tariful. Singura metodă de control pe care o poate exercita administraţia locală e ca operatorii să nu depăşească pragul maxim pe kilometru, stabilit la 3 lei, printr-o hotărâre a Consiliului Local de acum câţiva ani. Nici reprezentanţii taximetriştilor, nici cei ai Primăriei nu au putut explica cum s-a ajuns la acest preţ maxim. Astfel, în acest moment, majoritatea firmelor din Iaşi merg cu un tarif de 1,99 lei/pornirea, 1,99 lei/km şi 2,19 lei/km pe timp de noapte.

 

 

Dor de “căpşunarii”

 

Operatorilor de taxi nici prin cap nu le trece să reducă preţurile, deşi admit că numărul clienţilor e în scădere. “În Bucureşti nu sunt cursele ca la noi, pe distanţe mici. Ai uneori curse şi de trei sau patru lei. Şi trebuie să te duci, mai ales pe comanda”, a încercat un şofer să dea o explicaţie pentru preţul mare perceput la Iaşi.

Şi atunci, mai este profitabilă meseria aceasta? În privinţa câştigurilor, şoferii spun că piaţa nu mai este ca înainte de criză. “Nu mai este traficul care era, dar nici câştigurile care se făceau acum cinci sau şase ani. Veneau bani din afară. Mulţi români din Italia erau în vacanţă în oraş şi foloseau taxiurile. Acum majoritatea şi-a luat maşini sau a pierdut locul de muncă. Pentru mine încă este mulţumitor, dar muncesc mai mult decât pe vremea lui Ceauşescu. Peste 200 de ore pe lună, iar legea zice că ar trebui să muncesc 8 ore pe zi, dacă ar fi să ne luăm după ea. La final de lună rămân cu 1.500 de lei, după ce dau toate cheltuielile jos: carburant, întreţinerea maşinii, dispecerat, contabil, carte de muncă. Dacă prinzi o lună mai bună şi scapi de alte consumabile, poţi să ai şi 2.500 de lei”, a spus un taximetrist.

 

Rezultatele recensământului populaţiei vor afecta şi activitatea de taximetrie. Astfel, pentru că Iaşul mai are doar 290.000 de cetăţeni, numărul taxiurilor ar trebui să scadă de la 1.724 la 1.160 

 

600 taxiuri dispar

Datele recensământului populaţiei, publicate recent, vor avea efecte şi asupra activităţii de taximetrie din Iaşi. Pentru că populaţia Iaşului a scăzut la 290.000 de oameni şi numărul taxiurilor trebuie să se reducă proporţional. Astfel, potrivit legii sunt reglementate patru maşini la mia de locuitori. Cu alte cuvinte, în Iaşi ar trebui să fie 1.160 taxiuri faţă de 1.724 cât sunt în prezent, adică o reducere cu 564 maşini. Reprezentanţii Primăriei susţin că această micşorare se va face treptat. “Abaterile disciplinare, numărul de sancţiuni sau de incidente în trafic vor sta la baza criteriilor de diminuare a numărului de maşini”, au explicat reprezentanţii municipalităţii. Altfel spus, va fi o selecţia naturală. “Taximetria e un mijloc de subzistenţă pentru noi. Se vor pierde locuri de muncă, dar o parte dintre şoferi au renunţat deja şi s-au orientat spre alte activităţi”, a precizat un şofer de taxi. În condiţiile în care şi numărul maşinilor aflate la stradă va scădea, este puţin probabil ca tariful să se reducă.

 

ORAŞ

TARIF LEI/KM

TARIF PORNIRE – LEI

Bucureşti

1,39

1,39

Timişoara

1,49

1,49

Cluj Napoca

1,79

1,79

Braşov

1,47

1,47

Sibiu

1,79

1,79

Bacău

1,79

1,79

Craiova

1,35

1,35

Oradea

1,68

1,68

Satu Mare

1,44

1,44

IAȘI

1,99

1,99

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments