Condițiile ASF pentru avizarea fondurilor mutuale în agricultură

0
66

Ultima ”chichiță” în calea funcționării fondurilor mutuale în agricultură a fost rezolvată ieri, când în Monitorul Oficial au fost publicate normele impuse de Autoritatea pentru Supraveghere Financiare. Conform unui ordin de ministru, ASF va aviza atât înființarea, cât și activitatea fondurilor mutuale din agricultură.

Conform actului normativ, procesul de avizare al Fondului de către ASF cuprinde două etape: avizarea în vederea înregistrării și în scopul funcționării fondului, respectiv avizarea prealabilă în vederea înregistrării ca Fond în Registrul asociațiilor și fundațiilor și avizarea în scopul funcționării Fondului.

”Avizarea prealabilă în vederea înregistrării în Registrul asociațiilor și fundațiilor nu garantează obținerea avizului în scopul funcționării”, se arată în NORMĂ privind avizarea fondurilor mutuale pentru gestionarea unor riscuri în agricultură Norma privind avizarea fondurilor mutuale pentru gestionarea unor riscuri în agricultură. ASF a fixat și o taxă de avizare pentru fiecare etapă și care se ridică la 1.000 lei, bani ce trebuie achitați în contul indicat de A.S.F. pe site-ul acesteia.

 

Fondul își va putea desfășura activitatea în baza propriului statut și a normelor privind funcționarea acestuia. În privința conducerii, aceasta va fi reprezentată de un Consiliu director al Fondului, care asigură punerea în executare a hotărârilor adunării generale și împuternicește un Comitet executiv care poate încheia acte juridice și va îndeplini orice alte atribuții prevăzute în statut sau stabilite de adunarea generală. ”Comitetul executiv este condus de către un director general în baza unui contract de
mandat, care nu poate depăși 4 ani”, au precizat cei de la ASF.

 

Condiții dure pentru cei din conducere

O serie de condiții ”dure” vizează componența Consiliului director al Fondului, format din 5 membri cu studii superioare, reputație bună, onestitate, probitate morală și experiență profesională adecvate responsabilităților încredințate. Această ultimă ”calitate” cerută va face, însă, aproape imposibilă ascensiunea unui fermier în conducerea Fondului, întruvât activitatea agricolă nu îl va califica pentru o muncă…de birou. 

În plus, cei din Consiliul director al Fondului, trebuie ”să nu fi fost condamnați definitiv pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, infracțiuni de fals, uz de fals, înșelăciune, înșelăciune privind asigurările, delapidare, mărturie mincinoasă, dare ori luare de mită, trafic de influență, cumpărare de influență, spălarea banilor, finanțarea terorismului, deturnare de fonduri, infracțiuni de evaziune fiscală, abuz în serviciu, infracțiuni de corupție, infracțiuni prevăzute de legislația privind piața financiar-bancară sau orice alte servicii financiare, de legislația privind societățile cu scop lucrativ, de legislația privind falimentul, insolvența sau protecția consumatorilor ori alte infracțiuni similare prevăzute în alte state ori alte fapte de natură să conducă la concluzia că nu sunt create premisele necesare pentru asigurarea unei gestiuni sănătoase și prudente a Fondului, după caz, inclusiv pentru tentative de săvârșire a acestor fapte, cu excepția cazului în care a intervenit reabilitarea în România ori întrun stat străin”, se mai arată în documentul oficial.

 

O altă condiție impusă celor care vor conduce Fondul este să să nu fi fost declarați faliți sau să nu fi făcut parte din conducerea unei asociatii/fundatii/societăți cu scop lucrativ care, după încetarea activității sub orice formă, nu și-a respectat obligațiile față de terți.

Director general cu experință în finanțe-bănci

Cele mai drastice prevederi se vor directorului general al Fondului, care trebuie să îndeplinească să aibă, în plus, o experiență de cel puțin 4 ani într-o funcție de conducere în domeniul financiar – bancar și să nu dețină această calitate la altă persoană juridică pe toată perioada exercitării mandatului. Calitatea de membru al Comitetului executiv, respectiv director general nu poate fi cumulată cu nicio altă funcție în cadrul Fondului.

Pentru a înființa un fond mutual în agricultură, ASF cere un dosar stufos, care include o cerere-standard, actul constitutiv și statutul Fondului, documente care să permită evaluarea îndeplinirii de către membrii Consiliului director a condițiilor prevăzute de prezenta normă și dovada achitării taxei de avizare.

 

În vederea obținerii avizului de funcționare, ASF cere, pe lângă copii ale documentelor care să ateste înregistrarea Fondului în Registrul asociaților și fundațiilor, și un plan de activitate/afaceri pentru o perioadă de 3 ani de la data depunerii cererii și extrasul de cont al unei bănci autorizate în România care să ateste vărsarea integrală a contribuției fiecărui membru asociat.

 

ASF poate solicita prezentarea de documente și informații suplimentare în vederea fundamentării deciziei privind avizul prealabil. Mai mult, Autoritatea are dreptul să retragă orice aviz acordat în conformitate cu dispozițiile normei, care a fost obținut pe baza unor informații false, eronate sau neconforme cu realitatea.

Vă reamintim că fondurile mutuale în agricultură pot fi înființate în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2013 privind înfiinţarea şi acreditarea fondurilor mutuale pentru gestionarea riscurilor în agricultură urmează a suferi mdificări importante.

 

Conform acestui act normativ, fondurile mutuale din agricultură vor putea despăgubi pierderile agricole cauzate de fenomene climatice nefavorabile – ”seceta, îngheţul din timpul iernii sau inundaţiile, care îndeplinesc condiţiile de a fi asimilate unui dezastru natural recunoscut oficial”. Astfel, potrivit art. 11 al noii forme a actului normativ, ”compensaţiile financiare se plătesc de către fondul mutual direct membrilor care au înregistrat pierderi economice determinate de următoarele evenimente astfel cum au fost definite ȋn art. 2 al prezentei ordonanţe de urgenţă :
a) fenomenele climatice nefavorabile;
b) bolile animalelor;
c) organismele dăunătoare plantelor şi efectele măsurilor aplicate în scopul eradicării şi prevenirii răspândirii;
d) incidente de mediu”.

 

Dacă în vechea formă a ordonanței de urgență pentru funcționarea fondurilor mutuale, acestea trebuiau să aibă ”membri care exploateaza peste 30% din suprafata arabila a Romaniei, inclusiv echivalentul in UVM (unitate vita mare) al animalelor detinute”. În forma modificată la finele anului trecut, procentul a fost redus la 20%, ceea ce înseamnă că se vor putea înființa mai multe fonduri mutuale agricole, respectiv cel mult 5
.

Pentru constituirea unui fond mutual, fermierii vor trebui să vină cu o contribuție de 35%, iar contribuția publică va fi de 65%, din care 75% reprezintă fonduri europene și 25% sunt fonduri din bugetul național.

 

 

 

(Sursa: agrointel.ro)

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments