În ciuda impactului emoţional major stârnit de moartea celor 11 pasageri ai autoturismului prins de tren la trecerea cu calea ferată de la Uricani – Iași, în urmă cu două săptămâni, nimeni n-a învăţat nimic din această lecţie. Statistica neagră arată că, la Iaşi, au avut loc în ultimii cinci ani două dintre cele mai grave accidente din istoria României în care au fost implicate maşini lovite de tren.
Ultimul dintre ele s-a petrecut pe 8 septembrie, la trecerea cu calea ferată din satul Uricani, aflată la ieşirea din municipiul Iaşi, soldat cu 11 morţi, printre care şi doi copii. Cel mai grav a avut loc în localitatea Scânteia, pe 14 august 2009, când 14 oameni aflaţi într-un microbuz lovit de tren şi-au pierdut viaţa.
În total, 44 de oameni au murit în ultimii cinci ani la trei treceri cu calea ferată din Iaşi, din localităţile Uricani, Scânteia şi Ciurea.
Cu toate acestea, niciun oficial sau parlamentar din Iaşi n-a făcut demersuri consistente pentru a întări măsurile de siguranţă la calea ferată. Interesant este că localitatea Uricani face parte dintr-un colegiu care i-a trimis în Parlament pe senatorul Varujan Vosganian, ajuns ministru al Economiei, şi pe deputatul Relu Fenechiu, instalat timp de câteva luni pe scaunul de ministru al Transporturilor, instituţie căreia CFR i se subordonează direct.
La două zile după producerea accidentului de tren, Relu Fenechiu nu ştia exact locul în care se produsese tragedia, nici numărul exact al victimelor. A propus, în schimb, soluţii punctuale, care nu l-au preocupat totuşi cât timp a ocupat portofoliul de la Transporturi. „Nu există altă soluţie decât bariere şi semnale luminoase şi acustice. De ce să fie închis drumul? În acea zonă, la o astfel de trecere la nivel cu calea ferată, bariere trebuie categoric. Ele trebuie puse de administratorii trecerii peste calea ferată“, a comentat fostul ministru al Transporturilor pentru un cotidian ieșean.
Singura urmare a accidentului de la Uricani a fost o şedinţă convocată la Prefectura Iaşi, la care au luat parte toate părţile cu responsabilităţi în găsirea unei soluţii. Cu această ocazie, reprezentanţii CFR Infrastructură, singurii în măsură să ia decizia instalării unor bariere la trecerile cu calea ferată, au rămas fermi pe poziţie, spunând că „semnalizarea actuală ese conformă cu standardele”. Subprefectul de Iaşi, Bogdan Abălaşi, a decretat, ca o concluzie a discuţiilor, că trecerea cu calea ferată trebuie închisă până la instalarea unui sistem de semnalizare, altul decât Crucea Sfântului Andrei.
Cu toate acestea, la două zile distanţă, primarul comunei Miroslava, de care aparţine localitatea Uricani, a convocat o şedinţă de Consiliu Local în urma căreia s-a stabilit că drumul nu va fi închis datorită importanţei pe care o are pentru locuitorii din zonă şi a investiţiilor masive făcute de primărie acolo, pe principiul „drumul este al nostru, secţiunea care traversează calea ferată – a CFR-ului”. Primarul Dan Niţă din Miroslava a demarat procedurile pentru montarea unor panouri de avertizare şi a unor spinări de măgar acolo.
Costul montării unei bariere este estimat la 25.000 de euro. Practic, ar fi nevoie de 75.000 de euro pentru toate cele trei „puncte fierbinţi” şi de acordul CFR Infrastructură pentru a reduce semnificativ riscul unor accidente similare.
Şoferi prinşi pe bandă rulantă trecând pe lângă bariere
Pe de altă parte, Poliţia Rutieră Iaşi a intensificat „pânda” la bariere după producerea accidentului de la Uricani, iar statisticile făcute publice după controale arată că nici şoferii din Iaşi n-au învăţat nimic după tragedie. Într-o singură zi, în numai trei ore, au fost prinşi în flagrant delict trei şoferi care au trecut peste calea la bariera BJATM, cea care face legătura între două dintre cele mai populare cartiere din municipiul Iaşi.
„În data de 21 septembrie a.c., poliţiştii rutieri, în colaborare cu poliţiştii din cadrul Secţiei Regionale Poliţie Transporturi Iaşi, au acţionat pentru prevenirea şi combaterea accidentelor rutiere, produse la trecerile la nivel cu calea ferată cu risc ridicat. S-a acţionat la bariera BJATM, la trecerile la nivel cu calea ferată de pe DC Iaşi – Uricani şi de pe raza localităţii Ciurea, fiind obţinute următoarele rezultate: poliţişti participanţi – 30; sancţiuni contravenţionale aplicate – 48; valoare sancţiuni – 10.800 lei; permise de conducere reţinute – 10.
Exemple:
A fost depistat conducătorul unui auto, T. Florin, de 29 de ani, din comuna Popricani, judeţul Iaşi, care a trecut trecerea la nivel cu calea ferată BJATM, în timp ce semnalele acustice şi luminoase erau în funcţiune, şi semibariera în coborâre. Bărbatul a fost sancţionat cu 720 lei şi i s-a reţinut permisul de conducere pentru 90 de zile.
A fost depistat conducătorul unui auto, A. Dumitru, de 34 de ani, din comuna Voineşti, judeţul Iaşi, care a trecut trecerea la nivel cu calea ferată BJATM, în timp ce semnalele acustice şi luminoase erau în funcţiune. Bărbatul a fost sancţionat cu 720 lei şi i s-a reţinut permisul de conducere pentru 90 de zile.
A fost depistat C. Ovidiu, de 31 de ani, din Iaşi, care la bariera BJATM a depăşit coloana de autovehicule aflată în aşteptare, semnalele acustice şi luminoase fiind în funcţiune. Bărbatul a fost sancţionat cu suma de 320 lei şi i s-a reţinut permisul de conducere pentru 30 de zile”, se arată în comunicatul Poliţiei Iaşi.
(Sursa: adevarul.ro)