Ovidiu Laicu se spală pe mâini, sfidând opinia publică: “Întrebaţi-i pe cei de anul trecut de ce au făcut reparaţii la maşini de aceeaşi sumă”. La Regionala de Drumuri se face revizie totală la maşini în fiecare an. 6.000 de euro, în medie, este costul reparaţiei unui singur autoturism. Atât au dat anul trecut, atât dau şi anul acesta. Plus multe alte cheltuieli deşănţate. Contractul de reparaţie al autofrezelor a fost câştigat de o firmă din Suceava, sponsor al PSD, societate ce la licitaţie a oferit cel mai mare preţ. Direcţia de Drumuri are şi câteva cabane în zone turistice montane. La două dintre ele se fac amenajări, contractul de 100.000 de lei fiind atribuit prin încredinţare directă.
Pline de gropi şi de denivelări, drumurile naţionale din Moldova sunt o afacere serioasă pentru câţiva iniţiaţi care reuşesc să facă avere din bani publici. Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi plăteşte sute de milioane către firme private care i-au preluat atribuţiile, în timp ce numărul angajaţilor instituţiei este similar cu cel al unor companii de top. Un calcul mediu indică faptul că la fiecare 4 kilometri de şosea se numără şi un angajat de la DRDP.
Servicii externalizate
DRDP Iaşi este cea mai mare din ţară, raportat la numărul de kilometri aflaţi în întreţinere. În administrarea DRDP se află în prezent ceva mai puţin de 4.000 de kilometri răspândiţi în toate judeţele Moldovei. Printre atribuţiile DRDP se numără, în principal, întreţinerea acestei reţele rutiere. Treptat însă, de-a lungul timpului, atribuţiile directe ale DRDP s-au redus, pentru că unele servicii au fost externalizate. Astfel, de asfaltări, marcaje sau de deszăpeziri se ocupă acum firme private care câştigă bani frumoşi de la stat. Cu toate acestea, DRDP a păstrat aproape 1.000 de angajaţi, ceea ce înseamnă că la fiecare 4 kilometri de şosea avem şi câte un angajat la drumurile naţionale.
Banii se duc la alţii
În acest moment este greu de stabilit cu certitudine cu ce se mai ocupă angajaţii DRDP Iaşi. „Sunt circa 980 de angajaţi, dar nu uitaţi că suntem cea mai mare regională din ţară raportat la numărul de kilometri”, a susţinut Ovidiu Laicu, directorul DRDP. Concret, muncitorii de la drumuri intervin iarna pentru deszăpezire acolo unde firmele private nu fac faţă, plombează şoselele pentru care nu există contract de întreţinere cu diverse firme asfaltatoare şi toaletează acostamentele. În rest, atribuţiile au fost cedate, rând pe rând, unor firme care obţin profituri fabuloase.
Bucuria şoferilor, nepreţuită : reparații mașini, reparații autofreze, reparații cabane
– 800.000 de euro a alocat DRDP în doi pentru reparaţia unor rable
– 310.000 euro costă, anul acesta, reparaţia a 38 autofreze
– 22.000 euro e preţul reabilitării a două cabane montane
„Tun” la reparaţii
Externalizate sunt şi serviciile de reparaţii auto. Regionala ieşeană de drumuri naţionale a găsit în acest an peste 1,8 milioane de lei pe care să-i ofere unei firme private pentru repararea autoturismelor din patrimoniu. Maşini uzate, vechi de 10 – 15 ani, sunt reparate pe sume colosale. Ca medie, contractele încheiate conţin suma de 5.000 de euro pentru fiecare autoturism, adică de două ori mai mult decât valoarea de piaţă a maşinii. Contractul iniţial a fost „spart” în patru, sub pretextul că firmelor câştigătoare le va fi mai uşor să lucreze, iar în cazul unei contestaţii nu se va bloca repararea maşinilor din întreaga regională. Judeţele au fost „unite” două câte două, dar câştigător a fost o singură firmă, Metchim, firmă care deţine Autocenter în Iaşi.
Unic ofertant
„Zona Est”, aşa cum a fost numit unul dintre contracte, include maşinile din Iaşi şi Vaslui, adică 36 de autoturisme. Cu o durată de un an şi în valoare de 1.089.425 lei, contractul a fost încredinţat la o valoare cu doar 12.000 de lei mai mică decât evaluarea iniţială. Pentru un „lot” format din două Cielo, o Nubira şi un Opel Vectra de exemplu, DRDP a estimat cheltuielile pentru reparaţii la 90.000 de lei, ceea ce înseamnă 22.500 lei ca medie pe maşină. Toate cele patru contracte par trase la indigo, deşi au fost licitaţii diferite. Metchim a ofertat cu câteva mii de lei mai puţin decât evaluarea şi, la două licitaţii, a fost singur ofertant.
Metchim are abonament
Ovidiu Laicu, şeful DRDP, este de acord cu faptul că banii plătiţi pentru reparaţii puteau fi folosiţi la cumpărarea unor maşini noi, care să aibă garanţie, dar se scuză spunând că şefii nu i-au aprobat buget pentru investiţii. Starea tehnică a autoturismelor ar fi trebuit însă să fie măcar bună, dacă nu excelentă. Asta deoarece contractele cu Metchim pentru repararea autoturismelor sunt „cu repetiţie”. DRDP a organizat şi anul trecut exact acelaşi tip de licitaţie, pentru aceleaşi maşini, şi cu sume similare cu cele de anul acesta. Şi anul trecut câştigător a fost tot Metchim. Aşadar, DRDP plăteşte în fiecare an către Metchim câte 5.000 de euro pentru repararea unui Cielo. „Nici n-ar trebui să vorbesc cu dumneavoastră, ar trebui să faceţi adresă oficială pe care s-o trimit la CNADNR. Să ştiţi că aceea este suma maximă plătită şi numai dacă se strică maşina”, a declarat Laicu.
1 milion de euro pentru rable
Şeful DRDP nu a putut preciza care au fost sumele plătite efectiv către Metchim, dar susţine că a luat măsuri. „Am luat articolele pe care le-aţi scris în 7est şi le-am pus la dosarul pe care l-am înaintat CNADNR. Am cerut să ni se aprobe achiziţia de maşini”, a spus Ovidiu Laicu. Dacă situaţia se va menţine şi anul viitor, iar DRDP va plăti din nou circa 1,8 milioane de lei pentru repararea maşinilor, se va ajunge la situaţia scandaloasă ca această instituţie să achite, în trei ani, 1 milion de euro doar pentru service la autoturisme.
Firma care repară autofrezele a fost sponsor electoral al PSD
Licitaţiile de la DRDP par o permanentă sursă de scandal public. Serviciul de întreţinere şi reparare a autofrezelor a fost încredinţat unei firme din Suceava care a sponsorizat campanii electorale ale PSD. Suma alocată a fost de 1,4 milioane de lei şi a fost desemnat câştigător Eurospeed SRL din Şcheia, care a ofertat 1,38 milioane de lei, adică cu aproape 20.000 de lei mai puţin decât preţul estimat. Dintre cei patru ofertanţi, firma din Suceava a avut preţul cel mai mare, dar cei trei contracandidaţi au fost descalificaţi la oferta tehnică. Printre firmele descalificate se numără şi Metchim. Surse din cadrul DRDP au susţinut că puţine din cele 38 de autofreze au fost reparate şi pregătite pentru iarnă, iar Ovidiu Laicu confirmă parţial informaţia. „Mai sunt vreo 4-5 de reparat, nu se pune problema să fie defecte chiar jumătate dintre ele”, a spus Laicu.
Iar nepregătiţi?
În cazul în care firma suceveană nu va termina reparaţiile în această lună, circulaţia din Moldova va fi din nou
paralizată la prima ninsoare. În această perioadă, CNADNR a declanşat licitaţiile pentru deszăpezire, iar în zonele Vrancea, Galaţi şi Bacău nu s-a prezentat niciun ofertant. „Nici măcar Umbrărescu n-a venit, deşi el e din Bacău. Sunt judeţele unde au fost probleme în ultimii doi ani din cauza zăpezii şi nimeni nu se mai bagă pentru că va fi mult de muncă. Dacă nu vine nimeni la licitaţie, va trebui să intervină DRDP”, au spus surse din DRDP Iaşi. Dacă Eurospeed nu a reparat toate autofrezele, DRDP nu va avea utilaje pe care să le reloce spre cele trei judeţe, deoarece trebuie să asigure şi circulaţia în zonele montane din Suceava şi Neamţ.
Criza economică n-a afectat şi DRDP Iaşi. La cabanele de pe malul lacului Bicaz, la Potoci şi Călugăreni, se fac reparaţii de 100.000 lei
Cabane de lux la munte în care se lăfăie ştăbimea
Nici patrimoniul DRDP Iaşi nu este de neglijat. Pe site-ul instituţiei nu apare nicio referire legată de proprietăţile deţinute de compania de drumuri, dar structura organizatorică a acesteia oferă indicii clare. Astfel, regionala este împărţită în 8 secţii, iar fiecare secţie are propria clădire în care se află birourile şefilor şi dormitoare. Apoi, fiecare secţie este împărţită în districte. Ca medie, sunt 5 districte pe o secţie, ceea ce înseamnă alte 40 de clădiri. În total, DRDP Iaşi are, aşadar, cel puţin 50 de clădiri. Unele dintre acestea sunt amplasate în zone turistice montane şi sunt folosite inclusiv drept cabane turistice pentru angajaţi. „Avem un contract colectiv de muncă şi angajaţii noştri pot face cerere să se cazeze la Câmpulung, Potoci sau Călugăreni”, a explicat Ovidiu Laicu.
Băsescu a dormit la Potoci
Situate pe malul lacului Bicaz, într-un peisaj mirific, cantoanele de la Potoci şi Călugăreni au intrat în reparaţie anul trecut. Sub semnătura directorului adjunct Mirela Popescu, DRDP Iaşi a dat contractul prin încredinţare directă firmei Pro Instal SRL din Neamţ. Patronul acestei firme, Iulian Balint, a fost cercetat în acest an de DIICOT pentru evaziune fiscală. Suma pentru cele două contracte de reparaţii depăşeşte 100.000 de lei. „Acolo iarna durează 6 luni, iar cantoanele alea sunt pentru deszăpezire. E normal să fie dormitoare acolo, o bucătărie şi tot ce mai trebuie. Eu n-am dormit niciodată acolo, dar nu e lux”, a susţinut Ovidiu Laicu. Clădirile de la Potoci şi Călugăreni sunt p+1, iar în perioada în care a fost ministru al Transporturilor, Traian Băsescu a înnoptat de mai multe ori la Potoci.
Războiul dintre Ovidiu Laicu şi Dănuţ Pilă (foto) e o răfuială PSD – PDL, adică a partidelor ce i-au propulsat în funcţie. Cei care pierd sunt tot contribuabilii din banii cărora se achită salariile a doi directori în loc de unul singur
Telenovela directorilor continuă
Regionala de drumuri de la Iaşi are în continuare doi directori şi acest lucru a fost consfinţit săptămâna trecută de instanţa de judecată. Instalat în funcţie în 2011 de PDL, Dănuţ Pilă a fost dat afară în octombrie 2012 şi în locul său a fost adus PSD-istul Ovidiu Laicu. Pilă a contestat în instanţă decizia şi, la începutul verii, a avut câştig de cauză. Judecătorii au decis reinstalarea lui Dănuţ Pilă ca director şi plata retroactivă a salariilor. Conducerea CNADNR a inventat atunci un post pentru Laicu, cel de director regional executiv, în timp ce Pilă a fost reîncadrat ca director regional. Toate atribuţiile au rămas însă la Ovidiu Laicu, directorul numit de companie. În acelaşi timp, compania a atacat cu recurs decizia de reinstalare a lui Dănuţ Pilă şi a cerut strămutarea procesului.
Cerere aiuritoare
Judecătorii de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie s-au confruntat cu o cerere halucinantă în urmă cu câteva săptămâni. CNADNR a cerut strămutarea judecării recursului la o altă Curte de apel decât cele din Moldova pe un motiv bizar. „Ni s-a respins, dar domnul Pilă se bucură de notorietate şi noi am considerat că judecătorii de la Curtea de Apel Iaşi sau Suceava îl vor privi aşa, mai cu simpatie. El a lucrat şi pe la servicii. A rămas să se judece la Curtea de Apel Iaşi şi am pierdut”, a susţinut Ovidiu Laicu. Mai mult, Laicu spune că a plătit din banii lui reinstalarea lui Dănuţ Pilă. „Eu sunt membru de sindicat şi plătesc cotizaţie. Pe domnul Pilă l-a reprezentat sindicatul în instanţă. Adică, din cotizaţia mea s-a plătit avocatul cu care a câştigat Pilă”, s-a amuzat Laicu. Curtea de Apel Iaşi a decis săptămâna trecută menţinerea lui Dănuţ Pilă ca director regional şi se aşteaptă ca în zilele următoare şi conducerea CNADNR să soluţioneze problema celor doi directori de la Iaşi.