Abonații sunt în continuare cel mai de preț activ al operatorilor de cablu tv, iar pentru păstrarea lor se pun la bătaie tablete, televizoare și reduceri de prețuri.
Lupta „cabliștilor“ pentru clienți durează de mai mulți ani și dădea semne de finalizare după pierderile generate de fel de fel de oferte. Numai că, în ultima lună, au apărut din nou oferte de produse date cadou sau foarte ieftin pentru încheierea de abonamente pe o perioadă mai îndelungată, de unul sau doi ani.
Fenomenul l-am putut observa personal: în blocul în care locuiesc a apărut, prima dată, oferta UPC, cu o tabletă cadou pentru fiecare abonament nou de cablu și internet. Cam toate apartamentele de pe cele trei scări ale blocului sunt racordate „tradițional“ la rețeaua RCS&RDS, adică acesta a fost primul operator de cablu care a venit în zonă, în urmă cu mai bine de zece ani. La mai puțin de două săptămâni de la oferta UPC, ne-a vizitat un reprezentant al RCS, cu o ofertă mult mai mare, de tablete și televizoare, la prețuri mici sau chiar gratis, în funcție de serviciile contractate.
Fără a mai lua în calcul reducerile de abonament pentru mai multe luni în cazul unui abonat nou, este clar că păstrarea clienților și majorarea numărului acestora sunt două lucruri pentru care operatorii de cablu tv și de internet luptă cel mai mult. La nivel național, există aproximativ 380 de companii de cablu tv (în scădere de la 630 în 2008), însă piața este dominată de trei giganți, RCS&RDS, Romtelecom și UPC. Cei trei dictează și trendul în materie de posturi tv și aplicații, dar și concurează în achiziționarea operatorilor mici și locali, una dintre cele mai bune modalități de extindere.
Marjăm pe televiziune Full HD
Interesant este că în urmă cu câțiva ani, odată cu avansul serios al internetului, se părea că televizorul și televiziunile vor intra într-un con de umbră. Nu doar că acest lucru nu s-a întâmplat, dar televizoarele chiar au luat avânt. „Secretul“ constă în schimbarea obiceiurilor de consum ale telespectatorilor. Deși nu vorbim de o adoptare în masă a aplicațiilor disponibile pe Smart tv-urile din prezent, lumea a început să se obișnuiască cu imaginea HD și cu calitatea care vine la pachet cu acest standard.
Desigur, nu vorbim de toată piața. Adică nu toată lumea are televizoare Full HD, Smart sau Ultra HD. Dar nici televizoare SD (simple definition) nu se prea mai găsesc prin magazine, iar prețul celor HD simple a coborât foarte mult. Aceasta înseamnă, pentru operatori, că lupta se va concentra asupra posturilor tv care vin cu calitate în High-definition, programe pentru care și pot cere mai mulți bani la abonament.
Piața noastră de cablu este oricum pregătită, ca infrastructură, pentru transmisii pretențioase. Televiziunea prin cablu ajunge la 4,64 milioane abonați, circa 2,1 milioane primesc DTH (transmisie digitală prin satelit), și câteva sute de mii au IPTV. Totalul înseamnă o penetrare de 85% în întreaga țară.
Banii vin tot din „clasici“
RCS&RDS are 2,4 milioane de abonați pentru televiziunea prin cablu, urmată pe locul secund de UPC, cu un total de 1,84 milioane și de Romtelecom cu 1,3 milioane. UPC și Romtelecom au raportat creșteri ale veniturilor cu 8% (până la 140,3 milioane dolari) și, respectiv, 7,4% anul trecut (RCS&RDS nu și-au prezentat rezultatele financiare), ceea ce arată că piața, în general, nu evoluează negativ. Baza de clienți plătitori lună de lună este unul dintre cele mai importante lucruri pentru o companie de profil, acesta fiind motivul și pentru creditele foarte mari obținute de companiile din domeniu. De aici și lupta strânsă în continuare pentru noi abonați și pentru păstrarea celor vechi.
Ca și în cazul operatorilor de telefonie mobilă, unde lupta se dă pe viteze cât mai mari de transfer de date (sector care atrage și majoritatea investițiilor), dar veniturile sunt încă majoritare din traficul de voce, la fel și operatorii de cablu tv se luptă în aplicații și internet, pentru care și investesc, dar banii vin (încă) din abonații „clasici“ la cablu.
Printre schimbările care stau să mai vină în zona tv este trecerea la televiziunea digitală, programată pentru anul viitor, dar pentru care operatorii sunt deja pregătiți, și urcarea încă o treaptă până la standardul Ultra HD. Integrarea Ultra HD (de patru ori mai „fidelă“ imaginii decât cea Full HD) va mai dura, în prezent sunt doar câteva filme sau emisiuni disponibile în UHD. De asemenea, trebuie achiziționate și televizoare capabile pentru UHD, iar prețul acestora este încă prohibitiv.
Putem însă spune cu siguranță că televiziunea SD este pe cale de dispariție, la fel și televizoarele care suportă doar acest standard. Mai ales că operatorii prin cablu oferă deja televizoare ieftine Full HD.
Peste 30% dintre clienții noi aleg un pachet extra pe lângă cel de bază, iar peste 15% au și posturi HD. Robert Redeleanu, CMO, UPC România.
7,2 milioane gospodării din țara noastră beneficiază de servicii de televiziune cu abonament (cablu, DTH, IPTV), adică o penetrare de 85% în totalul populației.
(Sursa: capital.ro)