Veniturile înregistrate de firmele care activează în cadrul Ansamblului Palas rivalizează cu cele ale agriculturii sau industriei IT din judeţul Iaşi. O estimare 7EST indică faptul că sumele care intră anual în conturile firmelor de aici se ridică la sute de milioane de euro, o bună parte ajungând la bugetul statului.
Privit ca loc de divertisment, shopping şi promenadă, Palas este, poate surprinzător, şi un puternic centru industrial. 7EST a estimat, în premieră, aportul Palas la economia judeţului. Toate datele indică faptul că ansamblul funcţionează ca un mic oraş, iar vânzările anuale depăşesc nivelul cifrei de afaceri estimate pentru agricultura judeţului.
17 milioane din chirii
Investiţia în Palas a fost estimată la aproximativ 250 milioane de euro, o sumă care, aparent, nu poate fi recuperată pe termen scurt şi mediu. Datele statistice, corelate între ele, indică însă faptul că Palas s-a transformat într-un puternic centru industrial care produce aproape cât toată agricultura ieşeană. Primele cifre care trebuie luate în calcul sunt cele înregistrate chiar de Palas, din închirierea spaţiilor. Potrivit departamentului de PR al complexului „cifra de afaceri înregistrată în 2013 de ansamblul Palas Iaşi este de 16,71 milioane de euro (retail+office)”. La aceşti bani trebuie adăugate însă şi cifrele de afaceri ale companiilor care activează în Palas.
Palas a devenit în scurt timp o marcă a centrului oraşului
Auchan: alţi 17 milioane euro
Cea mai vizibilă în acest sens este „ancora” Auchan. În 2012, când a deschis magazinul de 5.000 metri pătraţi de la Palas, Auchan înregistra în România o cifră de afaceri de 2,35 miliarde de lei pentru cele 31 de magazine. Reţeaua de supermarketuri păstrează datele secrete dar, la un calcul sumar, presupunând că toate cele 31 de magazine au avut aceeaşi cifră de afaceri, Auchan Iaşi a înregistrat vânzări de 75,8 milioane lei, ceea ce înseamnă aproape 17 milioane de euro. Se poate presupune că vânzările Auchan de la Iaşi sunt mai mari decât cele înregistrate în multe alte unităţi ale lanţului de suparmarketuri, dar cifra medie este ilustrativă. Presupunând că cifrele Auchan s-au păstrat şi în 2013, rezultă că doar Auchan şi Palas au înregistrat cifre de afaceri cumulate de aproximativ 34 milioane de euro.
Estimare: 340 milioane de euro doar pe retail
Traficul înregistrat de Palas Mall în 2013 a fost de 12,2 milioane de persoane. Se presupune că fiecare vizitator a cheltuit măcar câţiva lei în magazinele din complex. „În Palas Mall sunt aproximativ 200 de magazine, printre care: Auchan, H&M, Massimo Dutti, Zara, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius, Camaïeu, Oysho, Tommy Hilfiger, Subway, C&A, Stefanel, Swarovski, New Look, Douglas, Humanic, LC Waikiki, Hervis Sports, Nikon – Yellow Store, L’Occitane, Sephora, Intersport, Ecco, Il Passo, Deichmann, KFC Drive Thru etc.”, susţine echipa de PR de la Palas. Dacă se ia în calcul că fiecare brand a obţinut o cifră de afaceri de măcar 10% din cea a Auchan, cele 200 magazine au înregistrat, în total, vânzări de 340 milioane de euro.
La trântă cu IT-ul şi agricultura
Acceptând chiar o cifră de afaceri medie de 300.000 euro pentru fiecare din cele 200 de firme din Palas, anual s-ar obţine 60 milioane de euro. Cumulând această sumă cu cele 34 milioane de euro înregistrate în total de Palas şi de Auchan, zona bussines de la Palas ar însemna vânzări de 94 milioane de euro anual.
Potrivit datelor centralizate de Camera de Comerţ Iaşi, întreaga industrie IT şi de cercetare a judeţului vinde acum, anual, produse de 150 milioane de euro. Aşadar, Palas reprezintă cam două treimi dintr-o întreagă ramură industrială. Mai mult, agricultura ieşeană a adus, din vânzări, 202 milioane de euro, o cifră comparabilă cu estimările minimale din zona comercială a Complexului Palas.
Spaţiile de birouri aduc bani frumoşi în visteria investitorului
Încă puţin şi totul e plin
Palas nu înseamnă însă doar zona de retail, ci şi clădirile de birouri. „Palas Mall are un grad de ocupare de 97%. În prezent, gradul de ocupare al celor patru clădiri de birouri este de 85%. În spaţiile office de la Palas lucrează aproximativ 2.000 de persoane. Printre companiile prezente se numără: Amazon România, Endava, Centric, Capgemini, Danieli Engineering, TeamNet International, Ness Technologies, Volksbank, Bentley Systems, AROBS Transilvania Software, Basware etc.”, enumeră departamentul PR din Palas. Din nou, datele financiare ale companiilor care activează în Palas sunt ţinute secrete.
O treime din întreaga industrie
O estimare se poate face, totuşi. Una dintre cele mai puternice companii din zona office este Endava. Aceasta a raportat o cifră de afaceri la nivel naţional de 15 milioane de euro, în condiţiile în care centrul operaţional s-a mutat la Iaşi. Aşadar, din cele 15 milioane de euro, o mare parte revine unităţii din Palas. Dat fiind că Endava are trei puncte de lucru în România, 7EST estimează că programatorii Endava de la Iaşi vând produse de 7-8 milioane de euro anual.
În Palas se află circa 10 mari firme IT, care ar putea avea cifre de afaceri similare, ceea ce ar însemna 70-80 milioane de euro. Din nou, 7EST ia în calcul varianta minimală şi estimează o cifră de afaceri totală de doar 50 milioane de euro. Cumulat cu cele 94 milioane euro estimate pentru zona de retail, Palas ar însemna, în cel mai pesimist scenariu, 140-150 milioane de euro anual. În varianta „optimistă”, cifra de afaceri a Palas şi a firmelor care activează în complex s-ar încadra între 300 şi 500 milioane de euro, adică peste o treime din totalul industriei ieşene la care contribuie decisiv giganţi ca Delphi şi Antibiotice.
Circa 4.000 de angajaţi
Un alt aspect important îl reprezintă angajaţii din Palas. Indiferent dacă au salarii de 1.000 lei sau de 3.000 euro, aproape 4.000 de ieşeni obţin venituri în urma activităţii din complex. Potrivit datelor comunicate de Palas, în clădirile office lucrează circa 2.000 de persoane. Cele 200 magazine din zona retail au, în medie, câte 4-5 angajaţi fiecare, pe fiecare tură (cu excepţia Auchan). Aşadar, alţi 1.800-2.000 de angajaţi.