PASAJE SUBTERANE: cu 1 milion de euro rezolvi tot traficul din Iași

0
255

Cum să nu fie blocaje infernale pe marile bulevarde când ai trei „zebre” într-o sută de metri! Pentru rezolvarea problemelor de trafic din Iaşi mai este o singură soluţie: pasaje pietonale subterane. Primăria încă se mai gândeşte dacă merită investiţia. Specialiştii în construcţii spun că sunt la îndemână şi subtraversările ajung să fie de fapt gratuite, raportat la beneficii.

 

Străzile din Iași au devenit Iadul pe pământ, indicatorii de trafic apropiindu-se de capitalele europene, însă soluțiile simple, practice, se lasă așteptate de ani de zile, de parcă s-ar căuta Sfântul Graal. 7EST a identificat trei zone din oraș cu cele mai mari blocaje, descoperind imediat cauza: prea multe treceri de pietoni pe 100-200 de metri. Soluția: trecerile subterane cu scări rulante pentru conform maxim.

 

Un pasaj subteran în loc de trei treceri de pietoni ar rezolva toată problema traficului

Pe Independenței ai trei treceri de pietoni în 240 m, în Tudor Vladimirescu alte trei „zebre” în 100 m, iar în intersecția Granit alte două treceri în 30 m.

Culmea este că arhitecții de la Habitat aveau sarcină încă de pe vremea lui Ceaușescu să le proiecteze pe străzile din Iași. Planificările luau în calcul aglomerarea traficului și considerau pasajele subterane perfecte pentru fluidizare. După 25 de ani, profeția s-a împlinit, dar tunelurile pentru pietoni tot n-au apărut.

 

Granit, veşnica problemă

Din Bd. Chimiei spre Bucium se formează permanent coloane de sute de mașini. Sunt patru treceri de pietoni ce formează un pătrat folosit intensiv. Cei care fac stânga au verde odată cu pietonii și se blochează. Primăria și Drumurile Naționale își aruncă pisica de la unii la alții, de parcă n-ar fi instituții în același stat. Dispariția celor două treceri de pe Bd. Socola și înlocuirea cu un pasaj subteran ar debloca traficul.

„O trecere subterană la Granit, eventual în diagonala intersecţiei, ar degreva intersecţia şi s-ar circula mult mai uşor. O astfel de trecere nu este o mare inginerie, nu este extrem de complicată. Singura necunoscută este reţeaua de utilităţi, dar se pot face devieri”, ne-a explicat Cornel Ivaşc, un cunoscut inginer constructor.

 

Granit: două treceri una lângă alta, când mai bună ar fi o subtraversare

Independenţei şi Tudor: o trecere mare şi bună

Pe Independenţei, în 240 de metri, sunt trei treceri de pietoni: la statuie, la Spitalul Sf. Spiridon şi la UMF. Desființarea acestora și realizarea unei treceri subterane în dreptul spitalului ar duce imediat la eliberarea bulevardului. Pe bază de consecință, s-ar debloca și zona Târgu Cucu-Eternitate, așa cum s-a întâmplat cu tunelul de la Fundație care a dus și la eliberarea Copoului.

Cea mai mare nebunie în traficul ieșean din ultimul an a apărut în Tudor Vladimirescu. Dacă analizezi un pic imaginile, găsești imediat cauza: sunt trei treceri de pietoni una după alta. Semafor în față la T17, altă oprire peste 30 m în fața Facultății de Chimie și apoi încă una în dreptul Iulius Mall. Este cel mai mare dop în circulația din Iași, la ora actuală. Pe doar 100 m, zebrele pot fi înlocuite cu un singur pasaj subteran.

„În Occident, când se creează un blocaj se face imediat un tunel pentru pietoni. Împaci și pietonii și șoferii”, afirmă proiectantul Cornel Ivașc. El crede că în Iași trecerile supraterane ar fi riscante, din cauza execuției deficitare: „Ar fi necesară o arhitectură plăcută și integrarea lor în peisajul urban, iar ce s-a mai încercat prin Iași nu prea a ieșit”.

 

„Înainte de 1989, am avut chiar această sarcină: să proiectez treceri subterane în câteva zone din Iași. Știu sigur că această soluție ar rezolva problemele de trafic din Iași.” Cornel Ivașc, inginer constructor

 

Cât costă şi cât durează?

Prețurile pentru pasaje pe sub bulevarde sunt la îndemâna bugetului pe care îl are Primăria. „2.000 de euro/mp este un preț maximal, cu acte, autorizații, execuție, inclusiv scările rulante”, susține inginerul Ivașc.

Pentru eliminarea senzației de claustrare, un pasaj trebuie să fie lat de 7 m și o lungime maximă de 25 m. Bd. Vladimirescu măsoară 22 m de la un trotuar la celălalt, Independenței – 21 m, iar Socola – 21 m. Rezultă o suprafață a tunelului de 175 m, ceea ce înseamnă 350.000 de euro pentru fiecare tunel. Dacă s-ar începe mâine cele trei proiecte concomitent, până la sfârșitul lui 2016 ar trebui să trecem deja prin pasajele subterane și traficul rutier s-ar degaja vizibil.

 

Citește și EXCLUSIV. Trei cărţi scrise de Radu Prisăcaru sunt ILEGALE

 

Proiectantul Cornel Ivașc spune că faza de pregătire a investiției durează mai mult decât execuția: „Întocmirea actelor și licitația se întind în România la 6 luni, că sunt contestații. Apoi, execuția nu durează mai mult de 4-5 luni. Nu este mare lucru de făcut: săpat, betonat, hidroizolat, finisat, sunt operațiuni banale. Nu se încurcă nici circulația”.

 

În Tudor, coloane infernale din cauza celor trei obstacole pe doar 100 de metri

Vocea Primăriei: „Ne gândim, nu-i rea ideea”

Primăria va lua în calcul posibilitatea amplasării unor treceri subterane în zonele fierbinţi din oraş, purtătorul de cuvânt Sebastian Buraga admițând că ideea este bună. „Este clar o soluţie bună. Pentru că ne aflăm cu indicii de trafic aproape de Occident, trebuie să aplicăm soluţii de acolo. O dovadă că subtraversarea funcţionează la Hala Centrală. Acolo au fost desfiinţate două treceri de pietoni şi traficul este fluent. Vom analiza aplicarea unor astfel de soluţii pentru a găsi sursele de finanţare”, ne-a spus Sebastia Buraga, purtătorul de cuvânt al Primăriei Iaşi.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments