35 milioane de euro ar urma să coste refacerea integrală a celor două Splaiuri ale Bahluiului, de la Podu de Piatră până în Dancu, Bd. Metalurgie și Aurel Vlaicu. Vor fi terminate Eternite, Sf. Andrei și Toma Cozma. Pentru Smârdan, partea din vale a străzii Vasile Lupu și Poitiers nu mai sunt bani, deși acestea sunt printre cele mai circulate artere din Iași.
Starea drumurilor din Iaşi este departe de a fi normală. Zilnic şoferii trec prin sute de denivelări, pentru că asfaltul străzilor, chiar şi cele importante, este de proastă calitate. Chiar şi străzi abia asfaltate au probleme, dar reprezentanţii Primăriei spun că acolo costurile de reparaţii sunt zero, fiind suportate de executanţii lucrărilor.
Pentru 2015, Primăria Iaşi nu are planuri foarte mari, astfel că la finalul anului şoferii nu vor simţi o îmbunătăţire majoră a condiţiilor de pe stradă. Cu toate acestea, nevoia de fonduri este uriaşă: Primăria intenţionează să acceseze, în acest an, fonduri de cel puţin 35 de milioane de euro pentru refacerea integrală a câtorva străzi din Iaşi. Pe lângă acestea, mai sunt necesare fonduri şi pentru asfaltarea integrală a unor străzi mai mici, dar şi fonduri pentru plombarea celor deja distruse.
Topul asfaltărilor în 2015: cele două splaiuri ale Bahluiului, Metalurgie, Aurel Vlaicu
Trei proiecte de 35 de milioane
Pe primele trei locuri în topul investiţiilor Primăriei pentru 2015 se numără Dancu, Metalurgie şi malurile Bahluiului, din Podu de Piatră până la Podul Sf Ioan din apropiere de Dancu. “Acest ultim proiect va fi început în acest an. Ştiam de el încă de când a fost vorba despre amenajarea Bahluiului, tocmai pentru că ştiam că va fi dezastru în urma şantierului. Sunt aproximativ 6 kilometri pe fiecare sens de mers, deci în total sunt 12 kilometri de stradă de refăcut. Estimarea ne spune că doar pentru acest proiect avem nevoie de 14 milioane de euro, bani pe care-i obţinem, în 2015, din fonduri de dezvoltare urbană”, ne-a spus viceprimarul Mihai Chirica.
Celelalte două proiecte de amploare sunt refacerea străzilor Metalurgiei şi Dancu. “Pe Metalurgiei refacem deja şina de tramvai, pe proiect european. Dar în finanţare nu este prinsă şi refacerea carosabilului. Pentru asta ne trebuie bani separat. Şi Dancu intră în refacere în 2015, tot pe program european. În total, este nevoie de mai mult de 20 de milioane de euro pentru cele două străzi”, ne-a mai spus Mihai Chirica.
Străzi mai mici cu finanţare de la bugetul local
Există în planul de asfaltări al Primăriei pentru 2015 şi intenţia de a asfalta străzi mai mici din oraş, unele fiind începute deja. Este vorba despre Toma Cozma, Eternitate, Sfântul Andrei, unde există finanţare ce va fi folosită până la finalul anului. “Eternitatea este stradă deja începută care va fi finalizată până în decembrie. Sfântul Andrei nu este începută. Toma Cozma este începută şi trebuie terminată. Pentru aceste trei străzi avem finanţare, dar încă nu ştim exact cât va costa, se lucrează la un program cu Citadin”, ne-a mai spus Mihai Chirica.
Străzi care rămân calamitate: Bulevardul Poitiers, aruncat în brațele Guvernului, Strada Smârdan, asfalt ca o arătură în plin centru
O problemă gravă: Poitiers
Bulevardul Poitiers, extrem de aglomerat la orele de vârf, reprezintă o provocare pentru toţi şoferii care trec pe acolo. Adevărat poligon de încercări pentru suspensiile maşinilor, unul dintre bulevardele importante din Iaşi nu va fi asfaltat nici în acest an. Motivul este simplu: Poitiers este parte a proiectului centurii ocolitoare a Iaşului, pentru care Ministerul Transporturilor nu a acordat finanţare. “Pe Poitiers nu putem interveni noi. Strada va fi parte a unui proiect mai amplu, cel al rutei ocolitoare, şi va fi reparată în acel proiect. Pe hârtie arată foarte bine, este mai lat, are trotuare refăcute, dar rămâne să fie pus în practică. În acelaşi proiect este şi una dintre cele mai stricate străzi din Iaşi, Trei Fântâni, cunoscut ca Drumul Hoţilor. Acolo reparaţiile se vor face în cadrul proiectului rutei ocolitoare”, ne-a mai spus Mihai Chirica.
În planul de reparaţii pentru 2015 sunt incluse şi câteva străzi din zona Bucium. “Vom turna asfalt pe câteva străzi din zonă, pe partea stângă. Fundac Păun este o zonă unde vom interveni în acest an”, ne-a mai spus Chirica.
Viceprimarul Mihai Chirica nu-și strică bucșele, pentru că are mașină de serviciu
Plombe peste tot
Dacă străzile ce vor fi refăcute la Iaşi în 2015 sunt puţine, numărul plombelor este, practic, nelimitat. Reprezentanţii Primăriei spun că au plombat deja gropi de pe 50 de străzi din oraş şi urmează şi altele. “La plombări nu suntem foarte limitaţi. Vom acoperi tot oraşul, treptat. Deja s-a lucrat de la venirea căldurii şi vom continua”, ne-a mai spus viceprimarul Mihai Chirica.
Misterele Primăriei: groapă neasfaltată timp de 30 de zile
Pe Eternitate, stradă asfaltată parţial, Primăria a lăsat neastupată o groapă imensă, în mijlocul benzii de circulaţie de urcare, mai bine de 30 de zile. Locuitorii din zonă nu şi-au explicat originea gropii, dar spun că au sunat de multe ori la Primărie să fie asfaltată, dar nu i-a ascultat nimeni. “Acea groapă a apărut în timp ce eram plecat la serviciu, deci nu ştiu cu ce ocazie a fost făcută. Oricum, după ce au turnat pietriş, muncitorii au dispărut. Era destul de periculoasă, pentru că cei care urcau vroiau să intre pe contrasens, să o ocolească, dar nu există vizibilitate, pentru că este curbă, şi se auzeau claxoane tot timpul. Am sunat la Primărie de mai multe ori, şi eu, şi vecinii, dar nu a venit nimeni. Abia luni, 23 martie, după mai mult de o lună, a fost astupată cu asfalt”, ne-a spus Lucian Creţu, un locuitor de pe strada Eternitate.