Viceprimarul Mihai Chirica vorbește de un plan în șapte puncte, dar care se limitează la valorile de trafic pentru următorii 4-5 ani. Proiectul de fluidizare electronică a intersecțiilor este singurul plan mai serios. Chirica spune că el face 20 de minute din Galata până la Liceul „Eminescu”, alții spun însă că fac o oră din suburbie până în Centru. Numărul de mașini din Iași crește alarmant, fiind de aproape trei ori mai mare decât în 1995.
Iașul, la orele de vârf, aduce tot mai mult cu Bucureștiul. Nu la salarii, ci ca valori ale traficului pe străzi. Străzile Palat, Independenței, Podu Roș, Socola, Nicolina, Chimiei aduc tot mai mult cu blocajele infernale de pe marile bulevarde din Capitală. Un semn că, în lipsa unei strategii gândite de pe-acum, ne paște un pericol mare în următorii ani: să faci câte-o oră dintr-un capăt în altul al orașului, și nu 20 de minute, cum eram obișnuiți.
Strada Palat, la oră de vârf, aduce cu cele mai aglomerate artere din București
Semnele sunt confirmate de statisticile mașinilor înmatriculate în Iași: în 15 ani, cifra aproape s-a triplat. Avem 10.000 de mașini în plus pe străzi în fiecare an, date care îi panichează deja pe specialiștii din Poliția Rutieră. Întrebarea este dacă planul în șapte puncte anunțat de șefii Primăriei este suficient ca să rezolve problema.
10.000 de maşini pe an
În 1995, existau, teoretic, 69.983 de maşini. Patru ani mai târziu, în 1999, numărul lor crescuse la 102.065 de maşini. În anul 2003, cifra era de 126.925. Patru ani mai târziu, în 2007, cifrele scad la 97.077 de maşini. “Scăderea are o explicaţie simplă, am trecut la sistemul informatic și au fost operate toate radierele, care până atunci erau ținute în arhive. Din 2006 avem date foarte precise”, a explicat comisarul şef Mihai Enache, purtătorul de cuvânt al Direcţiei de Înmatriculări.
În 2011, de la 97.000 de maşini s-a ajuns la 134.578, din care peste. În anul 2014, ultimul contorizat, numărul maşinilor din Iaşi a crescut la 162.872. Trendul ultimilor ani a fost de creștere cu 10.000 de autovehicule pe an. Această evoluție exponențială a început să se vadă în trafic la orele de vârf, când multe zone se blochează.
În Podu Roș se întâlnesc axele Est-Vest și Nord-Sud, fiind cel mai aglomerat punct din oraș în acest moment
Recordul: Podu Roș
Podu Roş, Nicolina, Şoseaua Naţională, Socola, Gară şi Independenţei. Acestea sunt cele mai aglomerate zone din Iaşi, indiferent de ora la care s-ar face măsurătorile. Cu atât mai mult între 7 şi 9 dimineaţa şi 17 şi 19 seara, când traficul este aproape blocat în aceste zone. “Putem afirma că municipiul Iaşi a devenit un oraş în plină dezvoltare, foarte aglomerat. Probabil că Podu Roş este cea mai aglomerată intersecţie din oraş, la orice oră, dar mai ales la orele de vârf. Totuşi, dacă în ultimii ani nu se făceau investiţii în infrastructură, în lărgirea unor străzi, probabil că blocajele ar fi fost mult mai mari şi mai greu de descurcat”, ne-a spus comisarul şef Liviu Zanfirescu, şeful Serviciului Rutier Iaşi.
Planurile Primăriei
Viceprimarul Mihai Chirica spune că administrația locală are un plan compus din şapte puncte cu ajutorul căruia în următorii ani nu se va simţi creşterea enormă a numărului de maşini în oraş. „Primul punct al acestui plan este deschiderea liniilor de tramvai aflate în lucru până în septembrie 2015. Împreună cu acest punct vine un altul la care lucrăm: cumpărarea de noi mijloace de transport în comun, tot pe proiecte europene. Avem în vedere 15 tramvaie şi 15 autobuze cu care vom merge şi mai repede, şi mai bine, şi cu mai mulţi călători. Tramvaiele sunt o prioritate, pentru că într-unul singur încap 200 de pasageri fără probleme”, ne-a spus Mihai Chirica.
Coada din Șoseaua Națională este imensă zi de zi
Management de trafic
Un proiect de 20 de milioane de euro aplicat în 90 de intersecţii din oraş ar avea şanse să fluidizeze traficul. Ce presupune proiectul? Dirijarea traficului cu ajutorul calculatorului. Practic, fiecare intersecţie din cele 90 din oraş va avea senzori care vor număra maşinile de pe fiecare sens, dar vor aprecia şi dimensiunea acestora. “Datele pleacă de la senzori în timp real în dispecerat, unde sunt procesate de calculator. Acesta lasă mai mult timp semafoarele pe verde sau modifică timpul semafoarelor în funcţie de parametrii de circulaţie. Şi asta se întâmplă şi în intersecţia vizată, dar şi pe drum către ea. Totul în baza unor presetări. Proiectul va fi obligatoriu finalizat în septembrie 2015. Este tot cu bani europeni şi are termen limită. Cu ajutorul lui va fi evitată aglomeraţia din intersecţie pentru că sistemul automat va dirija traficul”, ne-a mai spus Mihai Chirica.
“Sunt convins că acel sistem ce este acum în lucru va fluidiza traficul. Nu are cum altfel, funcţionează în multe ţări din lume unde în intersecţii se eliberează automat traficul pentru sensul cel mai aglomerat”, ne-a spus comisarul şef Liviu Zanfirescu.
Veşnicul pasaj
Un proiect aşteptat şi întârziat ani de zile de Primărie este cel al Pasajului Octav Băncilă. Acesta ar urma să preia traficul din zona Piaţa Eminescu – Păcurari, deviat deja prin subteran, şi să-l ducă spre Alexandru. “Ar fi descongestionată intersecţia din Podu Roş, în primul rând. Nu ar mai trece pe acolo cei care vor să ajungă în Alexandru. Termenul de finalizare este decembrie 2015 şi credem că va fi gata la timp”,spune viceprimarul.
Un alt punct enunţat de Primărie, dar neacoperit în plan concret de vreun plan sigur pe termen lung, este modernizarea infrastructurii şi creşterea vitezei de transport. Un al cincilea punct ar fi amenajarea de locuri de parcare în cartiere, pentru eliminarea maşinilor parcate pe stradă. “Numai pe fostele garaje demolate facem 1.500 de locuri de parcare. Pare puţin, dar nu este aşa. În măsura banilor disponibili, avem în vedere şi investiţii mai mari în locuri de parcare”, afirmă Mihai Chirica, indicând că ieșenii din suburbii își vor lăsa mașinile în aceste parcări de periferie și vor merge în oraș cu mijloacele de transport în comun.
La al şaptelea punct, șefii Primăriei cer Poliției Locale și celei Rutiere exigență în folosirea locurilor de parcare existente: „Oamenii trebuie să parcheze în locurile amenajate, nu pe prima bandă, pentru că au treabă în zonă”, afirmă Mihai Chirica.
Parcări la marginea oraşului
Un alt plan teoretic al Primăriei este amenajarea unor parcări de dimensiuni mari, la marginea oraş
ului, la capătul unor linii de autobuz sau tramvai. Acestea ar putea fi folosite de locuitorii zonei metropolitane care vin în oraş cu maşina. Şi-ar putea lăsa maşinile în acele parcări şi şi-ar continua drumul în oraş cu mijloace de transport în comun.
„Din punct de vedere statistic, parcul auto din Iaşi creşte cu 10% în fiecare an, fără a avea în vedere maşinile în leasing, din alte state sau din alte judeţe. Municipiul Iaşi a devenit un oraş foarte aglomerat. Pentru o strategie pe termen lung este necesar un studiu extrem de amănunţit care să spună unde avem nevoie de parcări subterane, de pasaje supra sau subterane, de străzi mai largi.” Comisar şef Liviu Zanfirescu, şeful Serviciului Rutier Iaşi
Impozit diferenţiat de la a doua maşină în sus
Primăria are în vedere şi o astfel de propunere. “Există familii cu două sau trei maşini. Dacă de la a doua maşină de familie în sus impozitul ar fi mult mai mare, s-ar descurca toţi cu acelaşi mijloc de transport şi nu s-ar mai cumpăra maşini în ritmul actual”, ne-a spus viceprimarul Mihai Chirica.
Citește și De ce va fi traficul cea mai mare problemă a Iașului în maximum 10 ani
Studiu de trafic de 600.000 de lei, nefolosit
În anul 2007, Primăria Iaşi a plătit către SC Consilier Construct SRL din Bucureşti 600.000 de lei pentru un studiu de fezabilitate referitor la traficul auto din Iaşi. Studiul ar fi trebuit să evidenţieze zonele aglomerate şi soluţiile ce trebuie aplicate. Deşi suma a fost consistentă şi achitată, studiul nu a folosit la nimic şi a fost aruncat într-un sertar. Câţiva ani mai târziu a fost nevoie de un alt studiu pentru implementarea sistemului automat de management de trafic.