Pentru că dealerul local Honda a luat bani pe maşini care nu-i aparţineau, păgubiţii trebuie să dea în judecată Hachi Motors şi să-şi câştige banii în instanţă. Inclusiv Bebe Onofraş, fostul primar al Iaşului şi proprietarul clădirii în care a funcţionat show-room-ul, este păgubit cu 40.000 de euro.
După ce dealerul local Honda, Hachi Motors, a dispărut în ceaţă, lăsând în urmă ieşeni care plătiseră ori avans, ori valori întregi pentru maşini sau motociclete Honda, păgubiţii încă au sperat că nu rămân şi fără vehicule, şi fără bani. Dealerul naţional Honda Trading însă le-a omorât speranţele, printr-o declaraţie oficială care exprimă poziţia grupului. Îşi vor recupera banii doar dacă se vor judeca cu Hachi Motors, pentru că orice colaborare dintre importatorul pe România şi dealerul local a fost încheiată. Între timp, cei trei proprietari ai firmei care a vândut local Honda sunt de negăsit, deşi unul dintre ei este cercetat în ţeapa Total Car, unde a folosit aceeaşi reţetă.
Un model Civic este parcat în strada Stejar 31, adresa la care figurează sediul social al Hachi Motors. Niciunul din locatarii de la adresă nu-l cunoaşte pe Vasile Grădinaru
Păgubit: fiul patronului de la Gip Est
Nici unul dintre clienţii păcăliţi de Hachi Motors nu a realizat ce i se întâmplă până când un client al firmei, din Câmpulung, care cumpărase o motocicletă Honda Transalp, cu banii jos, la sediul de la Valea Lupului, a intrat la bănuieli. „Când am sunat la Honda Trading şi am întrebat despre motocicleta mea, la începutul lunii martie, mi s-a spus că nu este plătită şi de aceea nu este livrată”, a povestit clientul păcălit.
A mai sperat că îşi va primi banii înapoi până când a mers la sediul Hachi Motors de la Valea Lupului şi a găsit lacătul pe uşă şi un bilet în geam care anunţa că „angajaţii Hachi Motors sunt plecaţi din oraş”.
La fel a păţit şi fiul administratorului de la Gip Est Iaşi, Victor Marin, care a plasat o comandă pentru o motocicletă, la Hachi Motors. Din fericire, a achitat doar un avans de 5.500 de lei, astfel că paguba nu este foarte mare. În plus, încă speră că-şi va primi jucăria: „Eu am vorbit cu ei după ce am observat că show-room-ul este închis şi au spus că-mi aduc motocicleta. Au spus că este doar o problemă temporară”.
Honda Trading: „Ne-am înşelat”
Speranţele celor care încă aşteaptă maşini sau motociclete de la Hachi Motors au fost năruite de către importatorul pe România al mărcii Honda. „Confirmăm că, din punctul nostru de vedere, contractul cu Hachi Motors Iaşi a fost încheiat. Este urmarea problemelor observate şi din cauza unor datorii pe care le au la noi. Nu putem spune câţi bani ne datorează, este confidenţial contractul. Încasarea contravalorii unor vehicule s-a făcut fără ştirea noastră şi fără ca Hachi Motors să fie proprietar al acelor bunuri. De la Bucureşti nu am ştiut ce se întâmplă acolo, pentru că produsele respective nu au figurat ca fiind vândute în evidenţele noastre. Inclusiv noi am avut promisiuni de plată neonorate de către dealerul din Iaşi. Am funcţionat pe bună credinţă şi ne-am înşelat”, ne-a spus Florin Niţă, reprezentantul de PR al Honda Trading.
„Hachi Motors întrunea condiţiile noastre. Am mers pe bună credinţă şi ne-am înşelat. Lovitura dată imaginii noastre este uriaşă”, Florin Niţă, şef PR la Honda Trading, importatorul Honda în România
Cum a fost posibilă ţeapa
Honda Trading susţine că, la semnarea contractului cu Hachi Motors, în 2011, erau îndeplinite standardele minime ale derulării contractului. „Exista un show-room care a întrunit condiţiile noastre, existau posturile de lucru în service-ul reprezentanţei, existau angajaţii pentru service şi existau agenţii de vânzări. În concluzie, au respectat, la acea dată, prevederile contractului cu noi”, a mai spus Florin Niţă de la Honda Trading.
Reprezentanţii intereselor Honda în România mai spun că lovitura dată imaginii are consecinţe uriaşe. „Cei de la Hachi Motors susţin şi acum că îşi vor onora datoriile faţă de clienţi. Nu ştiu dacă aceste promisiuni vor fi onorate sau nu, dar ştiu că Hachi Motors este o firmă independentă. Lovitura dată imaginii noastre este uriaşă”, a mai spus Niţă.
Citește și Meseria lor este ţeapa: ESCROCUL GRĂDINARU ZGUDUIE PIAȚA AUTO din Iași
Bebe Onofraş, proprietarul spaţiului: ţeapă de 40.000 de euro
Chiar şi primul primar post-decembrist al Iaşului, Ionel Onofraş (foto jos), a avut de-a face cu Vasile Grădinaru, Liviu Munteanu şi Ionuţ Saviuc, cei care deţin Hachi Motors. Şi, probabil, este cel mai important păgubit al lor, după ce le-a închiriat clădirea de birouri în care a funcţionat show-room-ul Honda de la Valea Lupului.
„Nu mi-au plătit patru luni de chirie. Am de recuperat undeva la 40.000 de euro din afacerea asta. Nu am ştiut ce este cu ei, că nu toleram situaţia atât de mult, mai ales că eram presat de ratele de la bancă. Îmi tot spun că îmi vor plăti, dar, după ce am auzit despre ei, cu ţeapa cu Total Car, nu cred. Nu am ştiut nimic despre piaţa auto şi dealeri, de aceea am fost luat prin surprindere. Dar, din ce am înţeles, în domeniul lor se ştia cine sunt. I-am lăsat pe cei de la Honda Trading să ia maşinile din curtea mea, pentru că nu aparţin Hachi Motors. Cu ce au lăsat în urmă nu îmi acopăr deloc paguba”, ne-a spus Ionel Onofraş.
Bebe Onofraş era proprietarul clădirii părăsite în grabă de ţeparii de la Hachi. A rămas cu o chirie neachitată de 40.000 de euro (Sursa foto: Facebook)
Cel mai apropiat service, tocmai la Brăila
Dispariţia dealerului Honda Hachi Motors nu are urmări doar pentru cei care au plătit bani pentru vehicule şi nu le-au primit, ci şi pentru norocoşii care au apucat să-şi cumpăre maşini înainte de dispariţia dealerului. Este vorba despre clienţii Honda ale căror maşini sunt în garanţie sau care au nevoie de un service de marcă.
„Ne-am gândit deja la asta. Din păcate, cel mai apropiat service de Iaşi este cel al dealerului de la Brăila. Cei care au maşini în garanţie pot merge acolo, deşi este departe. Oricum, lucrăm deja la o colaborare cu o altă firmă care să ne reprezinte la Iaşi”, a mai spus Florin Niţă, reprezentantul de PR al Honda Trading.