Aproape 1,8 de milioane de euro au fost cheltuite iarna trecută pentru deszăpezirea de pe drumurile naţionale şi judeţene din Iaşi. Cea mai mare parte a banilor a fost achitată pentru faptul că utilajele au stat, nu pentru că au lucrat.
O singură lună de ninsoare a costat aproape 8 milioane de lei. Una dintre explicaţi: utilajele sunt plătite şi când lucrează, şi când nu lucrează. Prin urmare, zăpada pare cea mai bună afacere pentru firmele de construcţii. Iarna trecută, autorităţile au decontat 32.000 de ore de aşteptare şi doar 4.700 ore de acţiune. Calculele arată că fiecare utilaj a lucrat doar 5 zile.
Logica deszăpezirii e tristă
Evidenţele autorităţilor privind plata firmelor de deszăpezire arată, cât se poate de clar, că utilajele sunt plătite mai mult ca să stea. „Ele trebuie să fie oricând la dispoziţia noastră, aceasta este logica. Nu poţi să te trezeşti că ninge în noiembrie şi nu ai cu ce să intervii”, explică Ovidiu Laicu, şeful de la Regionala de Drumuri Naţionale (DRDP) Iaşi.
Iarna trecută, pe Drumurile Judeţene au acţionat Eky-Sam SRL şi Enviro Construct SRL. Contractul, care a avut ca perioadă de derulare perioada noiembrie 2013-martie 2014 a fost încheiat la valoarea de 5,9 milioane de lei, dar directorul instituţiei, Daniel Minciună, susţine că nu s-au plătit aceşti bani. „Suma contractată este una, execuţia este altceva”, a spus el.
Potrivit deconturilor, pentru drumurile judeţene s-au plătit 3,7 milioane lei, adică puţin mai mult de jumătate din suma contractată.
Zăpada, un paradox: uneori nu poţi nici cu ea, nici fără ea
Echimov a luat potul
Cei mai mulţi bani, 2,73 milioane de lei, au fost încasaţi de Eky-Sam Târgu Frumos, firmă condusă de omul de afaceri Ionel Echimov. La solicitarea 7EST, Direcţia Judeţeană de Drumuri a explicat cum s-au făcut calculele. Astfel, Eky-Sam a împrăşiat 4.222 tone de nisip şi 844 tone de sare, a montat 1.274 metri de parazăpezi şi a acţionat cu 31 de utilaje de deszăpezire. În total, s-au facturat 24.306 ore de aşteptare şi 3.348 ore de acţiune efectivă.
În iarnă, patronul Eky-Sam, Ionel Echimov, a explicat pentru 7EST cum îşi face el calculele. „Să luăm în calcul autofrezele sau sărăriţele. Eu le cumpăr, dar nu am la ce să le folosesc în timpul anului. Aşadar, amortizarea ia în calcul doar cele 4 luni de iarnă”, susţinea afaceristul. Aşa se face că tariful perceput în perioada de iarnă, pentru fiecare utilaj al lui Echimov ajunge la 20 lei pentru fiecare oră de staţionare şi de 130 lei pentru fiecare oră de „acţiune”.
Au lucrat continuu doar 5 zile
Aşadar, pentru cele 24.306 ore de staţionare, firma lui Echimov a încasat circa 500.000 lei din totalul de 2,73 milioane plătite de instituţia subordonată Consiliului Judeţean.
Asociatul lui Echimov în activitatea de deszăpezire a fost Cristian Maftei, finul liberalului Crin Antonescu. Maftei, prin Enviro Construct, a facturat 1.777 tone de nisip şi 356 tone de sare, iar cele 9 utilaje ale firmei au fost plătite pentru 7.705 ore de aşteptare şi 1.439 ore de activitate. În total, suma încasată de Enviro a fost de puţin sub un milion de lei.
În concluzie, cele două firme au lucrat efectiv doar 4.787 ore, în timp ce 32.011 ore au fost plătite ca „aşteptare”. Raportat la cele 40 de utilaje, rezultă că fiecare a acţionat doar 119 ore, ceea ce înseamnă că fiecare utilaj a fost utilizat efectiv doar 5 zile pe parcursul întregii ierni.
Alte 4 milioane de la Drumuri Naţionale
Şi pe Drumurile Naţionale a acţionat tot Eky-Sam, iar oficialii DRDP susţin şi ei că au plătit cu mult mai puţin decât se angajaseră prin contract. „Noi avem un acord contractual pentru perioada 2013-2015, în valoare de 14,5 milioane. Acest acord contractual presupune încheierea unor contracte subsecvente. Iarna trecută au fost două astfel de contracte. Primul a vizat perioada noiembrie-decembrie, iar cel de-al doilea a vizat tot anul 2014”, a explicat Vasile Popa, directorul economic de la DRDP. Contractul Eky-Sam pentru noiembrie şi decembrie a fost în valoare de 3 milioane de lei, din care s-au plătit efectiv 1,2 milioane. Contractul pentru 2014 este de 6,85 milioane lei, din care Eky-Sam a încasat deja 2,76 milioane de lei.
Directorul de la Drumuri Naţionale explică raţiunea deszăpezirilor
Total: 7,7 milioane lei
Aşadar, pentru iarna trecută, Eky-Sam a primit de la DRDP aproape 4 milioane de lei. „Trebuie făcută precizarea că orele de acţiune nu sunt doar cele în care se intervine masiv, pentru că a nins abundent. Combaterea poleiului, din noiembrie şi decembrie, înseamnă tot acţiune”, afirmă Vasile Popa.
În total, 3,7 milioane de lei plătite de CJ şi 4 milioane de lei achitate de DRDP reprezintă sumele cheltuite pentru ca drumurile ieşene să fie practicabile pe timp de iarnă. Între cele două contracte există, însă o diferenţă esenţială: pentru drumurile judeţene, firmele contractante au asigurat materialul antiderapant. Adică cele 7.200 tone de nisip şi sare au fost cumpărate de Eky-Sam şi Enviro din suma primită în final, de 3,7 milioane de lei. DRDP a asigurat din resurse proprii nisipul şi sarea, şi a plătit firmelor 4 milioane de lei pentru a le arunca pe şosele.
Am scăpat ieftin
Directorul economic al DRDP, Vasile Popa, explică şi cum se fac estimările bugetare pentru activitatea de deszăpezire. „Dacă ne raportăm la un an calendaristic, atunci circa 60% din sumă, dacă nu chiar mai mult, se cheltuie în ianuarie, februarie şi martie. Noi putem spune că am avut o iarnă blândă, din cei 6,85 milioane lei pentru 2014 am consumat doar 2,76 milioane. Ninsorile abundente sunt aproape inexistente în noiembrie şi rare în decembrie, de aceea se cheltuie mai puţin în acea perioadă. Se intervine doar cu antiderapant, pentru polei”, spune Popa.
La nivelul Regionalei de Drumuri Naţionale, pentru opt judeţe, în această iarnă s-au cheltuit 47 milioane de lei, cu 10% mai puţin ca anul trecut.