Organizatorii nu au comunicat nici până acum care a fost bugetul total al Festivalului. Pentru închirierea celor trei corturi de la Casa FILIT s-au plătit 112.393 de lei în cinci zile, adică echivalentul a 28 lei/mp/zi. Pe piaţă, închirierea în condiţii similare a unui cort este taxată cu maxim 19 lei. Pentru serviciile de promovare – comunicate de presă, postări pe Facebook, ştiri către ziare, organizatorii i-au plătit Mădălinei Cocea, pe PFA, 38.000 de lei. Şi George Onofrei, purtătorul de cuvânt al Festivalului, a luat bani printr-un PFA (38.580 lei), dar şi printr-o firmă în care e acţionar alături de fosta soţie (129.000 lei).
În spaţiul public, pe un site dedicat achiziţiilor, au apărut primele informaţii cu privire la cheltuielile Festivalului Internaţional de Literatură şi Traducere (FILIT), care a avut loc în toamnă, la Iaşi. Bugetul total nu a fost comunicat oficial de organizatori. Singura cifră cunoscută e contribuţia Consiliului Judeţean, anunţată la 500.000 de euro. Cât au dat sponsorii, nu spune nimeni. Chiar şi aşa, lista primelor cheltuieli arată decontările doar pentru aproximativ 600.000 lei, echivalentul a 130.000 de euro, adică a şasea parte din bugetul total al Festivalului. Au fost afişate cheltuielile făcute cu chiria corturilor de la Casa FILIT, dar şi pentru acţiunile de promovare. Consultaţi prima listă a cheltuielilor şi judecaţi singuri dacă onorariile sunt sau nu exagerate.
Pentru FILIT, Adrian Acostoaie, administratorul Ad Media Grup, a închiriat corturile cu 112.393 de lei, adică 28 lei/mp/zi. Pentru o nuntă, contactat chipurile de un client, preţul de închiriere a scăzut la doar 16,6 lei/mp
Corturile: 23.000 lei pe zi
Corturile care au compus Casa FILIT, în perioada 23 – 27 octombrie 2013, au fost taxate de firma care a oferit acest serviciu cu 112.393 de lei. Pentru fiecare zi de festival suma atribuită direct de Muzeul Literaturii firmei Ad Media Grup din Iaşi a fost de aproape 23.000 de lei. Cele trei corturi care au compus Casa FILIT, în faţa Palatului Culturii, au avut, conform organizatorilor, suprafaţa de 800 de metri pătraţi. “800 de metri este rotunjit, din câte îmi amintesc au fost 780 de metri”, a spus George Onofrei, purtătorul de cuvânt al Festivalului. Suma taxată pe fiecare metru pătrat de firma care a închiriat corturile, Ad Media Grup, este ţinută la secret de administratorul acesteia. “Nu am cifrele în faţă, dar a fost o suprafaţă de circa 800 metri pătraţi. Tariful pe metrul pătrat nu pot să vi-l spun, este un contract comercial”, a spus Adrian Acostoaie, administratorul Ad Media Grup. Calculele arată că preţul pe metrul pătrat de cort a fost de 28 de lei, cu toate dotările din interior – mobilier, mochetă, lumini. Pe piaţa liberă, închirierea în condiţii similare a unui cort este taxată, însă, cu maxim 19 lei la 24 de ore. Chiar Ad Media Grup închiriază, pentru o nuntă, spre exemplu, corturi la un preţ de aproximativ 17 lei metru pătrat. “Pentru o nuntă este necesar un cort de 300 de metri pătraţi la 100 de persoane. Preţul este de 50 de lei de persoană, deci ar fi 5.000 de lei pentru 24 de ore”, a spus Adrian Acostoaie unui potenţial client. În aceste condiţii, preţul pe metru pătrat de cort ar fi de 16,6 lei/mp, faţă de 28 de lei cât a fost pentru FILIT.
Adrian Acostoaie, administrator Ad Media Grup
Cocea, 38.620 de lei
Printre cei care au luat bani de la organizatorii FILIT se numără şi Mădălina Cocea, purtătoarea de cuvânt a Universităţii “Alexandru Ioan Cuza”. Ea a încasat pe PFA-ul pe care-l deţine peste 38.000 de lei pentru serviciile de promovare – comunicate de presă, postări pe Facebook, ştiri către ziare. Împărţit pe un an, venitul este de peste 3.200 de lei lunar. “Nu comentez în niciun fel, festivalul are un purtător de cuvânt, vorbiţi cu el”, a spus Mădălina Cocea.
Purtătorul de cuvânt al FILIT a explicat cu ce s-a mai ocupat Cocea. “Mădălina Cocea s-a ocupat inclusiv de găsirea spaţiilor în care să ne promovăm”, a declarat George Onofrei, purtătorul de cuvânt al Festivalului.
Pe două contracte, un PFA şi o firmă la care e acţionar cu fosta soţie, George Onofrei, purtătorul de cuvânt al Festivalului, a luat 167.580 lei, adică peste 37.000 de euro
12.717 lei, o autoutilitară
Organizatorii FILIT au plătit 12.717 lei pentru o utilitară cumpărată de la Renault Commercial Roumanie SRL din Bucureşti pe perioada Festivalului. 129.000 de lei s-au dus şi către Cantores Media SRL, firma purtătorului de cuvânt al FILIT, George Onofrei, şi a fostei sale soţii. “Nu consider că este o incompatibilitate. Eu nu sunt angajat al Muzeului Literaturii, entitatea care a atribuit contractul. Firma a făcut producţie de agende culturale pentru televiziunile locale”, a spus George Onofrei.
Şi coordonatorul de programe al FILIT, scriitorul Lucian Dan Teodorovici, a avut separat un contract cu Festivalul. A “gestionat relaţiile de drepturi de autor”, conform raportului întocmit de organizatori, şi a fost plătit cu 38.600 de lei pentru asta. „Încadrarea sună abstract pentru că sunt formule standardizate. Eu m-am ocupat de contactarea invitaţilor, de invitarea lor, de însoţirea lor. Inclusiv stabilirea traseelor sau a cărţilor a fost în sarcina mea. Am avut inclusiv schimburi de peste 100 de pagini cu un singur invitat”, a justificat Lucian Dan Teodorovici suma încasată de la FILIT.
Alte cheltuieli de la FILIT:
1. Producţie Clip Publicitar – SC Video Extrem SRL Bucuresti – 28.000 lei
2. Contract Servicii Identitate Vizuală – SC Ro Web Travel SRL Iaşi – 40.489 lei
3. Servicii Strategie Artistică Entertainment – PFA Bernic Corina – 26.000 lei
4. Sistem de traducere simultană – Comservice Company SRL Bacau –
39.441,74 lei
5. Servicii pentru Evenimente – monitorizare – PFA Daia Dan Viorel – 38.600 lei
6. Servicii de Elaborare Liste de Adrese şi Servicii Expediere – PFA George Onofrei – 38.580 lei
7. Furnizare Calculatoare si Laptopuri– Quartz Matrix– 27.325 lei
8. Serviciu Consultanţă Achiziţii Publice Implementare FILIT – 30.000 de lei – Ademis Impex SRL
Toate aceste contracte s-au derulat prin încredinţare directă.