Şeful DSP Iaşi habar n-are cum arată studiul de fezabilitate pe care s-au cheltuit sute de mii de euro. Bani aruncaţi pe fereastră! Şmecheria studiilor de fezabilitate care nu folosesc la nimic e specialitatea casei la instituţiile bugetare. Studiul făcut în 2007 pentru un spital la Iaşi a costat peste 500.000 de euro. La Şoseaua de Centură se face alt studiu acum, iar la autostradă s-au cheltuit milioane pentru un proiect inutil. Noul spital ar urma să costa 220 milioane de euro, când un proiect privat, cum este Arcadia, n-a costat mai mult de 30 milioane de euro.
Promovat în ultimii ani de mai toţi politicienii locali, Spitalul Regional de Urgenţe nu este altceva decât o himeră vândută votanţilor. Nimeni nu ştie nici dacă va fi construit şi nici cum va arăta spitalul. Şefii DSP susţin că nici măcar nu au văzut Studiul de Fezabilitate întocmit în 2007.
Au „plimbat” un spital ipotetic
Ideea unui spital regional de urgenţe a apărut în public în 2007, când ministrul Eugen Nicolaescu a cheltuit 11 milioane de euro doar pentru realizarea de Studii de fezabilitate pentru spitale. Amplasamentul spitalului de la Iaşi a născut controverse şi, de-a lungul timpului, spitalul a fost „mutat” prin aproape tot judeţul. „Se voia în faţă la Antibiotice, dar e prea îngust. A fost varianta unui spaţiu de lângă Delphi, dar e zonă mlăştinoasă iar reţeaua de înaltă tensiune nu permitea aterizarea elicopterelor. Apoi a apărut varianta Holboca, iar acum primăria Miroslava a pus la dispoziţia ministerului 12 hectare la Valea Ursului, chiar lângă giratoriul de la şoseaua de centură”, spune Lucian Indrei, şeful DSP Iaşi.
Nimeni nu ştie cum arată
Ca sumă estimată la acea dată, construcţia spitalului ar fi urmat să coste peste 220 milioane de euro, o sumă de aproape trei ori mai mare decât cea cheltuită până acum pentru şoseaua de centură. Din cauza preţului ridicat, spitalul a rămas doar pe hârtie. Cum arată, efectiv, spitalul desenat de Eugen Nicolăescu pare să nu ştie nimeni. „Planurile nu sunt la direcţie, nu avem aşa ceva. Ministerul Sănătăţii ar trebui să le aibă. Eu, personal, nu am văzut nici planurile şi nici studiul”, explică doctorul Indrei. Aşadar, reprezentantul ministerului în teritoriu recunoaşte că se vorbeşte în necunoştinţă de cauză şi că nimeni nu are habar cum arată de fapt spitalul promis de Eugen Nicolăescu.
Acest plan al Spitalului Regional de la Iaşi nu mai foloseşte la nimic, după şase ani
Acum îl vor cât Sf. Spiridon
Preţul ridicat, de peste 220 milioane de euro, este dat şi de dimensiunea mare a spitalului. Lucian Indrei spune însă că Eugen Nicolaescu vrea, mai nou, să mărească şi această dimensiune. „Iniţial era vorba de 800 de paturi. Din discuţia avută în acest an cu o comisie special venită de la Bucureşti, am înţeles că acum ar fi vorba despre 1.100 de paturi”, spune şeful DSP. Spre comparaţie, spitalul Sfântul Spiridon are 1.150 de paturi. Creşterea numărului de paturi pentru proiectul Spitalului Regional va duce, inevitabil, şi la creşterea preţului construcţiei.
La Sfântu’Aşteaptă
Cele 11 milioane de euro cheltuite de Eugen Nicolăescu pentru hârtii vizau construcţia a 28 de spitale regionale şi judeţene. Un calcul simplu arată că, în medie, s-au plătit aproape 400.000 euro pentru fiecare studio de fezabilitate. În 2011, ministrul Sănătăţii de atunci, Cseke Attila a publicat pe site-ul Ministerului Sănătăţii un comunicat de presă prin care anunţa că donează toată documentaţia autorităţilor locale care vor să-şi construiască un spital judeţean de urgenţă. Şi actualii şefi ai DSP Iaşi sunt sceptici în privinţa construirii acestui spital în viitorul apropiat.
Bani irosiţi pe studii
Astfel, Lucian Indrei spune că principala problemă care trebuie rezolvată este finanţarea, pentru că altfel se cheltuie banii inutil pe hârtii. „Schimbând amplasamentul, trebuie alt studiu de fezabilitate. Trebuie făcut şi studiu geo, pentru că se vor şi etaje sub nivelul solului. Până nu ai însă conturată, cât de cât, o sursă de finanţare, cheltuieşti aiurea banii pe studii”, spune Indrei. Ca surse de finanţare fezabile, ieşeanul vede doar accesarea de fonduri europene şi un eventual parteneriat public-privat. „nu sunt bani, este greu de crezut că un guvern va aloca 250 milioane de euro pentru un spital la Iaşi”, afirmă Lucian Indrei.
„Planurile nu sunt la Direcţie, nu avem aşa ceva. Eu personal, n-am văzut nici planurile, nici studiul de fezabilitate.”, dr. Lucian Indrei, director DSP Iaşi
Milioane şi pe SF-urile şoselelor
Autorităţile par însă specializate în întocmirea de Studii de fezabilitate inutile. Pe lângă Spitalul regional, avem exemplele de la Compania de Autostrăzi şi Drumuri. Astfel, studiul pentru şoseaua de centură a fost realizat de Iptana, o companie bucureşteană. Pentru că se încearcă obţinerea de finanţare europeană pentru varianta de trafic uşor, Iptana va mai primi 30.000 de euro doar pentru a extrage din propria documentaţie capitolul destinat variantei de trafic uşor, pe care să-l prezinte drept studiu independent. Un alt studiu inutil este cel privind autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş. S-au cheltuit 2,5 milioane de euro, din care o parte din bani s-au dus tot la Iptana, iar şoseaua urma să lege Iaşul de Ardeal prin coada lacului Bicaz. În 2015 se estima că pe porţiunea de autostradă cuprinsă între Târgu Frumos şi Podu Iloaei ar fi trebuit să treacă circa 10.000 de autoturisme, 450 de autobuze şi 1.000 de camioane. Proiectul nu mai este de actualitate, potrivit şefilor CNADNR.
AU PROMIS SPITAL URMĂTORII:
Eugen Nicolăescu (PNL)
Relu Fenechiu (PNL)
Gheorghe Nichita (PSD)
Victor Ponta (PSD)
Dan Cârlan (PDL, UNPR)
Dragomir Tomaşeschi (PDL, FC)
Cristina Dobre (PDL)
Petru Movilă (PDL)
Cristian Adomniţei (PNL)
(şi lista va continua…)