Motociclistul de la Rutieră, Daniel Albert, agent şef adjunct, patrulează zilnic pe Europeană, între Târgu Frumos şi Iaşi. Acesta mizează pe factorul surpriză. Şoferii nici nu-l observă când ajunge la geamurile lor.
Poliţiştii rutieri din Iaşi au activat în această vară o armă secretă pentru disciplinarea şoferilor. O motocicletă BMW, care poate atinge 240 km/h, cu un poliţist „călare” fac ravagii pe E 583, spre Târgu Frumos. Poliţiştii spun că motocicleta este mai eficientă decât Loganurile MCV.
Împătimit al motoarelor
Bolidul pe două roţi a ajuns la poliţia ieşeană în 2004, dar până acum a fost folosit doar pe litoral. Din această vară însă, BMW-ul a început să patruleze pe E 583, iar bilanţul este mai mult decât satisfăcător. Motocicleta este condusă de doi subofiţeri de la Poliţia Rutieră, care au deja la activ zeci de mii de kilometri în şa. Agentul şef adjunct Daniel Albert are 34 de ani şi a devenit un împătimit al motoarelor încă din şcoala de poliţie. La acea dată însă, nu visa că trei sferturi din an va lucra în şaua unei motocliclete a Ministerului de Interne. „Aveam un prieten, din Bârlad, care era fan înrăit. Aşa au ajuns să-mi placă motoarele, chiar dacă eu nu am acum unul al meu”, îşi aminteşte Daniel Albert.
Motocicleta poliţiei va patrula inclusiv în perioada pelerinajului de la sărbătoarea Sf. Parascheva, după care va fi retrasă în garaj din cauza răcirii vremii
Misiuni periculoase
Poliţistul a ajuns să conducă motocicleta de serviciu aproape din întâmplare, la câţiva ani după ce a terminat şcoala. „Eram pe o motoclicletă şi m-a oprit în trafic un superior. Când mi-am scos casca şi m-a văzut, m-a întrebat dacă am categoria A şi mi-a spus că voi trece pe motocicletă”, povesteşte Albert parcursul de la Loganul dotat cu radar la vehiculul pe două roţi. Motocicleta poliţiştilor nu se compară cu bolizii de lux văzuţi în filme, dar este concepută pentru viteză. „Atinge 240 km/h, dar eu am mers cu 180 maximum, într-o misiune. La 180 km/h m-am gândit la cele două fetiţe ale mele şi nu am forţat”, spune Daniel Albert.
6 ore pe zi
Vehiculul este adaptat special pentru poliţie, fiind dotat cu girofar, sirenă şi staţie de radioemisie-recepţie. „Nu are radar, aşa cum se crede, însă eu pot comunica cu colegii aflaţi în autoturismele dotate cu radar. S-a întâmplat să fiu solicitat să opresc în trafic autoturisme care au depăşit viteza legală”, explică agentul Albert. Poliţistul ieşean petrece în şa aproximativ 6 ore pe zi, în care străbate câteva sute de kilometri în patrulă. El susţine că motocicleta este mai eficientă decât Loganurile dotate cu aparatură radar. Efectiv, şoferii se trezesc cu poliţistul în dreptul portierei, iar orice încercare de disimulare este văzută.
Agentul şef adjunct Daniel Albert aplică, zilnic, zeci de amenzi, în special şoferilor care vorbesc la telefon sau celor care nu poartă centura de siguranţă
Vă poate bate în geam
În patrulă, motocicleta nu are o ţintă fixă şi încearcă să completeze acţiunea autoturismelor dotate cu aparatură radar. „Maşinile sunt observate de la distanţă, iar şoferii comunică între ei. Când ştiu că au echipaj radar în faţă, îşi pun centura şi închid telefoanele. Pe mine nu mă prea observă, mai ales că şoferii nu sunt obişnuiţi cu motociclete în trafic. Eu mă pot apropia la nivelul geamului şi pot vedea foarte bine ce se întâmplă în interior. Lipsa centurii de siguranţă şi utilizarea telefonului sunt cele mai frecvente abateri pe care le pot depista”, explică poliţistul.
Zeci de amenzi
Agentul şef adjunct Daniel Albert spune că de pe motocicletă ar putea aplica şi câte 200 – 300 de amenzi pe zi. Numărul amenzilor aplicate efectiv este de doar câteva zeci pe zi, iar motociclistul de la poliţie motivează că încearcă să aplice legea în spiritul ei. „Dacă îl văd că a răspuns scurt la telefon şi a închis, îl atenţionez şi îl las în pace. Însă, sunt zeci de şoferi care conduc fără centură, cu cotul pe portieră, vorbind la telefon şi fără să fie atenţi la trafic. Când ajung în dreptul lor şi mă observă, nu ştiu cum să arunce telefonul. În general, pe aceştia îi opresc pentru că pun în pericol siguranţa rutieră”, povesteşte Albert.
Depinde de vreme
Pe lângă oboseala acumulată în cele 6 ore de patrulă, poliţiştii de pe motocicletă se confruntă cu două mari probleme. Prima dintre ele este legată de starea vremii. „Stăm şi noi cu ochii pe cer şi dacă se adună norii a ploaie, ne întoarcem la bază”, explică Daniel Albert. Cea de-a doua problemă este legată de depistarea unor contravenţii grave sau a unor infracţiuni în trafic. „Dacă găsesc un şofer sub influenţa alcoolului, nu pot să-l iau pe motocicletă şi să-l duc la spital pentru recoltarea de probe. S-au întâmplat astfel de situaţii, iar colegii s-au amuzat nespus”, spune poliţistul. Inconvenientul a fost însă rezolvat procedural. „În astfel de cazuri, anunţ prin staţie şi vine o maşină să-l ia pe şofer. Nu se întâmplă să găsesc un şofer băut şi să mă fac că nu văd doar pentru că nu am eu cum să-l duc la spital”, adaugă Daniel Albert.