O captură de 75.000 de pachete e un mizilic, pentru că aceasta e vânzarea în trei judeţe pe două zile. Pieţele continuă să fie aprovizionate cu marfă de contrabandă, iar autorităţile se ascund după deget. O singură reţea cu 20-30 de distribuitori poate produce 400.000 de euro lunar.
La 25 km de Iaşi, în linie dreaptă, pachetul de ţigări costă de patru ori mai puţin decât aici. E spaţiul non-U.E., unde accizele impuse la nivel european nu există şi unde guvernările succedate în Republica Moldova au menţinut un nivel foarte redus al taxelor la tutun. Situaţia e dubioasă pentru că berea sau produsele alimentare costă aproape tot atât cât în România. În Iaşi un Kent costă 14 lei, iar la Chişinău doar 3 lei, în bani româneşti. În schimb, o doză de bere costă, în alimentară, şi aici şi peste Prut cam tot atât: aproximativ 2-3 lei.
Astfel, drumul traficanţilor de ţigări pare deschis, iar reţelele transfrontaliere continuă să umple pieţele din România cu marfă de contrabandă. Presa de peste Prut nu abordează deloc subiectul tutunului ieftin, subiectul fiind tabu. Calculele arată că o reţea bine pusă la punct poate produce câteva sute de mii de euro în 4-5 transporturi, la o frecvenţă săptămânală.
Săptămâna trecută, Poliţia de Frontieră Iaşi a făcut o captură de 1,5 milioane de ţigări în comuna Bivolari, în apropierea graniţei. Asta înseamnă 75.000 de pachete, adică un potenţial câştig de 6 lei la pachet, deci 100.000 de euro la un singur transport. Raportat la volumul contrabandei, pierderea traficanţilor este minoră, iar autorităţile de peste Prut nu par deranjate de fenomen.
O captură de 75.000 de pachete are loc de două ori pe an. Dar cantitatea aceasta se trafichează săptămânal
Baloţii aveau semnale GPS
A trecut demult vremea genţii cu ţigări trecute prin vamă şi s-a ajuns acum la motodeltaplane. „Am avut deja trei treceri ale frontierei cu motodeltaplanul plin cu ţigări. Le-am oprit pe toate trei. În două cazuri aparatul de zbor folosit a fost acelaşi, pentru că, deşi confiscat prima dată, a fost restituit proprietarilor de către instanţă. Sistemul era sofisticat. Baloţii cu ţigări aveau montate emiţătoare GPS cum sunt cele de la zgardele de câini, iar cei de la sol aveau aparate pentru detectarea semnalului, pentru a găsi ţigările aruncate pe câmp”, ne-a spus comisarul şef Ştefan Alexa, şeful Poliţiei de Frontieră Iaşi.
Traficul de ţigări cu motodeltaplanul a devenit cunoscut abia după ce, la Galaţi, un aparat de zbor plin cu ţigări s-a prăbuşit, acum doi ani.
Cel mai simplu: cu funia peste Prut
„Mai nou profită de faptul că sunt zone în care Prutul poate fi trecut foarte uşor cu piciorul, cu apa până la brîu. Cu ajutorul lansetei aruncă o funie pe malul românesc, iar aici complicele o leagă de un copac. La fel face şi celalălalt, pe malul moldovenesc, şi apoi ori trec baloţii cu ţigări într-un obiect care pluteşte, ori unul dintre ei trece, sprijinit de funie, să nu-l ia apa, şi le cară în spate. Un caz de acest gen este cel descoperit recent, la Bivolari”, ne-a spus comisarul şef Ştefan Alexa.
O altă metodă a contrabandiştilor este extrem de simplă: trec ţigările într-o barcă pneumatică. Poliţiştii ieşeni au mai descoperit ţigări ascunse în grinzi din lemn transportate prin vamă, dar şi pachete cu ţigări puse în butuci din lemn scobiţi şi lăsaţi să plutească pe apă.
Şeful Poliţiei de Frontieră se aşteapă la o creştere a traficului în perioada următoare, după închiderea unei fabrici clandestine
Scanerul în vamă, mai mult defect
Deşi punctele vamale Siret, Sculeni şi Albiţa au fost dotate cu scannere de autovehicule, totuşi există suspiciuni că maşini pline cu ţigări reuşesc să pătrundă în România. Pentru că scannerele din punctele vamale figurează ca defecte foarte frecvent şi foarte mulţi traficanţi capturaţi de Poliţia de Frontieră au declarat că au trecut pe la Sculeni sau Albiţa.
„Sunt defecţiuni inerente ale aparatului de scanat, care apar din cauza volumui mare de muncă. Sunt foarte multe maşini scanate cu acest aparat”, ne-a spus Liana Barbu, purtătorul de cuvânt al Direcţiei Vamale Iaşi.
„Nu bag mâna în foc pentru nimeni că nu ar încerca ceva necurat, dar ştiu că şi la moldoveni există directive clare de la nivel înalt să oprească traficul cu ţigări, cu toată influenţa celor care conduc reţelele. Pentru că există în ultima vreme o apropiere a lor de Europa şi vor să-şi reglementeze toate problemele”, a luat apărarea vameşilor şeful Poliţiei de Frontieră, comisarul şef Ştefan Alexa.
Afacerea este prea mare pentru a nu beneficia de protecţie la cel mai înalt nivel
60 eurocenţi – preţul unui pachet de ţigări în Republica Moldova
2,2 euro – preţul cu care se vând ţigările de contrabandă în România
1,6 euro – diferenţa rezultată pe fiecare pachet
100.000 de pachete înseamnă 160.000 de euro
2 zile – atât durează să vinzi 100.000 de pachete în judeţele Iaşi, Vaslui, Botoşani, la circa 50.000 de cumpărători fideli
Va creşte traficul în perioada următoare
Previziunile Poliţiei de Frontieră pentru următoarea perioadă sunt sumbre. Şi asta pentru că ţigările din România s-au scumpit, iar o fabrică clandestină care funcţiona la Clinceni, lângă Bucureşti, a fost închisă de ofiţerii de la Iaşi.
„A fost descoperită o linie de producţie completă şi s-au găsit acolo tutun vrac şi timbre. Producţia era pentru toată ţara şi alimenta inclusiv Moldova. Pentru că a fost eliminată această fabrică, estimez că în următoarea perioadă va creşte foarte mult presiunea pe graniţa de la noi”, a mai spus comisarul şef Ştefan Alexa.
Poliţia Locală tolerează vânzătorii clandestini
Punctul terminus al ţigărilor de contrabandă de pe piaţa moldovenească se află în pieţele din Iaşi, acolo unde strigătul „Ţigări, ţigări!” se aude la fiecare pas. Cu toate acestea, Poliţia Locală, cea care ar trebui să oprească vânzarea ţigărilor de contrabandă în pieţe, nu face nimic. Din două motive: este dezinteresată, iar vânzarea câtorva pachete de ţigări nu este o infracţiune, ci o contravenţie.