Tot mai mulţi romani restaurează bătrâna Dacie a familiei în loc să o ducă la fiare vechi. Anul trecut, 75 de automobile istorice din această marca au primit atestatul de vehicul istoric
Proprietarii acestor maşini au ales să le cureţe de rugină şi să le restaureze, în loc să le dea la REMAT. Odată cu autoturismele, ei au salvat şi o parte din istoria auto românească.
Potrivit Retromobil Club România, cele mai multe Dacii intrate în club, 55 la număr, sunt modelul 1300. Urmează că popularitate Dacia 1100 cu 15 exemplare, Dacia 1310 cu patru şi o Dacia 2000. Campioane la atestări sunt Bucureştiul şi judeţele Prahova, Satu Mare, Mureş, Suceava şi Braşov.
În anul 2014, în secţia Dacia Clasic a Retromobil Club România au intrat 75 de noi automobile, aproape de două ori mai multe decât în 2013, când în familie au fost primite 39 de maşini. Atestarea ca vehicul istoric presupune că automobilul să fie în stare bună şi fără modificări, cu excepţia consumabilelor.
Una dintre maşinile care au primit anul trecut recunoaşterea că vehicul istoric este o „sutica” din 1968, an în care primele maşini Dacia 1100 au ieşit pe porţile Uzinei de Automobile Piteşti. Tot în 2014 a intrat în secţia Dacia Clasic a Retromobil Club România şi o Dacia 1300 din 1969, primul an în care acest model a fost produs în ţara noastră, în doar 293 de exemplare.
În Retromobil Club România pot intra toate automobilele mai vechi de 30 de ani, care nu mai sunt acum în fabricaţie. Secţia Dacia Clasic poate primi, aşadar, modele precum Dacia 1100, Dacia 1300, Dacia 1310 şi Dacia 2000.
În octombrie 2014, legislaţia care prevede atestarea automobilelor ca vehicul istoric a suferit o schimbare importantă, care va ajuta la conservarea maşinilor româneşti. Concret, s-a schimbat definiţia termenului “vehicul istoric”, astfel că acum pot fi atestate maşinile mai vechi de 30 de ani care nu se afla în producţie, chiar dacă nu au trecut 30 de ani de la sistarea fabricării lor, aşa cum prevedea anterior legea. Schimbarea este conformă cu recomandările Parlamentului European. De altfel, România devine primul stat care preia nouă definiţie a vehiculelor istorice.
Datorită acestei modificări legislative, vor putea fi salvate automobile care au făcut istorie în România, precum Dacia 1310 seria a doua. Condiţia este că maşina pentru care se solicita atestarea să fie mai veche de 30 de ani, aşadar să fie produsă până 1985.
Sursa: stirileprotv