Trei prieteni din Iaşi au pus la cale o expediţie off-road, proiect fără precedent în România. Vor pleca până în estul extrem al Siberiei în căutarea urmaşilor românilor deportaţi forţat în gulagurile sovietice.
Cei trei ieşeni sunt membri ai unui club de off-road din Iaşi şi sunt pasionaţi de excursiile motorizate. Au decis să iasă din rutină şi să încerce o aventură cu adevărat extremă.
Astfel, s-a născut proiectul expediţiei Iaşi – Magadan, localitate aflată în estul extrem al Siberiei, pe malul mării Okhotsk, parte a Oceanului Pacific, la peste 15.000 de kilometri distanţă de Capitala Moldovei.
Traseul de întoarcere este diferit faţă de cel de plecare, iar distanţa totală calculată se apropie de 40.000 de kilometri. Inedit este faptul că cei trei vor pleca în aventura vieţii cu o maşină de teren 100% românească, un Aro, model 243, produs în 1992. De aici, şi numele expediţiei, intitulată „4 români în Siberia”, arată Adevărul.
Pe lângă Rusia şi Ucraina, expediţia românească va traversa Mongolia, Kazakhstan, Kirghizstan, Tadjikistan şi Uzbekistan. Scopul principal al proiectului este descoperirea şi maparea comunităţilor de români de pe traseul expediţiei, despre care se ştiu foarte puţine lucruri. Mii sau chiar zeci de mii de români încă mai trăiesc în spaţiul ex-sovietic şi sunt urmaşi sau suprevieţuitori ai deportărilor forţate din anii ’40-’50.
„În urma eforturilor unor români bine intenţionaţi, în ultimii 15 ani s-au stabilit o serie de contacte, ba chiar s-au închegat câteva asociaţii locale (în Kazahstan şi Kirgizstan). Poveştile acestor oameni ne-au încurajat să cercetăm îndeaproape acest capitol al istoriei neamului românesc – lungul drum al gulagului rusesc”, îşi descriu membri expediţiei scopul pe site-ul de prezentare.
Cei trei, Ştefan Amarandei (26 de ani), de profesie geograf, Tudor Poşa (32 de ani) – arhitect şi Iulian Ciobănaşu (30 de ani) – tot arhitect, se cunosc de mulţi ani. Amarandei şi Poşa au mai luat parte la o expediţie de amploare, în 2011. Au parcurs, cu acelaşi Aro, drumul între Iaşi – Nouakchott, în Mauritania, spune Adevărul.
„Sperăm să rezistăm noi, pentru că de Aro suntem siguri că ne aduce acasă. Lucrăm acum la prepararea maşinii, cu toţii suntem mecanici buni, eu şi cu Tudor am mai construit maşini de la zero”, detaliază Ştefan Amarandei.
Expediţia se va întinde pe durata a maxim 155 de zile, în intervalul iunie – noiembrie 2014. Cei trei sunt în căutare de sponsori, momentan, în condiţiile în care bugetul necesar a fost calculat la 9.000 – 10.000 de euro.
Aceastea sunt scopurile expediţiei româneşti în Siberia, conform mapei de prezentare:
– trasarea hărţii micilor comunităţi româneşti rămase pe teritoriul vast al Siberiei prin intermediul unui simbol românesc – maşina de teren Aro;
– realizarea unei expediţii de mare anvergură, cu un vehicul românesc;
– întâlnirea cu puţinii posesori de autoturisme Aro din Asia de nord-est;
– parcurgerea drumului BAM – Baikal Amur Mainline (probabil o premieră românească); – parcurgerea drumului Kolyma – „drumul oaselor”, atât pe varianta de iarnă (în mare parte abandonată), cât şi pe cea de vară;
– traversarea Mongoliei, Kazakhstanului, Kirghizstanului, Tadjikistanului şi Uzbekistanului;
– atingerea a cat mai multe puncte de interes: situri Unesco, muzee de tehnică civilă şi militară, zone naturale deosebite;
– tragerea unui semnal de alarmă asupra tendinţei de a scoate din circulaţie şi a distruge autovehiculele de fabricaţie românească având un potenţial colectibil şi istoric;
– realizarea unui mini-documentar al întregii expediţii şi promovarea lui atât în mediul online, cât şi în mass-media;
– realizarea unui material foto-documentar ce va constitui sursa unei expoziţii itinerante.
(Sursa: adevarul.ro)