Iaşul a fost scos oficial de pe lista marilor investiţii în infrastructură. Comisiile de transporturi din Camera Deputaţilor şi Senat vor discuta astăzi forma finală a Masterplanului General de Transport. Deşi reprezentanţii administraţiei publice locale şi politicienii ieşeni şi-au declarat susţinerea totală pentru proiectele majore ale Iaşului, precum autostrada sau modernizarea Aeroportului, acestea practic lipsesc din forma finală a Masterplanului, anunță „Ziarul de Iași”.
În loc de autostradă, Iaşului i se rezervă doar un drum expres, iar Aeroportul este trecut în liga a II-a, după Bacău, Sibiu sau Craiova. Culmea, deşi prima formă a masterplanului, prezentată în octombrie anul trecut, a fost retrasă întrucât era plină de erori, acestea s-au perpetuat şi în forma finală. Conform experţilor consultaţi de Ministerul Transporturilor, aeroportul ieşean are o pistă tot din beton, de 1.800 metri lungime, cu grave probleme de rezistenţă, nu una de 2.400 metri, din asfalt.
În urmă cu două săptămâni, Biroul Permanent Naţional al PNL, întrunit la Iaşi, a adoptat o rezoluţie prin care susţine construirea autostrăzii Iaşi – Târgu Neamţ – Târgu Mureş. Aceasta, în timp ce oficialii Ministerului Transporturilor vorbeau de construirea unei autostrăzi „fazate“. Concret, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, spunea că pe traseul Târgu Neamţ – Târgu Mureş va fi construit un drum expres, ce urma să fie lărgit ulterior ca autostradă. Tronsonul Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ urma să fie construit ca autostradă, lucrările urmând să fie finalizate în 2018.
Ideile enunţate de ministru au dispărut total din masterplan. Acesta ia în calcul trei variante de legare a Moldovei de Transilvania. Într-o primă variantă, este prevăzut doar un proiect de drum expres pe traseul Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ – Târgu Mureş, în lungime de 280 km şi la un cost estimat de 4,1 miliarde de euro. Drumul ar urma să permită, conform masterplanului, şi ocolirea oraşelor Iaşi, Târgu Frumos şi Paşcani. Realizarea sa a fost fixată pentru intervalul 2021-2030, mult dincolo de orizontul de timp invocat de ministrul Rus.
Într-o a doua variantă luată în calcul de masterplan, până în 2030 ar urma să fie construit doar tronsonul Ungheni – Paşcani, în lungime de 75 km, la un cost de 450 milioane euro. Tronsonul Paşcani – Târgu Mureş a fost propus spre realizare „după 2030“. Aceasta este de altfel şi varianta propusă spre adoptare de către realizatorii masterplanului şi totodată cea menţionată în prezentarea sintetică ce a fost înaintată membrilor comisiilor de transport, spre consultare.
A treia variantă enumeră şi autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni, în valoare de 5 miliarde euro, cu orizont de realizare în perioada 2021-2030. În masterplan, proiectului i se acordă un punctaj de 39,4, faţă de lărgirea şoselei de centură Bucureşti Sud, cu 100 de puncte sau autostrada Ploieşti – Bacău, cu 63,6 puncte.
„Fără autostradă, Moldova este moartă, şi asta o ştim cu toţii. Am cerut să particip şi eu la şedinţa comisiilor reunite, chiar dacă nu sunt membru, pentru a putea prezenta punctul de vedere al Iaşului. Dacă masterplanul este adoptat în forma de acum, nu mai avem altă variantă decât să ne adresăm Comisiei Europene cu privire la ce se întâmplă. Masterplanul nu ţine cont de niciuna din recomandările Comisiei pentru proiectele de infrastructură“, a spus deputatul PMP Petru Movilă.
După 2021 se prevede în masterplan şi reabilitarea drumului naţional Iaşi – Vaslui – Bacău – Piatra Neamţ – Târgu Neamţ, pe o lungime de 251 km şi la un cost de 159 milioane euro. Alt proiect de infrastructură rutieră care să privească Iaşul este reabilitarea drumului Botoşani – Târgu Frumos, pe o lungime de 73 km. Costul lucrărilor este estimat la 36,5 milioane euro. Lista proiectelor de infrastructură rutieră cuprinsă în masterplan este închisă de varianta de ocolire a Iaşului, pentru trafic uşor, cu o valoare de 24,4 milioane euro.
Citește mai mult AICI