În România, cu un volum total de 8.129 unităţi vândute în luna septembrie, şi unul total la 9 luni de 57.454 unităţi (din care 48.324 autoturisme), consemnăm faţă de 2012 o scădere totală de 11,4%, scădere la care autoturismele “contribuie” cu -9,8%, ambele, în revenire uşoară faţă de cifrele consemnate după 8 luni.
La autoturisme, top-ul primelor 5 mărci după 9 luni din 2013 este condus de către Dacia, cu 15.912 unităţi vândute (33% din total), urmată de Volkswagen (5.456 unităţi / 11,3%), Skoda (3.771 unităţi / 7,8%), Renault (2.833 unităţi / 5,9%) si Ford (2.686 unităţi / 5,6%).
Pe modele, situaţia rămâne neschimbată faţă de luna trecută, Dacia Logan fiind pe primul loc, urmat de Sandero, Duster, Volkswagen Golf şi Skoda Octavia.
În ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV+ minibuse), observăm o
scădere mai puternică a pieţei (-21%) – datorată aproape în totalitate absenţei de pe piaţă a vehiculelor din producţia internă consacrate -, dar şi faptul că peste 45% din piaţă este acoperită de primele trei mărci (Dacia, Ford, Renault).
Analizând evoluţia naţională de până acum, dar şi factorii care acţionează în piaţă (un program “Rabla”, sub aşteptări ca şi impact, accesul limitat la credite prin prisma criteriilor cerute de către bănci, limitarea deductibilităţii amortizării) perspectiva pentru finalul anului 2013 este una negativă, şanse de redresare în ultimul trimestru al anului fiind minime.
Piaţa auto locală a scăzut cu 28% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, anul acesta înregistrându-se 1443 de unităţi vândute în primele trei trimestre ale anului, faţă de 1997 unităţi, vândute anul trecut în aceeaşi perioadă.
În septembrie s-au vândut în Iaşi 173 de autovehicule, topul celor mai vândute mărci fiind format din Dacia cu 59 unităţi, Ford cu 32 de unităţi şi Toyota cu 17 unităţi. O parte din dealeri nu au vândut nici măcar o maşină.
După nouă luni de zile, podiumul celor mai vândute mărci din Iaşi, luând în calcul atât autoturismele cât şi autovehiculele, este următorul: Dacia, cu 412 unităţi vândute – cota de piaţă de 28%, urmată de Ford cu 259 unităţi vândute – cota de piaţă de 18% şi Toyota cu 119 unităţi vândute – cotă de piaţă de 8,25%. Dacă luăm în calcul doar autoturismele, acest top se păstrează, Dacia, Ford şi Toyota ocupând primele trei poziţii şi având impreună mai mult de 50% din piaţa totală a Iaşului.
Pe clasele cele mai importante de maşini de import, unde se fac volume şi bătălia este foarte acerbă, situaţia la Iaşi este următoarea:
Clasa mică:
- Ford Fiesta – 106 unităţi;
- Dacia Sandero – 53 unităţi;
- Volkswagen Polo – 29 unităţi;
- Renault Clio – 21 unităţi;
- Toyota Yaris – 20 unităţi;
Clasa compactă:
- Dacia Logan – 182 unităţi;
- Ford Focus – 63 unităţi;
- Toyota Corolla + Auris – 28 unităţi;
- Skoda Octavia – 25 unităţi;
- VW Golf + Jetta – 23 unităţi;
Clasa medie:
- Toyota Avensis – 19 unităţi;
- Ford Mondeo – 6 unităţi;
- Hyundai I40 – 5 unităţi;
- Skoda Superb – 3 unităţi;
- VW Passat – 3 unităţi;
SUV compact
- Dacia Duster – 75 unităţi;
- Hyundai IX 35 – 25 unităţi;
- Ford Kuga – 19 unităţi;
- VW Tiguan – 17 unităţi;
- Toyota RAV4 – 16 unităţi;
SUV offroad
- Toyota Land Cruiser – 9 unităţi;
- VW Touareg – 8 unităţi;
- Range Rover – 6 unităţi;
- Jeep Grand Cherokee – 3 unităţi;
- Audi Q7 – 3 unităţi;
SUV lux
- Range Rover Evoque – 9 unităţi;
- Volvo XC 60 – 9 unităţi;
- Lexus RX – 6 unităţi;
- Audi Q5 – 6 unităţi;
- Volvo XC 90 – 1 unităţi;
PICK-UP:
- Toyota Hilux – 19 unităţi;
- Ford Ranger – 5 unităţi;
- Mitsubishi L 200 – 4 unităţi;
- Nissan Navara – 1 unităţi;
Vehicule Utilitare:
- Ford – 53 unităţi;
- Renault – 32 unităţi;
- VW – 16 unităţi;
- Fiat – 16 unităţi;
- Peugeot – 13 unităţi;
După nouă luni de zile, sunt mărci care nu au înregistrat 10 unităţi vândute, însemnând o medie de vânzare de 1 maşină pe lună sau mai puţin.
Topul primelor 10 mărci vândute până la sfârşit de septembrie (inclusiv) este următorul*:
- Datele sunt preluate din raportul APIA (Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor Auto).