Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România – InfoCons a realizat un studiu pe etichetele produselor tip pateu vegetal ce se regăsesc pe piaţa din România.
În cadrul studiului au fost analizate 21 de produse tip pate vegetal, achiziţionate în mod aleatoriu şi anonim de către reprezentaţii Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România – A.N.P.C.P.P.S. România – InfoCons din supermarket-urile de pe teritoriul ţării.
Ca urmare a realizării acestui studiu a reieşit faptul că, în ceea ce priveşte numărul de E-uri prezent în cele 21 de tipuri de produse analizate, acesta variază între 0 şi 12:
– 0 E-uri: 9,52% dintre produse
– 3 E-uri: 9,52% dintre produse
– 4 E-uri: 9,52% dintre produse
– 5 E-uri: 4,76% dintre produse
– 7 E-uri: 28,57% dintre produse
– 8 E-uri: 14,29% dintre produse
– 9 E-uri: 4,76% dintre produse
– 10 E-uri: 4,76% dintre produse
– 11 E-uri: 4,76% dintre produse
– 12 E-uri: 9,52% dintre produse
În cazul a două produse, care conţin 0 E-uri, anume: Pate vegetal din boabe de soia având producător S.C. Inedit S.R.L. şi Pate Scandia Sibiu al cărui producător este S.C Scandia Food S.R.L Sibiu, am remarcat prezenta zaharurilor de 4 procente la 100 gr, respectiv 1.2 la 100 gr; sau grăsimi 14.5 procente la 100 de gr, respectiv 19.8 procente la 100 gr. De asemenea, deşi eticheta confirmă că nu au E-uri, au în compoziţie şi grăsimi saturate: 3.7 procente la 100 gr, respectiv 2 procente din 100 gr.
Sărace în proteine, dar bogate în grăsimi şi grăsimi săturate, pateurile vegetale de asemenea sunt sărace în fibre, iar calciul lipseşte cu desăvârşire.
Din punct de vedere al cantităţii de sare/ 100 g de produs, aceasta se situează între 1.12 g şi 1.4 g.
De asemenea toate produsele care au înserat pe etichetă valorile energetice/100g, acestea se situează între 130 kcal şi 270 kcal.
Produsele tip pate de post care au stat la baza studiului au ca distribuitor/producător următoarele companii: S.C. Inedit S.R.L.; S.C. Glina S.A.; S.C. Kaufland România S.C.S.; S.C. Vascar S.A.; S.C. Regal Corp S.R.L.; S.C. Prefera Foods S.A.; S.C. Billa România S.R.L.; S.C. Vascar S.A.; S.C. Hame România S.R.L.; S.C. Scandia Food S.R.L Sibiu; S.C Profi Rom Food S.R.L; S.C. Rewe România S.RL; S.C. Carrefour România S.A; S.C. Producţie Ardealul S.R.L.
Studiul face parte dintr-un proiect de monitorizare a produselor şi serviciilor comercializate pe piaţa românească, derulat de A.N.P.C.P.P.S.România –InfoCons în cadrul consorţiului I.C.R.T. – Internaţional Consumer Research&Testing pentru produse şi servicii la standarde europene, pentru că alegerea cetăţeanului consumator să fie făcută în cunoştinţă de cauză.