SUVEICA DADJ: patru firme câștigă toate contractele din Iași

0
940

90% din banii de drumuri județene sunt împărțiți de Cooperativa „Echimov-Maftei-Brânză”. Contractorii și-au împărțit județul în zone de influență. Se concurează la toate licitațiile și câștigă pe rând, fiecare în zona lui. Daniel Minciună, directorul DADJ, recunoaște fenomenul dar nu și-l explică. Anul trecut, cele patru firme și-au împărțit toți banii de drumuri, 25 milioane de lei.

 

Un grup de patru firme din construcţii reuşeşte să obţină peste 90% din contractele de la Direcţia de Drumuri Judeţene. Anul trecut a fost vorba de circa 25 de milioane de lei, bani împărţiţi frăţeşte de cei patru. Şeful de la Drumuri Judeţene confirmă că situaţia este reală, dar susţine că nu are cum să reacţioneze.

Majoritatea lucrărilor de la drumurile judeţene ieşene sunt făcute de aceleaşi patru firme: Eky-Sam Târgu Frumos, Enviro Construct SRL, Ted Construct SRL şi Construct&Drum SRL. Pe lângă contractele cu Direcţia Judeţeană de Drumuri, cele patru firme şi-au împărţit zonal judeţul până la nivel de comune. La nivel judeţean, cooperează în obţinerea contractelor, în timp ce la nivel de comună nu-şi încalcă teritoriul.

 

Echimov (în mijloc) e „tătic” în zona Târgu-Frumos, nimeni nu-l concurează. Aici, celebrat de primarul din Bălțați

Construct&Drum SRL aparţine lui Dan Mihai Cojocea şi deţine monopolul pe zona Hârlău-Cotnari. Eky-Sam SRL este a lui Ionel Echimov şi lucrează tot ce se poate lucra în Târgu Frumos şi Paşcani, Enviro este a lui Cristian Maftei, finul lui Crin Antonescu şi fugar după ce a fost condamnat la închisoare, iar zona sa de acţiune este spre Mădârjac. Ted Construct aparţine lui Cornel Brânză şi lucrează spre Ciurea şi Ţibăneşti, dar şi spre Belceşti şi Coarnele Caprei.

 

Şefii ştiu, dar ridică din umeri

O statistică simplă arată că peste 90% din banii Consiliului Judeţean pentru reperarea şi întreţinerea drumurilor judeţene merg spre aceste patru firme. „Este corect, aşa este! Nu avem bani, iar estimările sunt făcute la sânge, cum se spune, de aceea nu-şi permite nimeni din afară să vină. Sunt doar firme din Iaşi, care nu suportă costuri de relocare. Recunosc, sunt subevaluate lucrările, dar dacă nu am bani, nu am de unde să pun. Folosim proceduri transparente, la care participă rareori 3-4 firme, de obicei vin doar una sau două”, explică Daniel Minciună, şeful de la Drumuri Judeţene. Surse din zona constructorilor susţin însă că, în majoritatea cazurilor, participă doar cele patru firme, care se susţin reciproc.

 

Cornel Brânză (Ted Construct) are patru comune peste care nu se bagă nimeni

Frăţia drumarilor

Anul trecut, Direcţia Judeţeană de Drumuri a cheltuit circa 25 milioane de lei pentru investiţii, reparaţii şi întreţinere. Din aceşti bani, peste 20 de milioane s-au dus doar spre cele patru firme amintite. Spre exemplu, Ted Construct a primit circa 6 milioane de lei pentru plombări, iar Eky-Sam a luat bani pentru investiţii şi pietruiri. „Nu sunt doar cei patru, mai licitează şi Viarom, iar la Mirceşti a câştigat o firmă din Neamţ”, susţine Daniel Minciună.

Pentru deszăpeziri au fost alocaţi 6 milioane de lei, iar activitatea este prestată de o asociere de trei din cele patru firme: Eky-Sam, Enviro-Construct şi Ted Construct. „Este contract-cadru, în primăvară vom scoate la licitaţie şi plombările pe contract-cadru”, explică Daniel Minciună.

 

Contractele sunt ferite de ochii lumii

În ianuarie, Eky-Sam a primit un contract pentru asfaltarea a 5,5 kilometri din drumul Trifeşti-Hermeziu. Estimarea era de 4,4 milioane de lei, iar firma lui Echimov a primit contractul pentru 3,8 milioane de lei, ceea ce contrazice teoria subevaluării lucrărilor, susţinută de Daniel Minciună. Contractele din 2014 nu apar pe site-ul Direcţiei, iar Minciună spune că există un motiv întemeiat. „Am avut o secretară care se ocupa cu transmiterea datelor către firma care se ocupă de site. Acum am o doamnă secretară nouă, de doar câteva luni, şi încă nu se descurcă foarte bine. Este şi vina mea că nu am verificat”, spune el.

 

 Președintele CJ mai taie panglica la 7 km de drum județean

Baronii asfaltului

În 2013 însă, atribuirile de contracte arată clar că doar cele patru firme s-au înfruptat din banii Consiliului Judeţean. În septembrie s-au scos la licitaţie trei loturi de întreţinere a drumurilor pietruite, în valoare de 721.000 lei. Un lot a fost câştigat de Construct&Drum, iar două de Eky-Sam.

În noiembrie, s-au alocat bani pentru „aducerea drumurilor şi podurilor în starea iniţială”, adică pentru combaterea calamităţilor. Vizate au fost zonele Bohotin-Grozeşti şi Coarnele Caprei-Focuri, iar suma a fost de 754.000 lei. Au câştigat singurii ofertanţi, Enviro Construct şi Construct&Drum SRL. Asfaltarea Dolheşti-Coropceni a fost licitată tot în noiembrie, pentru 1,65 milioane lei. A câştigat Ted Construct SRL.

În septembrie au fost două contracte de asfaltări, Belceşti-Hodora şi Belceşti-Cotnari, în valoare totală de 2,4 milioane de lei. Au câştigat Ted Construct SRL şi Eky-Sam SRL.

 

Citește și Enviro, un Tel Drum al Iașului. Zeci de drumuri județene, reabilitate de firma-fantomă a liberalilor

 

„Suveica” licitaţiilor

În iunie, s-a asfaltat la Popeşti. Valoarea estimată a fost de 547.867 lei, iar Enviro Construct, unic ofertant, a obţinut lucrarea cu 547.713 lei, adică a licitat 150 lei mai puţin decât estimarea.

În aceeaşi lună s-au licitat două loturi de asfaltări, în valoare de 2,3 milioane de lei. Un lot a fost obţinut de Eky-Sam, iar cel de-al doilea de Ted Construct. Tot în iunie au fost trei loturi de întreţinere a drumurilor pietruite, în valoare de circa 800.000 lei. Toate au fost câştigate de Eky-Sam.

În mai, Enviro Construct a primit 3 milioane de lei pentru întreţinerea covoarelor asfaltice. „Se lucrează în suveică. Singurii care s-au mai certat sunt Brânză, de la Ted Construct, şi Echimov. În rest, licitează toţi şi câştigă cine trebuie”, spun sursele din industria construcţiilor.

Cornel Branză a refuzat dialogul cu 7EST, în timp ce Ionel Echimov nu a putut fi contactat.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments