De fapt ar fi două bombe. Prima bombă un document din arhiva ICE Dunărea datat 2000 şi realizat de ofiţeri ai SIE. A doua bombă lansată indirect vineri seară de Traian Băsescu: comisia rogatorie cu Cipru pentru firmele ascunse din insula Afroditei, printre subiectele în discuţie fiind şi recuperarea arhivei firmei Crescent.
Cele două bombe sunt strâns legate. Vor lămuri o parte din misterul creării marilor averi de după 1989. Cel puţin doi miliardari de top din România sunt strânşi legaţi de ICE Dunărea: Dan Voiculescu şi Ioan Niculaie. Astăzi ne ocupăm numai de Dan Voiculescu.
Scriam la începutul anului în Evenimentul Zilei despre „Povestea banilor lui Felix dintr-un dosar clasficat al SIE”. Mă refeream explicit la acest document care există în dosarul ICE Dunărea.
Vineri seară, Traian Băsescu a anunţat că SIE va trimite la CNSAS arhiva operativă a ICE Dunărea, unitatea Securităţii pentru comerţ exterior creată de Ceauşescu în 1982. Iniţial, preşedintele ceruse în CSAT descretizarea arhivei Dunărea, dar premierul Ponta s-a opus motivând că nu ar fi fost pe ordinea de zi. Ca atare s-a făcut o cerere în acest sens SIE, care a şi acceptat-o. Urmează ca SIE şi CNSAS să facă o comisie comună în care să stabilească documentele la care vor avea acces istoricii cercetători acreditaţi.
8 nave din 1989
“În momentul Revoluţiei din decembrie 1989, Crescent avea În derulare o serie de operaţiuni de export de tablă, ţevi şi oţel cu plată la 120 de zile de la livrare. Marfa exportată de Crescent era livrata de ICE Metal Export Import şi de ICE Dunărea, acestea fiind intreprinderile care urmau să încaseze contravaloarea exporturilor. La expirarea termenelor de plată (februarie şi aprilie 1990), Crescent nu a virat nici o sumă de bani în conturile celor două intreprinderi româneşti cu care avea contracte de export. Astfel, nu există facturi, note de realizări, declaraţii vamale de export sau alte documente care să probeze plata încărcăturilor”.
Concret ar fi vorba de opt (8) nave care ar fi plecat din portul Constanţa în perioada octombrie-decembrie 1989:
-Nava Răselţina având la bord 3.000 tone tablă a plecat din Constanta în 5 octombrie 1989. Destinaţia: SUA.
– Nava Ilfov având la bord 1.670 tone ţeavă a plecat din Constanta în 6 octombrie 1989. Destinaţia: SUA.
– Nava Munzur având la bord 4.066 tone de oţel beton a plecat din portul Constanta în 9 octombrie 1989. Destinaţia: Turcia
– Nava Munzur având la bord 3.940 tone de beton a plecat din portul Constanta în 30 octombrie 1989. Destinaţia: Turcia.
– Nava Dimis având la bord 8.523 tone tablă a plecat din portul Constanta pe 11 octombrie 1989. Destinatia: SUA.
– Nava Calafat având la bord 7.934 tone de oţel beton a plecat din portul Constanţa în 3 noiembrie 1989. Destinaţia: Egipt.
-Nava Telega având la bord 2000 de tone ţevi a plecat din portul Constanţa în 22 noiembrie 1989. Destinaţia: Canada.
– Nava Făgăraş având la bord 8000 tone de otel beton a plecat în 11 decembrie 1989 din portul Constanţa. Destinaţia: SUA.
Unde sunt banii?
„Nu există facturi, note de realizări, declaraţii vamale de export sau alte documente care să probeze plata încărcăturilor”, se mai spune în documentul citat.
Suma totală care ar fi putut fi deturnată este cifrată undeva în jurul a 300 de milioane de dolari. S-a înfruptat Dan Voiculescu din aceşti bani? Cu aceşti bani şi-a creat averea imensă de după decembrie 1989? Cam asta se sugerează în documentul din 2000.
Cert este că, după decembrie 1989, Crescent Cipru a devenit acţionar la firmele din România ale lui Dan Voiculescu, inclusiv la imperiul media Intact care acum în acte aparţine fiicelor lui Felix. De asemenea, în documentul citat, se face referire la faptul că Dan Voiculescu a vândut în zilele fierbinţi ale lui decembrie 1989 cele patru (4) nave ale firmei Crescent şi sediul din Austria.
Ce i se poate întâmpla lui Felix?
Legal, dacă documentele probează că Dan Voiculescu ar fi subtilizat acei bani, în acest moment personajul cu numele de cod Felix poate fi obligat să returneze suma. Să urmărim povestea. Va fi foarte interesantă.
(Sursa:evz.ro)