E OFICIAL! Fostul primar al Pașcaniului, Neculai Rățoi, și consilierii săi locali, puși sub control judiciar de DNA Iași

0
199

Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul Teritorial Iași au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și luarea măsurii controlului judiciar pe o durată de 60 zile, față de 28 de inculpați, după cum urmează:

 

RĂȚOI NECULAI, primar al Municipiului Pașcani la data săvârșirii faptelor, actualmente deputat în Parlamentul României, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată.

 

AGACHE NINA, consilier local și membru al Comisiei juridice în cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani, la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată,

 

APOSTOL NICOLAE, consilier local în cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani, la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

BABA IULIA, contabil la SC „Agrocomplex Lunca Pașcani” SA Pașcani, Județul Iași la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată,

 

BODOAȘCĂ MIHAI, șef Serviciu Finanțe Publice Locale Pașcani la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

BUCOVANU IRINA, consilier local și membru al Comisiei juridice în cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani, la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată,

 

CASANDRA ELENA, director economic la SC „Agrocomplex Lunca Pașcani” SA Pașcani, Județul Iași, la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

CENTEA LILIANA, consilier local în cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

COJOCARU CONSTANTIN, consilier local în cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani, la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

CONSTANTINESCU FLORIN, consilier local, președinte al Comisiei Juridice și membru al Comisiei economice, buget, finanțe ambele în cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani, la data săvârșirii faptei, actualmente senator în Parlamentul României, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

DAMIAN DUMITRU, șef Serviciu Finanțe Publice Locale Pașcani la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

DUMEA ERONIM-EDUARD, consilier local și președinte al Comisiei economice, buget, finanțe în cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată,

 

HUȚANU GEORGETA, consilier local și membru al Comisiei economice, buget, finanțe în cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată,

 

IONIȚĂ IOAN, consilier local în cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani, la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

LUNGU CRISTINA, consilier local și membru al Comisiei economice, buget, finanțe în cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

MORARU ZÎNA, director comercial la SC „Agrocomplex Lunca Pașcani” SA Pașcani, Județul Iași la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

PĂVĂLUCĂ IOAN, director general la SC „Agrocomplex Lunca Pașcani” SA Pașcani, Județul Iași la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

PLEȘCA VASILE, consilier local în cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani, la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

POSTOLACHI ELENA-SILVIA, inginer în cadrul Primăriei Municipiului Pașcani, la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

PRISACARU VASILE, inginer în cadrul Serviciului agricol al Primăriei Municipiului Pașcani, la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

RĂUȚ DĂNUȚ, consilier local în cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani, la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

RUSU LEONARD, consilier local în cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani, la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

SIMION CONSTANTIN, consilier local și membru al Comisiei juridice în cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată,

 

SÎRBU DANIEL, consilier local în cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani, la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

SOFIAN DORINA, consilier local și membru al Comisiei economice, buget, finanțe în cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată,

 

T
ABARCEA IONELA-LAURA, consilier local și secretar al Comisiei economice, buget, finanțe în cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani, la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

TOMA VIOREL, consilier local și membru al Comisiei juridice în cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani la data săvârșirii faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată,

 

ZUZAN MIRCEA, Secretar al Consiliului Local al Municipiului Pașcani la data săvârșirii faptelor, pentru săvârșirea infracțiunii de:

– abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

 

În ordonanțele procurorilor se arată că, în cauză, există date și indicii din care rezultă suspiciunea rezonabilă care conturează următoarea stare de fapt:

 

La data de 06 octombrie 1997 între Consiliul Local al Municipiului Pașcani (reprezentat de inculpații Rățoi Neculai – primar și Zuzan Mircea – secretar) și SC „Agrocomplex Lunca Pașcani” SA a fost încheiat un contract de închiriere conform căruia:

 

– obiectul contractului este preluarea în chirie a suprafeței de 60 ha teren arabil, situat în cuva baraj Siret;

 

– durata contractului este de 5 ani;

 

– prețul de închiriere se va calcula anual având ca bază cantitatea de 500 kg grâu la hectar înmulțită cu prețul pieței libere la 1 kg de grâu la momentul plății;

 

– plata se va face până la data de 1 septembrie a anului în curs;

 

– întârzierile la plată a sumei necesare penaliza cu penalități zilnice de 5 % din suma datorată, după data de 1 septembrie a anului în curs.

 

Printr-un act adițional, încheiat ulterior, s-a stabilit ca termenul de închiriere să fie prelungit cu încă cinci ani, începând cu luna octombrie 2002.

 

Pe parcursul executării contractului de închiriere nr. 24/06.10.1997 și a actului adițional la acesta, respectiv la nivelul lunii septembrie 2007 SC „Agrocomplex Lunca Pașcani” SA a înregistrat către Consiliul Local al Municipiului Pașcani debite în valoare de 15.000 lei și penalități contractuale în valoare de 947.950 lei.

Având în vedere debitele înregistrate de-a lungul timpului aferente derulării contractului de închiriere respectiv, în cursul anului 2007 reprezentanții legali ai Sc „Agrocomplex Lunca Pașcani” SA au solicitat în mai multe rânduri Primăriei Pașcani exonerarea de la plată a redevenței și a întârzierilor aferente, motivând înregistrarea unor calamități naturale în anii 2000, 2002, 2003 și 2005.

 

Urmare acestor solicitări, la data de 14 septembrie 2007, inculpații Postolachi Elena-Silvia și Prisacaru Vasile au întocmit și semnat un referat prin care au propus „scutirea de plată pentru sumele datorate de SC „Agrocomplex Lunca Pașcani” SA, pentru suprafața de 60 ha, închiriate conform contractului de închiriere și a actului adițional la contract, pentru anii sus-menționați, prelungirea contractului de închiriere și corelarea acestuia cu legislația în vigoare”. Acest referat a fost prezentat Primarului Municipiului Pașcani – Rățoi Neculai – care l-a aprobat, după care acest referat a fost înaintat Serviciului Finanțe Publice Locale din cadrul Primăriei Municipiului Pașcani spre a fi analizat.

 

La data de 18 septembrie 2007, inculpații Bodoașcă Mihai și Damian Dumitru, au întocmit și semnat un referat cu privire la acordarea de facilități fiscale SC „Agrocomplex Lunca Pașcani” SA prin care au propus, următoarele:

– scutirea la plata chiriei pentru anii 2002, 2003, 2005 și 2007, ani afectați de calamități naturale;

– scutirea de la plata tuturor majorărilor de întârziere calculate pentru neplata la termenul prevăzut în contract.

De asemenea, prin același referat (ce a fost aprobat de către inculpatul Rățoi Neculai), inculpații Bodoașcă Mihai și Damian Dumitru au solicitat Consiliului Local Municipal Pașcani „să analizeze și să dispună”.

 

În acest sens, la data de 19 septembrie 2007 Comisia Economică, Buget, Finanțe din cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani s-a întrunit în ședința la care au participat inculpații: Dumea Eronim-Eduard, Tabarcea Ionela-Laura și Lungu Cristina, Constatinescu Florin, Huțanu Georgeta respectiv Sofian Dorina, ocazie cu care au întocmit și semnat un referat prin care au avizat „materialul privind scutirea la plată pentru sumele datorate la bugetul local de către SC „Agrocomplex Lunca Pașcani” SA”.

 

În aceeași zi, membrii comisiei juridice din cadrul Consiliului Local al Municipiului Pașcani, constituită din inculpații Constantinescu Florin Bucovanu Irina și Toma Viorel, Agache Nina respectiv Simion Constantin au întocmit și semnat un referat prin care au constatat că proiectul de hotărâre privind scutirea de plată pentru sumele datorate de SC „Agrocomplex Lunca Pașcani” SA pentru anii afectați de calamități naturale, prelungirea contractului de închiriere și corelarea acestuia cu legislația în vigoare „se încadrează în prevederile art. 125 alin. 2 lit. c) din OUG nr. 92/2003, ale art. 36 alin. 2 lit. b) și alin. 4 lit. c) și art. 45 alin. 1 din Legea nr. 215/2001 a administrației publice locale modificată și completată”.

 

La aceeași dată, Consiliul Local al Municipiului Pașcani s-a întrunit în ședință extraordinară, la lucrări participând: inculpații Rățoi Neculai, Pantazi Dumitru (la momentul respectiv era asociat al SC „Agrocomplex Lunca Pașcani” SA), Zuzan Mircea, Agache Nina, Apostol Nicolae, Centea Liliana, Cojocaru Constantin, Constantinescu Florin, Doroagă Corneliu, Dumea Eronim-Eduard, Bucovanu Irina, Ioniță Ioan, Lungu Cristina, Pleșca Vasile, Răuț Dănuț, Rusu Leonard, Sandu Georgeta, Sîrbu Daniel, Simion Constantin, Sofian Dorina, Tabarcea Ionela-Laura și Toma Viorel.

 

La finalul acestei ședințe s-a votat în sensul adoptării unui proiect de hotărâre prin care a fost aprobată „scutirea la plată pentru sumele datorate de SC „Agrocomplex Lunca Pașcani” SA bugetului local al municipiului Pașcani reprezentând chiria datorată pentru anii 2002, 2003, 2005 și 2007 și a tuturor majorărilor de întârziere datorate pentru neplata în termen a obligațiilor din contractul de închiriere”.

După emiterea hotărârii Consiliului Local, la data de 25 septembrie 2007, Serviciul Finanțe Publice Locale Pașcani a procedat la ștergerea datoriilor respectivei persoane juridice în sumă totală de 962.950 lei (15.000 lei reprezentând debit curent și 947.950 lei reprezentând penalități contractuale).

 

La data de 29 octombrie 2007 Instituția Prefectului Județului Iași a formulat o acțiune în contencios administrativ prin care a solicitat Tribunalului Iași anularea ca nelegală a hotărârii respective, despre formularea acestei acțiuni fiind informat Consiliului Local al Municipiului Pașcani și Primarul Municipiului Pașcani.

Cu toate că până la soluționarea cauzei, actul administrativ atacat de prefect era suspendat de drept, debitele SC „Agrocomplex Lunca Pașcani” SA nu a fost reînscrise în evidențele Serviciului Finanțe Publice Locale Pașcani.

 

Citește și Doi parlamentari „grei” din Pașcani, chemați la DNA Iași. Motivul: au favorizat firma actualului pr
imar Dumitru Pantazi

 

Prin decizia civilă din 08.09.2008, Curtea de Apel Iași a respins recursurile formulate de Consiliul Local al Municipiului Pașcani și SC „Agrocomplex Lunca Pașcani” SA, menținând soluția instanței de fond, de admitere a cererii Prefectului Județului Iași în sensul anulării hotărârii respective.

 

Suma datorată bugetului local de către SC „Agrocomplex Lunca Pașcani” SA este de 2.045.050 lei, din care suma de 15.000 constituie chiria restantă iar suma de 2.030.950 lei constituită din penalități de întârziere) reprezentând, pe de o parte, paguba suferită de Consiliul Local al Municipiului Pașcani, și, pe de altă parte, folosul obținut de SC „Agrocomplex Lunca Pașcani” SA.

 

Pe timpul cât se află sub control judiciar, inculpații trebuie să respecte următoarele obligații:

a) să se prezinte la organul de urmărire, la judecătorul de cameră preliminară sau la instanța de judecată ori de câte ori este chemat,

b) să informeze de îndată organul judiciar cu privire la schimbarea locuinței,

c) să se prezinte la organul de poliție desemnat cu supravegherea sa, conform programului de supraveghere întocmit de organul de poliție sau ori de câte ori este chemat,

d) să nu depășească limita teritorială a Municipiului Pașcani sau a Județului Iași decât cu încuviințarea prealabilă a procurorului competent,

e) să nu se apropie unii de alții, să nu comunice între ei, direct sau indirect, pe nicio cale,

f) să comunice periodic, conform programului de supraveghere, informații relevante despre mijloacele de existență;

g) să nu dețină, să nu folosească și să nu poarte arme.

 

Inculpaților li s-a atras atenția că, în caz de încălcare cu rea-credință a obligațiilor care le revin, măsura controlului judiciar se poate înlocui cu măsura arestului la domiciliu sau măsura arestării preventive.

 

Facem precizarea că punerea în mișcare a acțiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

 

(Sursa: ziaruldeiasi.ro)

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments