Agenția Națională de Integritate a constatat încălcarea regimului juridic al conflictului de interese în materie administrativă în cazul lui TUDOR TROFIM, primar al Comunei Poiana, județul Galați, întrucât, în perioada exercitării celui de-al doilea mandat (2008 – 2012), a emis și semnat un număr de 21 dispoziții în baza cărora fiul său, în calitate de angajat al Primăriei (aflat în directa subordonare a tatălui său), a beneficiat de avantaje materiale.
În anul 2005, fiul persoanei evaluate a fost angajat în funcția de consilier debutant în cadrul Biroului Financiar-Contabilitate, în baza unei dispoziții emise de persoana evaluată, în calitate de Primar al Comunei Poiana, Jud. Galați (mandatul 2004 – 2008). Atât dispoziția, cât și contractul individual de muncă au fost semnate de către TUDOR TROFIM.
Începând cu data de 01 iulie 2007, TUDOR TROFIM a dispus numirea fiului său în funcția publică de execuție de consilier cu atribuții de contabil, iar, ulterior, în calitate de Primar al Comunei Poiana, Jud. Galați, respectiv ordonator de credite, a dispus ca fiul său să exercite controlul financiar preventiv propriu la Primăria Poiana. Această dispoziție a fost emisă de primar la cererea fiului acestuia.
Tot la cererea fiului său, TUDOR TROFIM a dispus acordarea de beneficii salariale, constând într-un număr de 571 ore suplimentare, în perioada iunie 2008 – iunie 2009, prim emiterea a 15 dispoziții în acest sens.
De asemenea, tot în perioada exercitării mandatului de primar (2008 – 2012), acesta a dispus acordarea salariului de merit și a unor sporuri la salariul de bază (confidențialitate, complexitatea muncii) fiului său.
TUDOR TROFIM a încălcat, astfel, dispozițiile art. 76, alin. (1) din Legea nr. 161/2003, potrivit cărora„Primarii […] sunt obligaţi să nu emită un act administrativ sau să nu încheie un act juridic ori să nu emită o dispoziţie, în exercitarea funcţiei, care produce un folos material pentru sine, pentru soţul său ori rudele sale de gradul I”.
Persoana evaluată a fost informată despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiază – de a fi asistat sau reprezentat de un avocat și de a prezenta date sau informații pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. TUDOR TROFIM a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare.
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] încălcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese […] constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit reglementării aplicabile demnităţii, funcţiei sau activităţii respective […]”.
„Persoana […] față de care s-a constatat existenţa conflictului de interese […] este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică […] pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcția ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.