Sistemul chinez de navigaţie prin sateliţi Beidou este al treilea sistem de acest gen la nivel mondial, primele două fiind GPS din Statele Unite ale Americii şi Glonass din Rusia. Acest sistem, supranumit BDS, are funcţii de poziţionare şi navigaţie, fiind folosit în domeniul transportului, climatic, meteorologic, piscicol, silvic.
Potrivit directorului de piaţă al Companiei Hangtian Technology, Liu Zhigang, citat de Radio China, BDS realizează visul unei generaţii de specialişti IT – de a elimina insulele izolate din punctul de vedere informaţional.
„În cazul în care toate dispozitivele, inclusiv cele mobile, personale, vor fi echipate cu module de poziţionare Beidou, atunci schimbarea de logistică în transport, precum şi a persoanelor va fi reflectată în sistemul de navigaţie”, spune Liu Zhigang.
Când e vorba despre sistemele de poziţionare globală prin sateliţi, mulţi oameni se gândesc mai întâi la GPS din Statele Unite. De fapt, China a avut acelaşi plan încă din anii 60 ai secolului trecut. Dar, realizarea acestuia a fost amânată din cauza lispei financiare. În 1994, construcţia sistemului a fost lansată formal. În ultimii 20 de ani, oamenii au depus eforturi considerabile în construcţia proiectului, planificând trei etape pentru aceasta. Inginerul-şef al proiectului, Sun Jiadong spune: „Este un proiect uriaş, procesul de construcţie era extrem de complicat. Prima etapă a fost realizată în anii 90, prin satelitul test Beidou Unu. Lansarea acestuia a ajutat la pregătirea personalului. Pe această bază, am construit un sistem regional. Următoarea etapă, vom dezvolta un sistem mondial”.
Potrivit lui Sun Jiadong, a doua etapă a proiectului Beidou a fost încheiată cu succes. Începând de la sfârşitul anului 2012, o reţea alcătuită din 14 sateliţi acoperă întreaga regiune Asia-Pacific, oferind servicii de uz civil. Acest sistem funcţionează stabil, cu o precizie de zece metri, fiind compatibil cu sistemele american GPS şi cel rus Glonass.
Sectorul de transport este dependent cel mai mult de sistemul de navigaţie. Până în momentul de faţă, pe 150 mii de autovehicule au fost montate aparate Beidou. Un director în domeniu, Li Jing, a declarat: „Cu ajutorul acestui sistem, oferim informaţii prompte de transport utilizatorilor despre drumurile periculoase. Pentru camioane, putem oferi informaţii cuprizătoare cum ar fi care sunt goale, care sunt încărcate cu ce marfă etc. Putem reduce evident costurile de transporturi şi putem ridica eficienţa activităţilor”.
Sistemul Beidou este folosit şi în domeniul piscicol. La ora actuală, peste 50 de mii de vapoare chineze participă la reţea. Oficialii din departamentul de control din cadrul Ministerului Agriculturii sunt de părere că acest sistem poate juca un rol important în piscicultură şi în oferirea de asistenţă în regim de urgenţă.
Potrivit lui Liu Zhigang, reţeaua prezentată de Compania Hangtian, care se bazează pe sistemul Beidou, poate reduce în mare măsură costurile de logistică, care reprezintă o proporţie considerabilă în economia Chinei. Rata de neocupare în acest sector ajunge până la 45%, iar reţeaua autovehiculelor poate ajuta la reducerea acesteia, un lucru de care toată lumea va beneficia.
În afară de acestea, firmele chineze care produc telefoane inteligente au început să promoveze produse cu sisteme Beidou. De asemenea, unele firme străine, cum ar fi Samsung, au cuprins şi ele acest sistem în produsele lor. Datele arată că volumul de vânzare a dispozitivelor încărcate cu sistem Beidou a depăşit, în China, 348 milioane bucăţi, dintre care 330 milioane sunt echipate cu funcţii de navigaţie.
Specialiştii prevăd un număr de zece milioane dispozitive de navigaţie pe maşini în următorii doi ani. Vicepreşedintele Asociaţiei de Navigaţie prin Sateliţi din China, Miao Qianjun, este de părere că valoarea de piaţă din acest sector din China va ajunge, în 2015, la 225 miliarde yuani.
„În general acest sector de navigaţie a menţinut o rată complexă de creştere de 30 – 40%. Este estimat astfel că valoarea va ajunge, în 2015, la peste 225 miliarde de yuani şi la 400 miliarde de yuani în 2020. Spaţiul de creştere este uriaş. Sperăm ca până în 2020, Beidou să ocupe 50% din valoare de piaţă, sau chiar 70%”, a mai spus Miao Qianjun.
Odată cu aplicarea sistemului în diverse domenii, sistemul de navigaţie Beidou a devenit un factor pentru creştere în dezvoltarea industriei informaţionale. Acest sistem este promovat în mai multe ţări, precum Pakistan, Coreea de Sud şi Thailanda. În prezent, în peste zece mii de taxiuri din Bangkok sunt montate dispozitive de informaţii de transport, în timp ce sistemul Beidou oferă servicii de informaţii meteorologice acestei ţări.
(Sursa: capital.ro)