Vasul Costa Concordia va fi în cele din urmă adus la suprafaţă, luni, în cea mai amplă şi mai costisitoare operaţiune de salvare din istorie. Costul ridicării uriaşului vas care s-a scufundat pe coasta Toscanei, în ianuarie 2012, a crescut la 500 de milioane de lire sterline, cifră care ar putea creşte dacă vor exista probleme, după cum recunosc coordonatorii operaţiunii, anunţă Daily Mail.
32 de persoane au murit când vasul cu 4.200 de pasageri la bord, s-a lovit de stânci şi s-a scufundat lângă insula Giglio, după o încercare a căpitanului de a-i saluta în stil tradiţional marinăresc pe locuitorii insulei.
Munca de tractare
A fost construită o platformă subacvatică pe care vasul de 114.000 de tone va fi ridicat, în acest timp cricurile şi cablurile subacvatice montate având menirea de a menţine vasul într-o poziţie verticală.
Luni – marea operaţiune
Grandioasa operaţiune care presupune aducerea vasului de pe reciful peste care s-a răsturnat, urmează să înceapă luni, la primele ore ale dimineţii, dacă vremea o va permite şi va dura între 10 şi 12 ore, 500 de specialişti urmând a fi implicaţi în acest proiect.
Epava vasului va fi rostogolită pe o platformă printr-o manevră cunoscută drept „parbuckling”. După ridicare, o echipă de muncitori are misiunea de a căuta trupurile a două persoane dispărute încă, un italian şi un indian, în timp ce echipamentele vor menţine vasul de 114.000 de tone în poziţie verticală, coordonate şi de imaginea solului subacvatic furnizate de camerele de filmat de înaltă rezoluţie.
„Un mecanism plutitor care va acţiona precum bandajul, va susţine de jur-împrejur vasul, iar năvoade speciale vor strânge resturile vasului pe măsură ce acestea vor fi aduse la suprafaţă”, a declarat Nicholas Sloane, şeful operaţiunii de salvare de la Titan Salvage, firma care coordonează întreaga operaţiune.
Acesta a mai spus jurnaliştilor de la Daily Mail că echipele de salvare vor trece prin fiecare cabină pentru a aduna obiectele care vor fi predate procurorului de caz al statului italian, iar vasul va fi remorcat şi dus la dezasamblare.
Temeri privind mediul
Cea mai mare temere a coordonatorilor este faptul că vasul ar putea ceda când va fi ridicat pe poziţie verticală.
Departamentul italian pentru mediu a evidenţiat, de asemenea, pericolul poluării, mii de tone de apă infestată aflându-se în interiorul vasului. Combustibilul vasului a fost îndepărtat în ultimele luni.
Date generale privind operaţiunea Costa Concordia
Ridicarea vasului: 12 ore, 500 de specialişti implicaţi, 18.000 de tone de ciment utilizat pentru contrabalansare şi prevenirea ruperea vesului
Costul operaţiunii: 500 de milioane de lire sterline
(Sursa: dailymail.co.uk)