Un canal înfundat în asfalt pe traseul Podu de Fier-Independenţei rupe suspensiile maşinilor de luni de zile. Numai „valuri”, strada Eternitate, despre care se spunea că va fi asfaltată, este o probă de foc a trenului de rulare. Păcurariul, contrar declaraţiilor viceprimarului Chirica de anul trecut, a rămas în stadiul de la finalul lucrării: guri de canal înfundate în asfalt şi aceleaşi „valuri”.
Pare inexplicabil de unde a apărut profitul Citadin SA, societate a Consiliului Local Iaşi, în condiţiile în care, aparent, firma omite să lucreze pentru oraş. O dovadă o reprezintă starea câtorva drumuri din Iaşi, unde capacele de canal s-au înfundat în asfalt şi pentru repararea cărora efortul ar fi minim.
Tot inexplicabil este cum, din două străzi de intrare în cartierul Tătăraşi, nici una nu este reparată şi nici nu se află în planurile municipalităţii pe 2014. La fel de inexplicabil este de ce instituţiile din Iaşi nu cad odată de acord a cui este răspunderea în cazul capcanelor în care se transformă capacele de canal, în special de pe străzile proaspăt asfaltate. Un cerc vicios al asfaltărilor, reparaţiilor şi declaraţiilor de la Primărie, Citadin şi Apavital, în care singurii care pierd sunt ieşenii care nu au avut ce face şi şi-au cumpărat maşină. Aşa le trebuie.
Specia „Canal de Iaşi” se hrăneşte cu suspensii, vieţuieşte prin buricul târgului, este tolerată de instituţiile locale şi, până la urmă, este o canalie
E a lor. Ba nu, e a lor.
La intersecţia dintre Sărărie şi Independenţei, pe strada care urcă dinspre Podul de Fier, pe a doua bandă, există una dintre cele mai periculoase capcane pentru suspensiile şi bucşele din Iaşi. Un capac de canal, înfundat centimetri buni în asfalt şi de soarta căruia nu se interesează nimeni. Mai mult ca sigur că fiecare şofer care-l „ia” în plin – este chiar pe mijloc, ocolirea prin stânga presupune intrarea pe contrasens, iar prin dreapta, intrarea peste cealaltă bandă, spre Sărărie – are doar cuvinte de „laudă” pentru Primărie.
Canalul înfundat este în aceeaşi poziţie de luni bune, semn că nimeni nu s-a interesat de el. Culmea, Primăria spune că nici n-ar trebui să fie interesată de soarta acestui canal. „Fără Apavital nu se poate face nimic. Dacă este vorba despre canalizare, ei sunt cei care trebuie să repare. Nu trece o săptămână să nu avem sesizări de la ieşeni şi să le dăm mai departe, la Apavital. Avem multe situaţii de acest gen, unde au fost lucrări şi ar fi trebuit să compacteze bine, ca să nu apară probleme, dar nu au făcut-o. Ei decupează, ei înalţă. Lucrează ori cu Citadin, ori cu alt constructor, lansează comanda şi se repară”, spune Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al Primăriei.
La auzul veştii că înălţarea capacelor de canal este treaba lor, reprezentanţii Apa Vital au sărit ca arşi. „În principiu, dacă apar probleme la sistemul existent şi un canal crapă, se înfundă sau altceva, este de competenţa noastră. Acolo unde avem de-a face cu asfalt proaspăt, însă, nu avem noi ce face. Este şi lipsit de logică. Pentru că, dacă intervenim noi la canale, Primăria pierde garanţia lucrării. Este exclusiv treaba constructorului angajat de Primărie”, afirmă Răzvan Manolache, purtătorul de cuvânt al Apavital.
Strada Eternitate, o veşnică problemă pentru edili
Mai interesează pe cineva Păcurariul?
Este mai uşor de enumerat cele câteva străzi în stare perfectă din Iaşi decât de făcut inventarul celor care zdruncină maşina. Un exemplu strigător la cer este cel al Păcurariului, stradă reabilitată anul trecut, dată în folosinţă cu denivelări, capace de canal înfundate şi marcaje în bătaie de joc.
Peste trei luni se va face un an de când viceprimarul Mihai Chirica promitea că toate problemele sesizate pe Păcurari vor fi remediate, dar minunea nu s-a mai întâmplat. Gurile de canal zduncină în continuare maşinile, asfaltul este vălurit şi marcajul ori este şerpuit, ori încălecat.
Marcaj beton pe Păcurari. Canalul e sub camuflaj
Din lac în puţul canalului
Nici principalele două intrări în unul dintre cele mai mari cartiere ale oraşului, Tătăraşi, nu stau mai bine. Strada Eternitate, care urcă dinspre Podul de Fier spre Tătăraşi, şi Vasile Lupu, care duce din Bucşinescu în aceeaşi zonă, sunt două dintre testele supreme ale suspensiilor maşinilor din Iaşi. Culmea este că în cazul ambelor artere, directorul Citadin, Marius Ionescu, promitea demult rezolvarea, dar nu s-a schimbat nimic. „Când vor fi fonduri, vor intra în reparaţii cele două străzi”, promit acum reprezentanţii Primăriei. Aceeaşi promisiune făcută şi acum doi ani.
Chiar dacă ar fi reparate, cei care vin dinspre Tărăraşi spre Independenţei ar avea de-a face cu acel capac de canal a cărui remediere nu este datoria nimănui. Ambele străzi au avut parte de intervenţii ale Citadin în trecut şi ambele sunt acum praf.
Profitul Citadin, invers proporţional cu nenorocirea străzilor
Realizate din asfaltări, plombări, deszăpeziri, vânzări de mixturi asfaltice, borduri şi trotuare, cifrele financiare ale Citadin SA, firma Consiliului Local, nu par a fi ale unei societăţi dintr-un oraş în care infrastructura arată ca în Iaşi.
Conform datelor financiare depuse la Ministerul de Finanţe, în 2012 Citadin SA a avut o cifră de afaceri de peste 23 de milioane de lei şi un profit net de 458.318 lei. Are 217 salariaţi, conform actelor.
Cu un an înainte, în 2011, societatea a avut cifră de afaceri de 9,8 milioane de lei şi pierderi de 4,324 milioane de lei, deci explozia cifrei de afaceri şi a profitului ar fi trebuit să se vadă în calitatea asfaltului. Judecând însă după cât de frecvente sunt capcanele din asfalt în tot oraşul este greu de crezut că firma are activitate. Ori poate repară cratere de pe Lună ca să capete experienţă pentru cele din Iaşi.