În urma unei reclamații a unui ieșean, inspectorii de la Protecția Consumatorilor au aplicat o amendă de 15.000 de lei unei bănci care și-a terorizat clientul timp de șase luni, cu penalități nejustificate la un credit pe care ieșeanul l-a achitat întotdeauna la timp.
„În luna februarie 2013, cetățeanul a încheiat un credit de nevoi personale cu CITIBANK EUROPE, contractul fiind preluat începând cu luna iulie 2013, de RAIFFEISEN Bank. Pe lângă ratele la credit, stabilite conform graficului de rambursare, consumatorul a achitat şi o serie de sume suplimentare, plătind conform propriilor calcule suma de 4.382 de lei în plus faţă de ratele stabilite. Ştiind acest aspect, în luna iulie a achitat numai 1.000 de lei din totalul de 1.830 de lei, cât ar fi fost rata, însă a fost sunat la 5 zile de la scadență de către un reprezentant al băncii care i-a precizat că figurează cu restante şi că trebuie să achite suma de 500 lei, penalităţi pentru nerespectarea graficului de plată. Având în vedere acest aspect, consumatorul a achitat în data de 25.07.2013 suma de 500 lei.
În vederea soluţionării am efectuat un control la RAIFFEISEN Bank, entitatea care a preluat, începând cu data de 01.07.2013, de la CITIBANK EUROPE, activitatea din România destinată clienţilor persoane fizice”, afirmă Marian Grigoraș, șeful Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Iași.
RAIFFEISEN Bank a confirmat aspectele reclamate de consumator. Totodată, în data de 12.08.2013 a efectuat corecţiile necesare pe contul creditului, iar sumele achitate în avans au fost considerate ca plăți anticipate ale unor rate viitoare. Instituţia bancară confirmă inspectorilor OPC că, în perioada martie 2013 – iulie 2013, sumele plătite de consumator nu au fost alocate în mod corespunzător, “ca urmare a unei regretabile erori tehnice”.
„Având în vedere aspectele constatate, agentul constatator a reţinut în actul de control faptul că deşi RAIFFEISEN Bank a preluat activitatea din România destinată clienţilor persoane fizice a CITIBANK EUROPE şi inclusiv contractul de credit al cărui beneficiar este consumatorul în discuţie, instituţia bancară nu a sesizat modul defectuos de alocare a sumelor la creditul respectiv şi, mai mult decât atât, l-a somat pe consumator că are restante şi i-a solicitat achitarea sumei de 500 lei, solicitare la care consumatorul a fost nevoit să se conformeze în dată de 25.07.2013. Ulterior, deşi deficienta i-a fost semnalată prin înregistrarea reclamaţiei de către comisarii instituţiei, în data de 05.08.2013, abia în dată de 12.08.2013, instituţia bancară a efectuat corecţiile necesare”, mai spune comisarul șef Marian Grigoraș.
În urma controlului a fost aplicată o amendă de 15.000 lei pentru că banca a mai fost sancţionată contravenţional de trei ori în cursul anului 2013, fiind aplicate la momentul respectiv două amenzi, fiecare în cuantum de 2.000 lei (una în luna ianuarie 2013, una în luna februarie 2013) şi un avertisment (în luna august 2013).