Nu se prevede începerea lucrărilor pentru nicio autostradă în regiunea Moldovei în actuala perioadă de programare. Sibiu-Pitești este singurul proiect nou de autostradă.
România va implementa în actuala perioadă de programare a UE, respectiv 2014-2020, proiecte rutiere in valoare de aproximativ 4,8 miliarde euro, arată o situație – ”Portofoliu de proiecte Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM)”, dată publicității zilele trecute de către Ministerul Fondurilor Europene (MFE)
Vestea proastă este că nu toți acești bani vor fi cheltuiți pentru realizarea unor proiecte noi. Din cei 4,8 miliarde euro alocați sectorului rutier în POIM, 1,7 miliarde euro vor fi cheltuiți pentru terminarea unor proiecte de drumuri și autostrăzi începute în perioada de programare 2007-2013, dar care fie nu au fost nici măcar începute, fie au fost fazate.
Dar care sunt proiectele noi? În primul rând este vorba de acum celebra autostradă Pitești-Sibiu pe care guvernele României se chinuie de ani buni să o construiască, fără a reuși, și cerută insistent de producătorul de automobile Renault-Dacia.
Potrivit graficului MFE, primele contracte de lucrări pentru această autostradă vor fi semnate la începutul anului 2018. Proiectul va fi încheiat în 2023, deci va dura cinci ani. Nu este însă clar dacă perioada de cinci ani include sau nu perioada de notificare a defectelor (garanție). Ministerul Fondurilor Europene nu a putut face vineri precizările necesare. Dacă termenul include și notificarea defectelor, autostrada va fi dată în folosință probabil în jurul anului 2020. Sibiu Pitești este singurul proiect nou de autostradă cuprins in portofoliul POIM.
Există și vești proaste în special pentru locuitorii Moldovei. Lista proiectelor POIM nu include nicio autostradă sau drum expres care să lege nordul Moldovei de restul țării. Se vorbește doar de revizuirea sau elaborarea unor studii de fezabilitate pentru drumul expres Bacău-Pașcani și pentru autostrada Târgu Neamț (Pașcani)- Iași – Ungheni, activități ce vor fi încheiate în perioada 2018-2019.
Alte proiecte noi, de la zero, sunt construirea unor drumuri expres cum ar fi Ploiești-Buzău-Focșani, Focșani-Bacău. Va fi modernizată Centura sud București prin aducerea acesteia la standard de patru benzi. Totodată municipiului Râmnicu Vâlcea va fi legat la autostrada Pitești-Sibiu în zona localității Racovița.
Proiectele noi ce nu sunt situate pe rețeaua TEN-T a UE și care vor fi implementate în perioada de programare 2014-2020 sunt legătura rutieră Aeroport Henri Coandă – autostrada A3, drumurile Câmpina – Săcele și A1-Titu-Băldana-Târgoviște, acestea urmând să fie încheiate în primul trimestru din 2021.
Citește și Cum se toacă banii: studiile expirate pentru Autostradă costă mai mult decât Palatul Culturii
Proiectele ce trebuiau încheiate în perioada de programare 2007-2013 și care vor fi definitivate prin alocarea a 1,7 miliarde euro din totalul finanțării POIM sunt definitivarea lucrărilor la autostrada Sibiu-Nădlac, centurile ocolitoare Suceava, Bacău, Tg Mureș, Caracal, Tecuci, Târgu Jiu, autostrada Câmpia Turzii – Tg Mureș.
(Sursa: digi24.ro)