Stare deplorabilă pentru corpurile Filarmonicii. Pentru a-şi putea continua activitatea, instrumentiştii cântă pe unde-apucă, la mila altora. Directorul Bujor Prelipcean nu vede o soluţie în viitorul apropiat.
Filarmonica de stat „Moldova“ Iaşi pare să mai trăiască doar datorită „încăpăţânării“ directorului Bujor Prelipcean şi a colegilor săi, care nu vor cu niciun preţ să lase să moară acest monument cultural al Iaşului.
Trei clădiri, numai una complet funcţională
Filarmonica, aflată în clădiri ce aparţin Episcopiei Romano-Catolice, este formată din trei corpuri.
Prima este Casa Balş, ridicată în anul 1815 şi renovată în 2010, acolo funcţionând şi Rectoratul şi birourile administrative ale Universităţii de Arte „George Enescu“. Cea de-a doua clădire, care a fost construită în anul 1900, este locul unde se află sălile de spectacol, care sunt închise publicului de doi ani, fiind o ruină. Cea de-a treia clădire, construită tot în anul 1900, este renovată doar pe jumătate şi a fost dată în folosinţă în 2014, în timp ce cealaltă jumătate a clădirii este dărăpănată. În jumătatea renovată îşi desfăşoară activitatea Universitatea de Arte, Filarmonica şi Liceul „Octav Băncilă“. La partea nerenovată, din curtea interioară, se vede că nu mai sunt ferestre, aproape nici tencuială, ci doar nişte cărămizi erodate.
Peste Filarmonică parcă au trecut mai multe cutremure
De doi ani nu se mai ţin spectacole
Trecerea din Casa Balş în cea de-a doua clădire se face printr-o uşă, care în momentul în care este deschisă, îţi dă impresia că ai călătorit în trecut, gresia lucioasă, pereţii ca nou-vopsiţi şi termopanele fiind înlocuite de o imagine sumbră: pereţi crăpaţi şi scorojiţi, lipiţi pe ici, pe colo, cu nişte benzi de material; bârne care susţin, la intrarea principală, tavanul să nu cadă. „Parcă am fi într-o piesă de Kafka!“, sintetizează imaginea directorul Filarmonicii Iaşi, Bujor Prelipcean, care adaugă: „De doi ani nu se mai ţin aici concerte. Instrumentiştii continuă să îşi facă repetiţiile în această clădire, în lipsa altor spaţii.“
Concerte la „Luceafărul“ sau la Palas
După ce s-a decis că în sala de concerte nu mai pot avea loc spectacole, acestea au fost ţinute la Liceul de Arte „Octav Băncilă“. „După tragedia de la «Colectiv», s-a închis şi acea sală. Am fost nevoit să apelez la prietenul meu Ioan Holban şi ne-am mutat la Teatrul «Luceafărul», fără să dăm vreun leu chirie. Pentru a fi vizibili, am ţinut câteva concerte şi la Palas, în sala Atrium, tot fără să dăm bani. Dacă nu aveam aceste variante, nu ştiu ce făceam. Cântam în stradă, probabil!“, explică directorul Filarmonicii.
„Nichita nu a vrut săli”
Directorul Filarmonicii crede că s-a greşit foarte mult în momentul în care s-a făcut dosarul pentru „Iaşi – Capitală Culturală“ şi nu s-a ţinut cont de infrastructură. „Primarul, căruia nici nu vreau să-i pronunţ numele, nu a ţinut cont de infrastructură. Dacă lipsesc sălile în care operează actele de cultură, cum poţi vorbi de cultură în Iaşi?! Eu nu am putut influenţa obtuzitatea celor care ani de zile nu au făcut aceste săli pentru ieşeni. În mai bine de 20 de ani, s-a finisat doar o treime din clădire, «Casa Balş». Eu am ales să rămân în Iaşi pentru ieşeni, pentru că am avut atâtea oportunităţi să plec în cele patru zări… hai trei, că în Est nu m-aş fi dus! Am rămas şi pentru că avem cea mai bună orchestră filarmonică din România şi nu o spun doar eu“, menţionează Prelipcean.
„Simirad ne-a dat Consiliului Judeţean”
În ultimii ani, Filarmonica ieşeană a fost scoasă din grija Ministerului Culturii şi mutată întâi la Consiliul Local şi pe urmă la cel Judeţean.
„Un ministru, despre care nu vreau să spun prea multe, pentru că nu vreau procese, ne-a scos de la Ministerul Culturii, ca pe o măsea stricată! Aşa am ajuns în grija Consiliului Local, până a venit Simirad şi ne-a mutat la Consiliul Judeţean. Nu erau bani şi Filarmonica era o cheltuială în plus pentru el. Chiar i-am zis când a ajuns şef la CJ: «Coane Costică, ne-ai aruncat în curtea CJ, ca să scapi de noi, şi-acum iar te-ai pricopsit cu Filarmonica! Ce faci, o dai înapoi la municipiu?!»“, glumeşte amar directorul Filarmonicii.
Soluţii: Cinematograful Victoria sau o clădire nouă
În condiţiile în care este greu de crezut că sala de concerte va mai fi refăcută, s-au căutat alte variante pentru a se găsi o sală pentru Filarmonica ieşeană.
Citește și Curat „Basic Instinct” la Miroslava: sex, cuţit, împăcare, puşcărie, bebeluş, iar puşcărie
O primă variantă este preluarea de către Primărie a cinematografului „Victoria“ şi transformarea acestuia în sală de concerte pentru Filarmonică. „Sala este potrivită pentru concerte, atât din punct de vedere acustic, cât şi ca număr de locuri. Sincer, mi-e frică să-l mai sun pe primarul Chirica să-l întreb ce se mai întâmplă! Dacă îmi spune că s-a pierdut procesul sau că mai durează… Am înţeles că e interes mare pentru acel spaţiu şi sunt implicaţi baştani mari!“, mai spune directorul Filarmonicii.
Bujor Prelipcean este extreme de supărat pentru starea Filarmonicii ieşene
Sală nouă, vis îndepărtat
O altă soluţie ar fi găsirea unor surse financiare pentru a construi o clădire nouă. „Am reuşit şi am intabulat pe numele Filarmonicii curtea interioară, adică aproximativ 2.000 de metri pătraţi, unde s-ar putea construi o sală de concerte, care ar costa mai puţin decât reamenajarea cinematografului sau a clădirii vechi, care oricum este a Episcopiei. Mi s-a spus că nu este la stradă şi că e ascunsă de ziduri. Asta e problema?! Le-am spus că o fac eu vizibilă prin calitatea programelor, nu prin poziţionare. Când vom avea o sală a noastră, de concerte? Doar Dumnezeu ştie!“, a conchis Bujor Prelipcean.