Autorizația imobilului mai depindea de studiul comandat profesorilor de la Universitatea „Gh. Asachi” Iași. Documentul are peste 100 de pagini și propune trei soluții. Simulările pe calculator, după recensământul mașinilor, arată că strada Toma Cozma are rezerve de trafic chiar și la ora de vârf.
Două firme investesc într-un bloc de locuinţe pe strada Toma Cozma, aproape de Liceul „Negruzzi”. Great Lakes Construction şi Next Capital Investments au solicitat Primăriei Iaşi eliberarea documentelor care să permită ridicarea unui imobil în zonă, dar publicarea intenţiei s-a izbit de refuzul locatarilor din zonă.
Aceștia au depus petiții în care reclamă pericolul de alunecare a versantului, precum și nerespectarea indicilor de însorire în zonă. Ultimul punct invocat de locatarii din zonă se referă la traficul din zonă, care s-ar putea aglomera.
Reprezentanţii firmelor au demontat până acum toate temerile protestatarilor şi un studiu de trafic realizat la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” are la concluzii trei soluţii propuse pentru evitarea blocajelor.
Cum este acum
Legătura dintre Toma Cozma şi bulevardul Carol I se face, în prezent, prin două variante: direct, la intersecţia semaforizată din apropierea corpului A al Universităţii „Al. I. Cuza”, sau pe o scurtătură: pe lângă Spitalul CFR, pe străzile Garabet Ibrăileanu şi Aleea Pedagogică.
Studiul realizat de către profesorii de la UTI a indicat faptul că scurtătura este folosită de câteva zeci de maşini pe zi, în special ale ieşenilor care îşi duc copiii la Liceul Costache Negruzzi. Blocul ar urma să fie construit între Aleea Pedagogică și Toma Cozma. Specialiștii au observat că, în prezent, deși există semnul interzis, cu excepția riveranilor, la intrarea pe Alee, mulți șoferi nu respectă restricția, evitând semaforul din bulevard.
„Circulația se desfășoară greoi din cauza mașinilor parcate neregulamentar în zona Spitalului CFR, Policlinicii şi AJOFM”, se arată în acelaşi studiu despre starea actuală a străzilor din zona investiţiei. Problemele apar în special dimineața, între 7.30 și 9.00.
Blocul este un P+4+M, cu 65 de locuri de parcare, maxim 70 de apartamente, grad de ocupare a terenului de 50%, construit pe piloți săpați la 21 m, o investiție de peste 3 milioane de euro
Prima soluție: obligatoriu la dreapta
Soluţiile propuse de profesorii de la UTI au ţinut cont de numărul de locuri de parcare prevăzut pentru noua investiţie: 65.
Prima soluţie, care este și cea agreată, menţionează transformarea Aleii Pedagogice în stradă cu sens unic, dinspre Toma Cozma către Garabet Ibrăileanu. Intersecţia cu Toma Cozma ar fi circulată în ambele sensuri și ar urma să fie regelemnată cu obligatoriu la dreapta către Carol I, pentru evitarea aglomerării prin faptul că maşinile care ar face stânga ar aştepta mai mult.
În plus, ar urma să fie realizată trecere de pietoni în dreptul căii pietonale dinspre Păcurari spre Copou. Cei care ies de pe Aleea Pedagogică spre Garabet Ibrăileanu ar urma să aibă indicator de cedează trecerea.
Sens unic spre Toma Cozma
A doua soluţie propusă prevede sens unic pe Aleea Pedagogică, dinspre Garabet Ibrăileanu. Practic, fluxul de maşini ar merge dinspre Spitalul CFR către noul bloc de locuinţe, iar ieşirea s-ar face exclusiv pe strada Toma Cozma, cu semn de obligatoriu la dreapta spre Carol I. Maşinile care ies din parcarea noului imobil vor merge exclusiv către Toma Cozma, urmând ca în sens contrar să fie acces interzis.
Sens invers, spre Spitalul CFR
O a treia soluţie merge pe ideea sensului unic de la intersecţia cu Toma Cozma către noul bloc şi în continuare, către Garabet Ibrăileanu. Practic, orice şofer care vine acasă în noul bloc va pleca dimineaţă către Garabet Ibrăileanu. „În concluzie, circulaţia cu sens unic numai pe porţiunea rectilinie a Aleii Pedagogice, este cea mai potrivită din punct de vedere al fluenţei şi al siguranţei traficului”; se arată în concluziile raportului.
Strada este îngustată brusc de casa din dreapta. Aici se va circula în ambele sensuri, spre Toma Cozma, cu obligatoriu la dreapta
Simulare pe calculator: strada Toma Cozma are rezerve de trafic
Semnatarii studiului de trafic pentru noua investiţie spun că soluţiile au fost date cu ajutorul unui soft care simulează condiţiile de trafic după introducerea datelor de la recensământul de maşini. Programul a concluzionat că „tronsonul analizat al străzii Toma Cozma dispune de rezerve importante de capacitate pe toată plaja vitezelor realizabile în mediul urban. Comparând rezervele de trafic cu prognoza de creştere a traficului prin punerea în funcţiune a obiectivului imobiliar, se observă că oricare din sensurile trosonului Toma Cozma poate prelua întregul flux de vehicule generat de obiectiv, într-un singur interval orar, la oră de vârf”, se arată în concluzii.
Citește și EXCLUSIV. Pușculița lui Pușcașu: RATP suporta costurile, Unistil lua profitul
În concluzii se menţionează că rezultatele simulării au arătat o fluenţă bună a circulaţiei atât în varianta actuală, cât şi în varianta propusă, prima dintre cele trei.