Operatorii din autogările de cartier strâmbă din nas când aud că vor fi puşi la grămadă în centrul intermodal. Firmele de transport călători au falimentat CFR-ul, împărţindu-şi clienţii în diferite zone ale oraşului. Până în 2016, noua autogară, plasată în locul autobazei RATP, îi va aduna pe operatori la un loc, făcându-i să-şi dispute călătorii până la uşa autocarului.
Puzderia de autogări şi puncte de îmbarcare din Iaşi ar putea dispărea în următorii doi ani. Reprezentanţii primăriei susţin că, după construirea autogării din Tudor Vladimirescu, aproape toate celelalte vor fi închise.
Vor fi închise actualele autogări
Proiectul unei autogări unice a Iaşului datează de mai bine de 10 ani iar, între timp, operatorii de transport călători şi-au amenajat aproape 20 de mini-autogări şi de puncte de îmbarcare-debarcare. Cele mai mari şi mai cunoscute sunt autogările Eurovoyage, Iaşi Vest şi Codreanu, dar niciuna nu respectă standardele europene. „Autogările între blocuri nu sunt permise din mai multe motive. Vă imaginaţi că la ora 4 dimineaţa şoferii turează motoarele şi deranjează un întreg cartier. Inaugurarea noii autogări va duce la închiderea celor care nu respectă standardele”, a explicat Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al Primăriei.
Acum sunt 20 de mini-autogări împânzite prin tot Iaşul
Întârziere din cauza Fiscului
Proiectul autogării este finalizat de aproape un an, dar construcţia a fost întârziată din lipsa finanţării. „Proiectul a fost declarat eligibil, dar a fost o problemă legată de regimul juridic al terenului. ANAF a pus sechestru pe câteva hale ale RATP iar pentru finanţare trebuia să fie liber de sarcini. Am câştigat procesul la trei zile după ce a expirat perioada de depunere a dosarelor. Asta a fost în februarie şi, dacă instanţa se pronunţa mai devreme, acum se lucra probabil la construcţia noii autogări”, a spus Buraga.
Terenul vizat este în apropierea campusului studenţesc din Tudor, la intersecţia Splai Bahlui Mal Drept cu bulevardul Tudor Vladimirescu. „Are o mare importanţă şi campusul studenţesc, unul dintre cele mai mari din ţară”, a susţinut purtătorul de cuvânt al Primăriei.
Operatorii nu sunt încântaţi
De fapt, noua autogară va face parte dintr-un centru intermodal care să asigure călătorilor acces la toate mijloacele de transport urban. „Din Tudor sunt legături la tramvai, tren sau autobuz. Persoana care vine din afara judeţului va putea astfel să călătorească unde doreşte, fără să mai străbată oraşul în căutarea unei curse”, a explicat Sebastian Buraga.
Mutarea tuturor operatorilor de transport într-o singură autogară nu pare să-i încânte pe aceştia. „Nu cred că pe noi ne avantajează. Noi avem vadul format la Autogara Codreanu, iar mutarea presupune un efort”, a susţinut Anton Ioan, reprezentantul Sami Trans.
Noua autogară are o arhitectură futuristă. Tramvaiele vor ajunge până în dreptul peroanelor, călătorii urcând apoi imediat în autocare
Sunt siguri de finanţare
Conducerea Primăriei este convinsă de faptul că peste doar câteva luni se va obţine finanţarea pentru autogară. „A fost deja declarat eligibil proiectul, aşa că aşteptăm ghidul solicitantului pentru noul exerciţiu financiar”, a spus Buraga.
Noua autogară ar urma să aibă 4.200 metri pătraţi şi o parcare supraterană de 2.500 metri pătraţi. Pentru autobuze este rezervată suprafaţa de 16.600 metri pătraţi iar peroanele au fost calculate la 2.400 metri pătraţi. Pentru parcarea autobuzelor s-a prevăzut suprafaţa de circa 5.000 metri pătraţi, iar în incinta centrului se vor construi o staţie de carburanţi, o staţie de spălare, una de ITP şi ateliere de reparaţii. De asemenea, în incinta noii autogări vor avea acces tramvaiele pe o linie dublă. Costurile totale se ridică la aproximativ 100 milioane de lei. „Termenul de finalizare nu poate fi precizat încă, va fi prins în contractul pe care îl vom încheia cu firma constructoare”, a adăugat Buraga.