EXCLUSIV. Curs rapid de îmbogăţire în România: Anchidin, BOIER PE MOȘIA CFR

0
747

Dumitru Anchidin, director regional la Marfă, a încălecat CFR-ul. A lăsat compania de stat cu buzele umflate, neplătind redevenţe de sute de mii de lei, şi-i dă salariu cumnatului, deşi acesta nu vine pe la serviciu. Ferotrans, firma căpuşă a lui Dumitru Anchidin, a scos 1 milion de lei profit net în trei ani, dar n-a plătit redevenţele la CFR de 300.000 de lei. După ani de procese, compania de stat n-a mai găsit de executat silit decât o Dacie papuc. Şi-a luat cumnatul ca şofer personal, cu maşină de la CFR, deşi acesta este angajat în Depoul Suceava.

 

Afacerile lui Dumitru Anchidin pe calea ferată au fost făcute „în familie”. O echipă din Corpul de Control este aşteptată în această săptămână la Iaşi pentru a verifica legalitatea contractelor încheiate de şeful de la CFR Marfă. 7EST continuă să vă prezinte modul în care a făcut Anchidin avere şi cum a închis gura contestatarilor.

A făcut 1 milion de lei profit din transportul de călători pe căile ferate din judeţul Suceava, dar nu a plătit nici la această oră redevenţele. Tunul arată exact cum se mulge o companie de stat: a datorat 300.000 de lei către CFR Călători, iar după obţinerea executării silite, la Ferotrans, firma lui Anchidin, nu s-a găsit decât o Dacie papuc.

 

În plus, pe cumnatul său l-a făcut patron la Ferotrans şi în acelaşi timp l-a angajat în cadrul CFR, la Depoul Suceava. Dar Victor Ospiru locuieşte în Iaşi şi este, de fapt, şoferul personal al lui Dumitru Anchidin. Conduce o Toyota de serviciu şi nu dă niciodată prin Suceava, dar îşi primeşte salariul în fiecare lună, pe card.

 

Dumitru Anchidin călăreşte CFR, o companie falimentară, cu mii de disponibilizaţi şi datorii de sute de milioane de euro la bugetul de stat

Veşnic şef la stat

Angajat la stat, Dumitru Anchidin a derulat activitate privată doar prin intermediul Ferotrans TFI SRL. Înfiinţată în 2009 de Victor Ospiru, firma a obţinut în 2010 contracte de transport de călători pe calea ferată, urmând să opereze câteva trasee din Suceava. Prin contract, Ferotrans se obliga să investească în infrastructură şi material rulant, adică în locomotive şi vagoane, iar statul se obliga să asigure subvenţii. În urma inundaţiilor din vara anului 2010, infrastructura feroviară a fost afectată, iar Ferotrans a renunţat la contract fără să facă minime investiţii, aşa cum se obligase. Mai mult, garniturile, care fuseseră închiriate de la CFR, au fost abandonate în Suceava. Ele au fost recuperate după câteva zile de reprezentanţii CFR.

 

Afaceri în familie pe calea ferată

În Ferotrans, Victor Ospiru era patron iar Dumitru Anchidin era administrator, adică un fel de angajat. Asta până în iulie 2011, când Anchidin preia 95% din acţiuni. Născut în 1970 dar cu Bacalaureatul dat şi picat anul trecut, pe Victor Ospiru nu părea să-l recomande nimic pentru o asemenea afacere. Cu toate acestea, Ospiru are o mare calitate: este fratele soţiei lui Dumitru Anchidin.

Aşadar, după ce a fost şef la CFR Călători în mai multe rânduri, Dumitru Anchidin a înfiinţat o firmă cu acelaşi domeniu de activitate, dar pe numele cumnatului. De altfel, cât timp a prestat transport de călători, Ferotrans a „spart” barierele în ceea ce priveşte nivelul subvenţiilor de la stat. Peste 86% din venituri reprezentau compensaţii de la stat, în timp ce CFR Călători primise subvenţii de doar 49%. Pentru 2010, Ferotrans primise compensaţii de 4.430.660 lei şi realizase venituri proprii de doar 687.140 lei.

 

Angajat şi nu prea

Interesant este că, deşi a locuit în blocul CFR de pe strada Zugravi, fiind vecin cu Dumitru Anchidin, Victor Ospiru s-a angajat la CFR Marfă în 2012. Postul lui este însă la revizia de vagoane de la Suceava, ca şofer, dar cei mai mulţi dintre colegii din CFR Marfă îl ştiu drept „şoferul directorului”, adică al lui Dumitru Anchidin. Ospiru s-a mutat de circa un an în Tătăraşi, dar este văzut aproape zilnic prin Iaşi la volanul unei Toyota Corola cu numărul IS 13 MRF. Potrivit unor surse din CFR, Ospiru nu merge la Suceava nici măcar în ziua de salariu, pentru că primeşte banii pe card.

 

 

Citește și DSV Iaşi este Divizia de Protecţie a Mafiei Cărnii. Uriaşul Gidacom, protejat de autoritățile statului

 

 

Ţeapă pentru stat

Activitatea Ferotrans nu s-a oprit nici după ce a renunţat la transportul de călători, şi nici după ce firma a fost preluată şi în acte de Anchidin. Anual, profiturile declarate sunt de circa 400.000 lei, dar firma înregistrează o sumedenie de datorii. Anchidin a refuzat să explice situaţia financiară şi modul în care sunt obţinute profiturile, susţinând că este supărat. „Vă rog să nu mă mai sunaţi în nicio problemă, nu mai dau niciun interviu ziarului dumneavoastră”, a transmis el.

Concret, împotriva Ferotrans au fost pornite acţiuni de executare silită atât din partea Autorităţii Feroviare şi a CFR, cât şi din partea unor firme partenere care au făcut lucrări de reparaţii la locomotive şi vagoane, pentru sume ce depăşesc 400.000 lei.

 

Locomotivele lui Anchidin sunt la CFR Marfă

Instalat din 2012 ca director la CFR Marfă, Anchidin a avut grijă şi de Ferotrans. Locomotivele pe care le cumpărase firma staţionează de aproape un an în Depoul Paşcani. Acesta aparţine CFR Marfă şi, teoretic, firma de stat ar trebui să încaseze 30 de euro pe zi drept chirie. De plătit, nu s-a plătit nimic, motivul invocat fiind acela că locomotivele sunt în zona de revizie şi că ar avea nevoie de reparaţii. Solicitarea patronului Ferotrans, Dumitru Anchidin, a fost privită cu înţelegere de directorul CFR Marfă, acelaşi Dumitru Anchidin.

 

Toate plângerile ajungeau la el

Instalarea lui Anchidin ca şef la CFR Marfă a dus repede la apariţia unor conflicte cu unii subordonaţi. Bazându-se pe amiciţia cu Relu Fenechiu şi fostul secretar de stat Cristian Ghibu, Dumitru Anchidin nu a fost împiedicat de nimeni să-şi exercite cu autoritate voinţa. Toate plângerile sau sesizările făcute de subordonaţi la Ministerul Transporturilor erau trimise lui Anchidin pentru „competentă rezolvare”. Inclusiv memoriile făcute la preşedinţie sau la prim-ministru au ajuns la Dumitru Anchidin aşa că, în acest moment, nu-l mai contestă nimeni. Cu toate acestea, în perioada imediat următoare este aşteptată o echipă de la Corpul de Control care să verifice activitatea lui Anchidin.

 

Chefuri la o companie falimentară

Gurile contestatarilor au fost închise prin mai multe mijloace, unele dintre ele având bugetul CFR ca intermediar. Seria petrecerilor oferite angajaţilor pe banii companiei este fără sfârşit, totul fiind plătit de Dumitru Anchidin, dar nu din buzunarul propriu, ci din bugetul generos al CFR Marfă.

În 2012, s-au cheltuit aproape 10.000 de lei drept „servicii cazare” la diverse pensiuni, printre care se numără Vila Verde şi Villa Grande. Dacă sumele nu depăşeau, pe eveniment, 2.400
lei, schimbarea şefului a dus la creşterea pretenţiilor. Anchidin plăteşte, pe 21 februarie 2013, 2.244 lei către Edentur SRL, o pensiune din Agapia. Pe 7 martie 2013 se virează 3.200 lei către Roexim, iar pe 21 martie alţi 3.200 lei către aceeaşi firmă. Roexim este firma care administrează Villa Grande, o pensiune de 15 camere din Tătăraşi. Spre comparaţie, o cameră în această pensiune costă între 150 şi 250 lei pe noapte, ceea ce indică faptul că localul a fost încheiat pentru o petrecere de o noapte.

 

 Ferotrans, compania lui Anchidin, a lăsat trenurile în bălării, la Suceava, după ce a renunţat la contract

A făcut avere în 10 ani

Prosperitatea lui Dumitru Anchidin se citeşte şi în evoluţia elementelor înregistrate în declaraţiile de avere. În 2005, pe vremea în care Dumitru Anchidin era director la regionala CFR Călători dar şi consilier local, maşina familiei era un Tico luat în rate. Soţia, Mihaela, era învăţătoare la Tomeşti la acea dată. Nu existau datorii sau depozite bancare, ci doar o casă cumpărată în 2004.

În 2013, din poziţia de şef la CFR Marfă, Anchidin raporta circa 5 hectare de teren la Miroslava, Valea Lupului, Victoria, dar şi în Iaşi. Soţia a devenit învăţătoare la o şcoală bine cotată din Iaşi iar proprietăţile imobiliare ar putea face invidios chiar şi un prosper patron de firmă. Familia avea în proprietate două vile, una la Miroslava şi una la Dobrovăţ, dar şi un apartament în Iaşi. Autoturismul Tico a fost inlocuit cu o Toyota RAV4, în depozite bancare erau 55.000 euro iar creditele bancare se ridicau la 20.000 euro şi 40.000 franci elveţieni.

 

 

Citește și Milionar în euro pe cadavrul CFR. Firma lui Anchidin a primit de trei ori mai mulţi bani decât compania de stat, falimentară

 

 

Terenuri cât o agenţie imobiliară

Declaraţia de avere depusă anul trecut trebuie deja modificată, pentru că nu mai corespunde realităţii. Apartamentul, din blocul CFR de pe Zugravi a dispărut, deşi unele surse susţin că este păstrat prin intermediari. Soţii Anchidin deţin în prezent 5 suprafeţe de câte 690 metri pătraţi de teren la Mirsolava, iar suprafeţele indică faptul că sunt loturi de casă. Tot la Miroslava, Anchidin mai are trei loturi de teren, unul de 2.850 mp şi două de câte 5.000 mp fiecare. De asemenea, Mihaela şi Dumitru Anchidin deţin trei suprafeţe de teren la Valea Lupului. Două dintre ele au câte 647 mp, iar cea de-a treia, are 360 mp iar pe ea a fost deja construită o casă. O a doua vilă se află la Dobrovăţ, ridicată pe 1.000 mp de teren luat în concesiune de la primărie.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments