Imediat după Vama Sculeni, la 26 km de centrul Iaşului, dai peste prima benzinărie din Republica Moldova. Un litru de benzină 95 costă cu 1,7 lei mai puţin decât în România. La un plin de 45 de litri se câştigă 76 de lei, iar la două plinuri pe lună câştigi 150 de lei. Pentru maşinile pe motorină, cu rezervor de 80 de litri, lovitura e şi mai mare: câştigi 130 de lei la un singur drum.
La intrarea în Sculeni, prima comună din Republica Moldova, la fix 26 de kilometri din centrul Iaşului, pe stânga, benzina de 95 costă la pompă 18,47 de lei moldoveneşti. În lei româneşti preţul este de 4,46 lei. Este un preţ pe care şoferii români nu l-au mai văzut de ani buni şi care a rămas o amintire mai ales după ce Guvernul a majorat acciza pe carburant cu 7 eurocenţi (fără TVA). Un plin de benzină dincolo de Prut, la două săptămâni, înseamnă o economie de 150 de lei lunar, la o maşină cu rezervor de 45 de litri. În cazul autoturismelor cu rezervor mai mare, un drum la Ungheni devine şi mai rentabil.
Cel puţin 60 de lei la un drum
Cu un singur drum peste Prut, trecând vama prin Sculeni, un posesor de autoturism din Iaşi poate salva 60 de lei dacă rezervorul său are capacitatea de 45 de litri de benzină. Şi asta dacă alimentează cu benzină de 95. La Ungheni, preţul este de 18,47 de lei moldoveneşti – 4,46 de lei româneşti, în condiţiile în care, la Iaşi, preţul este 6,2 lei.
În aceste condiţii, preţul pentru un plin la Ungheni este de 200 de lei, în vreme ce un plin la Iaşi costă 280 lei. Diferenţa de preţ este de 80 de lei, bani din care preţul drumului dus-întors – 52 de kilometri – este de aproximativ 20 de lei. Diferenţa este de 60 de lei la două săptămâni, iar pe lună ar fi de 120 de lei, fără a calcula şi alte beneficii, cum ar fi faptul că orice român poate intra în ţară cu două pachete de ţigări care, peste Prut, costă 5 lei – de trei ori mai puţin decât în România.
200 de lei câştigi lunar la benzina 98
În cazul în care alimentarea se face cu benzină de 98 sau 99, diferenţa este mult mai mare. Şi asta pentru că, la Ungheni, preţul este de 4,56 de lei. Un plin de rezervor de 45 de litri costă 205 de lei, faţă de 306 de lei, cât este în România, la preţul de 6,8 lei litrul. O diferenţă de 100 lei, din care 20 de lei se vor duce pe benzina necesară pentru drum.
În cazul motorinei, diferenţa de preţ dintre Ungheni (4,27 de lei) şi Iaşi (6,2 lei) este de 108 de lei la un rezervor de 45 de litri, din care 20 de lei se duc pe carburantul folosit. Un plin costă 192 lei peste Prut, iar la Iaşi 280 lei. În cazul în care faci două drumuri pe lună pentru alimentare, diferenţa se dublează, astfel că economiile pot fi de aproximativ 200 de lei pe lună.
La rezervoare mari este lovitură
Există însă şi modele de autoturisme care au rezervoare mult mai mari, fără a consuma mai mult carburant. Unele ajung chiar la capacitatea de 80 de litri, situaţie în care calculele se schimbă foarte mult în favoarea proprietarului care alimentează la Ungheni. Astfel, la benzina de 95 diferenţa este de 139 de lei din care se scade drumul. La benzina de 98 diferenţa este de 179 de lei, iar la motorină de 154 de lei.
O acciză din care se va alege praful
Aproape jumătate din preţul benzinei de la pompă, în România, este compus din taxe şi accize percepute de stat pentru carburant. Creşterea cu 7 eurocenţi a accizei pe benzină este o iniţiativă care a aparţinut fostului ministru liberal al Transporturilor, ieşeanul Relu Fenechiu. Preţul a crescut, cu tot cu TVA, cu 8,4 eurocenţi.
Intenţia era ca aproximativ 550 milioane de euro să se adune anual într-un fond special din care să poată fi finanţată construirea de autostrăzi. În acest moment, pentru că încasările la bugetul consolidat sunt sub estimările de la începutul anului, din planul iniţial nu a mai rămas nimic. Banii din acciză vor acoperi cheltuielile sociale, pentru care Guvernul nu are suficienţi bani, iar, dacă va mai rămâne ceva, se va cheltui şi cu investiţiile în infrastructură.
Trebuie să vă faceţi urgent paşaport
Conform Ministerului Afacerilor Externe din România, intrarea în Republica Moldova se face în baza paşaportului valabil cel puţin 3 luni de la data trecerii prin vamă. Nu este necesară viză, dar autorităţile nu permit încă intrarea doar în baza cărţii de identitate româneşti. Dreptul de şedere pe teritoriul Republicii Moldova este de de 90 de zile într-un interval de 6 luni.
Legislaţia rutieră a Republicii Moldova este similară cu cea din România.