Fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat, marţi, că nu poate indica un vinovat pentru eşecul privatizării CFR Marfă.
„Există o ordonanţă care stabileşte nişte măsuri financiare în ceea ce priveşte relaţia dintre CFR Călători, Infrastructură şi Marfă, consider că ordonanţa trebuie menţinută şi, dacă îi punem în cârcă datoriile istorice, va trebui să lichidăm societatea şi nu ne dorim asta.
Atât cât am analizat eu din exterior ce s-a întâmplat după ce am plecat de la minister, ministerul şi-a îndeplinit toate obligaţiile. De când eram ministru, am notificat finanţatorii externi şi interni pentru a transfera finanţările către un acţionar privat.
GFR nu s-a retras, s-a constatat imposibilitatea continuării procesului”, a declarat Relu Fenechiu.
Schema de conversie a datoriei în acţiuni aprobată prin ordonanţa de urgenţă, în iunie, urmăreşte „o echilibrare economico-financiară” a CFR Marfă în vederea creşterii atractivităţii la privatizare, iar caracterul de urgenţă al ordonanţei este generat de necesitatea de a îndeplini obiectivele asumate prin înţelegerile cu Fondul Monetar Internaţional.
În baza ordonanţei, CFR Marfă a preluat datoria în cuantum de 127,4 milioane lei pe care CFR SA o are de achitat către ANAF. Ca urmare a preluării datoriei, ANAF a descărcat CFR SA de această plată, iar datoria CFR Marfă faţă de CFR SA a fost astfel stinsă parţial.
În acelaşi timp, însă, toate datoriile principale şi penalităţile acumulate de CFR Marfă au fost la rândul lor stinse, prin conversie în acţiuni.
Fenechiu: Nu vreau să indic un vinovat, nu vom plăti despăgubiri
Relu Fenechiu a arătat că nu vrea să indice un vinovat pentru acest eşec, menţionând că cei care au contestat procesul de privatizare, adică companiile Transferoviar şi OmniTrax, care s-au retras din cursă, au pierdut procesul în instanţă.
„Există câteva clauze suspensive, deocamdată GFR şi-a manifestat oral dorinţa de a face public contractul, dacă se va da în scris, el va fi făcut public mâine. L-am recitit azi cu mare atenţie.
Nu discutăm de despăgubiri plătite de statul român. Iar dacă se constată că nu din culpă GFR privatizarea a eşuat, atunci nu avem cum să îi luăm banii omului”, a adăugat Relu Fenechiu.
Privatizarea CFR Marfă, eşuată
Privatizarea CFR Marfă a eşuat, luni, după ce nu au fost îndeplinite condiţiile de privatizare. Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), câştigătorul licitaţiei, a declarat că i s-a comunicat că nu este posibil să fie făcută plata şi finalizată tranzacţia.
„Am fost astăzi (luni – n.red.) chemaţi la Ministerul Transporturilor pentru a fi informaţi de către Comisia de Privatizare că nu putem fi invitaţi să plătim restul de bani pentru pachetul de 51% din CFR Marfă, pentru că nu au fost îndeplinite condiţiile suspensive ale contractului de privatizare.
Unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea structurii acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu avea timpul necesar pentru a-şi da avizul. În aceste condiţii, am fost convocaţi să luăm la cunoştinţă imposibilitatea finalizării privatizării”, a declarat patroul GFR, potrivit unui comunicat remis Ziare.com.
În comunicat se mai arată că nu au fost îndeplinite două dintre condiţiile de care depindea procedura de privatizare, astfel că GFR, câştigătorul licitaţiei, nu poate fi invitat la finalizarea privatizării.
„Cum nu s-a ajuns la momentul finalizării, contractul se desfiinţează de drept la finalul zilei, iar cumpărătorul, Grup Feroviar Român, nu are bază legală să achite diferenţa de preţ”, adăugă comunicatul.
Pe de altă parte, Ministerul Transporturilor susţine că şi-a îndeplinit toate obligaţiile din contractul de privatizare cu CFR Marfă.
„Noi am făcut demersurile pentru prelungirea termenului privind finalizarea privatizării CFR Marfa, însă nu noi trebuia să aprobăm prelungirea. Conversia datoriei în acţiuni a fost realizată, în acest sens existând şi o Ordonanţă de Urgenţă. Noi ne-am îndeplinit toate obligaţiile contractuale”, au declarat surse din minister.
(Sursa: ziare.com)