Ştii care îţi sunt drepturile ca şi consumator?

0
56

Dincolo de orice calitate pe care o avem sau o dobândim, fiecare dintre noi este vrând-nevrând şi consumator de bunuri sau servicii.

Indiferent de cumpărăturile pe care le facem, în calitatea de consumatori, avem drepturi.

Printre cele mai dese probleme pe care consumatorii le întâlnesc, se numără: să returnăm un produs care nu ne mulţumeşte pe deplin, să primim un produs nou dacă cel cumpărat este defect, să beneficiem exact de serviciile pe care le-am plătit.

Consumatorul este definit ca “ persoană fizică” ce dobândeşte, utilizează sau consuma că destinatar final produse obţinute de la agenţii economici sau care beneficiază de servicii prestate de aceştia.

Pentru a-şi procura bunuri sau servicii, consumatorii intra în relaţii cu persoane fizice sau juridice care derulează activitatea de comerţ.

De regulă, pieţele cumpărătoare sunt clasificate în 2 mari categorii:

a)    Pieţele constituite din consumatorii şi utilizatorii finali.
b)    Pieţele constituite din consumatorii intermediari sau industriali, precum şi din revanzatori, respectiv, organizaţii comerciale sau comercianţi propriu-zişi.

Consumatorii beneficiază de următoarele drepturi:

a) de a fi protejaţi împotriva riscului de a achiziţiona
 un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze viaţa, sănătatea sau securitatea ori să le aducă atingere drepturilor şi intereselor legitime;
b) de a fi informaţi complet, corect şi precis, asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor, astfel încât decizia pe care o adoptă în legătură cu acestea să corespundă cât mai bine nevoilor lor, precum şi de a fi educaţi în calitatea lor de consumatori;
c) de a avea acces la pieţe care le asigura o gamă variată de produse şi servicii de calitate;
d) de a fi despăgubiţi în mod real şi corespunzător pentru pagubele generate de calitatea necorespunzătoare a produselor şi serviciilor, folosind în acest scop mijloace prevăzute de lege;
e) de a se organiza în asociaţii ale consumatorilor, în scopul apărării drepturilor şi intereselor lor;
f) de a refuza încheierea contractelor care cuprind clauze abuzive, conform prevederilor legale în vigoare;
g) de a nu li se interzice de către un operator economic să obţină un beneficiu prevăzut în mod expres de lege.

În România, protecţia consumatorilor se realizează de către următoarele organisme ale administraţiei publice, conform atribuţiilor şi competentelor ce le revin potrivit legii:

•    Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor;
•    Inspectoratul de Sănătate Publică;
•    Direcţia farmaceutică pentru Controlul de Stat al Medicamentelor şi Cercetării Farmaceutice din Ministerul Sănătăţii şi Familiei;
•    Agenţia Natioanala Sanitar-Veterinara din Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei;
•    Agenţia pentru Protecţia Mediului din cadrul Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului;
•    Garada Financiară, organ în subordinea Ministerului Finanţelor;
•    Inspectoratl General al Poliţiei din Ministerul Administraţiei Publice şi Internelor;
•    Regia Autonomă a Registrului Auto Roman;
•    Biroul Roman de Metrologie Legală;
•    Institutul Roaman de Standardizare;
•    Corpul de Control al Primăriilor.

Cele mai frecvente încălcări ale drepturile consumatorilor sunt cauzate de:

    1. comercializarea de produse cu abateri calitative sau care pot pune în pericol viaţa/sănătatea/ securitatea consumatorilor,
    2.  comercializarea de produse falsificate sau contrafăcute,
    3. păstrarea şi depozitarea produselor destinate comercializării în menţinerea calităţii lor,
    4. comercializarea produselor cu elemente de idea altor valori ale caracteristicilorntificare incomplete, prezentarea prin publicitate, în prospecte, cataloage, mass-media etc.,a altor valori ale caracteristicilor produselor/ serviciilor decât cele reale.

 

 

 

 

 

Sursa: antenasatelor

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments