Singurele zile în care ghişeele se aglomerează sunt cele în care se plătesc pensiile. Operatorii privaţi de curierat au oferit servicii la preţuri asemănătoare sau mai mari, dar de câteva ori mai rapide.
Dacă atunci când scrisorile se trimiteau cu poştalionul o livrare în patru zile era considerată rapidă, un asemenea interval de timp este considerat acum inacceptabil. Şi totuşi, aproape că aşa stau lucrurile la Poşta Română, companie a statului, care nu a evoluat prea mult în privinţa rapidităţii expediţiilor. În anul în care companiile similare din lume lucrează cu viteza avionului, compania statului român este încremenită în propria lentoare. Devalizarea de către clienţii politici, lipsa de investiţii şi viziune şi, mai nou, deficitul acut de personal au adus-o acum aproape de groapă.
Un sediu de Poştă în România din 2014 se potriveşte perfect pentru filmarea unui film din realitatea României din 1970. Gresia ciobită de la piciorul stâlpului şi pardoseala roasă sunt de neeegalat
Un colet în patru zile!?
Între anii 1990 şi 2011, Poşta Română deţinea, în Podu Roş, un spaţiu întins, ocupat de numeroase ghişee pentru preluat corespondenţă, precum şi de o zonă separată, unde erau preluate coletele. Mai exista un spaţiu pentru convorbiri telefonice interurbane.
Odată cu trecerea anilor, spaţiile în care funcţionează compania s-au redus. Întâi a fost cedată o felie zdravănă din spaţiu către Romtelecom, apoi a fost închis, anul trecut, şi spaţiul în care se primeau coletele. Într-un final, Oficiul Poştal 3 a ajuns să funcţioneze în câţiva metri pătraţi, acolo unde pe vremuri era zona de convorbiri telefonice interurbane. Abia dacă mai este loc pentru patru ghişee unde se realizează toate operaţiunile Poştei, într-un spaţiu nerenovat de ani de zile, cu doar doi funcţionari.
Acesta şi este motivul multor nemulţumiri, mai ales că, în zilele în care se plătesc pensiile, cei doi angajaţi nu fac faţă zecilor de oameni care se strâng, astfel că accesarea altor servicii ale Poştei este imposibilă. „Mai suntem foarte puţini angajaţi. De aceea merge totul foarte greu. Nu este rea-voinţă, nu putem să ne mişcăm mai repede”, ne-a spus una dintre cele două angajate ale Oficiului 3 Podu Roş.
Normal la privat, performanţă la stat
O firmă privată reuşeşte să ofere clienţilor săi în mod curent ceea ce la Poştă poate fi considerat un accident: livrarea în maximum 24 de ore. Acesta este termenul la care Fan Courier poate duce un plic sau un colet oriunde în România. „Este termenul maxim pe care dorim să-l păstrăm, eventual chiar să-l reducem. Nu pot face eu diferenţele între Poştă şi firma noastră, probabil că este vorba şi despre viteza pe care o avem”, spune Roxana Magopet, directorul de PR al Fan Courier.
La firmele private parcă intri în sedii de birouri
Contactul cu omul: normal versus anormal
A doua mare diferenţă dintre stat şi privat este dată de cantitatea de hârtii pe care clienţii Poştei şi ai Fan Courier o completează la expedierea coletului. La Poştă, pentru ramburs, trebuie scrise două documente, de către expeditor – actul pentru colet şi mandatul poştal, repetând, de câteva ori, aceleaşi date. Totul într-un decor ce aminteşte de perioada comunistă. La firma privată clientul nu scrie nimic, totul este făcut în câteva zeci de secunde de către operatorul de la birou, într-un spaţiu renovat recent. În plus, la Poştă se aşteaptă la rând în picioare, în faţa unui funcţionar aşezat pe scaun. La firmele private ambii parteneri de afaceri sunt aşezaţi.
Royal Mail, livrare în maximum 24 de ore
Serviciile poştale ale Marii Britanii sunt recunoscute pentru viteza cu care lucrează. National Geographic a realizat un documentar având exact această temă: cât de repede poate fi trimisă o scrisoare din sud până în nordul Scoţiei. Plicul a fost plimbat cu un camion, un avion şi o maşină de dimensiuni mici şi a ajuns la destinaţie pe bicicletă, în mai puţin de 24 de ore.
Poştă versus curierat: Când ajunge şi cât costă să trimiţi un pachet
Trimiterea unui pachet de 2 kg cu ramburs 100 de lei, Iaşi-Bucureşti:
Poşta Română – 16 lei cu TVA. Pachetul ajunge în 4 zile la destinatar şi banii se întorc după încă 3-4 zile la expeditor – în total 7-8 zile. În condiţii identice cu un serviciu de curierat, preţul Poştei Române trece de 20 de lei, dar rămâne diferenţa la timpul de livrare.
Fan Courier – 22 de lei cu TVA. Pachetul ajunge în cel mult 24 de ore, dar, dacă este depus la Iaşi după-amiază, a doua zi la 11-12 este la destinaţie. Plata banilor se face în maximum 48 de ore de la livrarea coletului, personal expeditorului coletului sau în contul acestuia.
Expedierea unui plic normal cu documente, recomandat:
Poşta Română – 4 lei până în 20 de grame (greutatea suplimentară se taxează – la 1 kg serviciul ajunge la peste 8 lei), termen de livrare 3-4 zile.
Fan Courier – 18 lei, indiferent de greutate, în maximum 24 de ore.
Privatul înfloreşte, Poşta se usucă
În timp ce, în 2013, Poşta Română a început să concedieze masiv – au fost disponibilizaţi 2.392 de angajaţi, dintr-un total de 3.650 care trebuie să plece, Fan Courier a ajuns, în câţiva ani, de la 1.200 de angajaţi şi o flotă de 900 de maşini la peste 2.000 de angajaţi şi la peste 1.600 de maşini. „Anul trecut firma noastră a investit 4,5 milioane de euro în parcul auto, IT, pregătire a angajaţilor şi sedii locale”, declară Roxana Magopet de la Fan Courier.
Poşta Română a reuşit, cu greu, să facă un credit pentru 160 de maşini noi, cumpărate la suprapreţ. Totuşi, compania statului rămâne lider de piaţă în domeniu, cu o cifră de afaceri de 1,2 miliarde de lei în 2012 (cu profit 0 şi pierderi de 52 de milioane de lei), faţă de următorul clasat, Fan Courier, care a avut o cifră de afaceri de peste 240 de milioane de lei (cu profit de 41 milioane de lei). Recent, oficialii Poştei au anunţat însă că estimează pentru 2014 un profit de 10,4 milioane de lei şi cu 451 de angajaţi mai puţin decât în 2013.