Odată cu managementul traficului, praghezii au făcut parcări intermodale, pasaje subterane, au restricţionat circulaţia în Centru, nu au schimbat doar semafoare. Lumina verde se modifică automat pe marile bulevarde, în funcţie de trafic, iar intrările în oraş sunt reglate: dimineaţa e verde la putere, seara e roşu.
Circulaţia în Praga devenise insuportabilă în ultimii ani, astfel că s-a luat decizia implementării unui management al traficului, identic cu cel de la Iaşi. Conceptul şi toate componentele au acelaşi furnizor, gigantul austriac Swarco, cel mai mare producător de semafoare din lume. Sistemul a fost implementat de fix un an, astfel că e un reper foarte bun pentru Iaşi, în ceea ce priveşte efectele asupra traficului.
Investiţii mari în infrastructură
Diferenţa faţă de Iaşi este că în Praga nu s-au pus doar nişte semafoare, ci tot sistemul de trafic a fost regândit, incluzând schimbări de sensuri, interdicţii pentru transportul greu, construirea de parcări şi de pasaje subterane, toate au fost implementate în paralel astfel încât efectele să fie clar atinse.
În primul rând, traficul greu a fost interzis între anumite ore în zonele aglomerate ale oraşului. În al doilea rând, parcarea în Centru a fost permisă doar riveranilor, toţi ceilalţi veniţi din alte cartiere având nevoie de un permis special, pe durata de-o zi, şi care se obţine contracost. În al treilea rând, s-au construit parcări intermodale la intrările în oraş, conectate la transportul în comun. În al patrulea rând, s-au introdus sensuri unice unde a fost posibil şi s-au construit pasaje pietonale subterane. Abia în al cincilea rând s-au introdus semafoarele telematice, cu senzori, şi alte sisteme moderne de comunicaţie.
La Iaşi s-a început cu ultimul punct şi toţi ţipă că nu merge.
Aşa arată centrul de comandă al traficului din Praga. Prea futurist pentru Iaşi
Tot bani europeni
Viceprimarul oraşului Praga, Peter Dolínek, a declarat că întreg sistemul de management al traficului în capitala Cehiei a fost co-finanţat din surse europene, ca şi la Iaşi. „Obiectivul principal al proiectului a fost de a creşte fluxul de trafic pe secţiuni selectate, îmbunătăţirea siguranţei şi reducerea impactului negativ al transportului rutier asupra mediului“, susţine Peter Dolínek.
167 de intersecţii controlate
Directorul firmei pragheze TSK, Ladislav Pivec, care a ajutat la implementarea sistemului de management al traficului, susţine că proiectul de modernizare s-a axat pe reînnoirea a 90 de sisteme de control al traficului şi crearea a 77 de noi intersecţii controlate, care sunt echipate cu sistem telematic.
„Corelarea informaţiilor din intersecţiile şi drumurile aglomerate, prin intermediul sistemelor telematice, au permis o mai bună optimizare a managementului traficului, informarea şi ghidarea pe traseu a transportului public“, menţionează Ladislav Pivec.
La ei funcţionează
Şeful firmei TSK menţionează că în ultima perioadă s-a produs o descongestionare a traficului cu aproape 20% prin creşterea duratei culorii verzi la semafor pe sensurile de drum foarte circulate.
„La intersecţiile controlate, s-au crescut timpii «de verde» pe porţiunile de drum foarte circulate, imediat observându-se o decongestionare a traficului cu 20%. Controlul în funcţie de timp corespunde variaţiilor de trafic pe tot parcursul zilei. Timpii de verde pe marile artere se adaptează dimineaţa şi după-amiază, când sunt vârfurile de trafic. Aceştia sunt reduşi pe timp de noapte şi în weekend-uri, când multă lume pleacă din oraş”, a explicat Pivec.
Ce e foarte util în sistemul computerizat e informaţia privind viteza optimă cu care trebuie să circuli ca să prinzi verde la toate semafoarele de pe arterele pe care circuli, în special cele din zona centrală. Aceasta e noutatea managementului de trafic, şoferii fiind atenţionaţi să nu depăşească o anumită viteză, semafoarele fiind sincronizate.
„La intrarea în oraş, dimineaţa, timpii de verde sunt mai lungi pe sensul de intare în oraş, iar după-amiază pe sensul de ieşire din oraş“, adaugă Ladislav Pivec.
Nu s-ar zice că se circulă prea bine prin Praga
Timpii de aşteptare au scăzut
Ca şi la Iaşi, la Praga s-au schimbat controlerele, stâlpii, luminile, s-au pus elemente de detecţie pentru pietoni, biciclişti şi vehicule. ”Semafoarele inteligente conţin cronometre şi memorie de programare pentru intensitatea de numărare. Acestea au o bună vizibilitate şi operare eficientă prin folosirea tehnologiei LED. Există benzi de semnalizare şi avertizare contrastante, dale gofrate şi semnal acustic. Acest sistem este apreciat atât de către persoanele în vârstă, dar şi de părinţii cu cărucioare. Introducerea semafoarelor inteligente a scurtat timpul de aşteptare la vehicule cu 15-35%. În plus, consumul de energie electrică pe dispozitive a scăzut cu până la 80%“, menţionează seful TSK.
Ziarist din Praga: „Se circulă mai bine”
Raymond Johnston, redactorul şef al publicaţiei „Praga Post”, a menţionat că schimbările din ultimul timp au fluidizat traficul în Praga. „Cred că traficul rutier a devenit mai fluent în ultima perioadă, datorită schimbărilor făcute de autorităţi. În primul rând, în centrul Pragăi nu au voie să parcheze decât cei care locuiesc în zonă sau, dacă cineva vrea neapărat să parcheze aici, trebuie să ceară un permis special de la municipalitate, care se eliberează pentru o zi. De asemenea, au fost montate camere de luat vederi pe toate străzile, astfel încât este foarte simplu pentru Poliţie să vadă cine încalcă legea şi să-l sancţioneze. Astfel, cei care vor să vină în centrul oraşului, aleg mai degrabă transportul public. Pot să spun că toate aceste schimbări au dus la îmbunătăţirea traficului rutier din Praga“, a precizat Raymond Johnston.
Raymond Johnoston, „Praga Post”: „Traficul e mai fluent”
UTI dă vina pe proiectul vechi de 5 ani
Reprezentanţii firmei UTI Grup SA, care implementează proiectul şi care a montat semafoarele „inteligente“, pune nefuncţionaliattea pe seama municipalităţii.
„Decizia de implementare a acestui sistem a fost luată de Primăria Iaşi care a realizat un studiu de trafic ce a stat la baza proiectului tehnic. Proiectul tehnic a fost realizat în urmă cu cinci ani de Search Corporation, când traficul rutier avea alţi parametri. Locaţia şi timpii semafoarelor au fost stabilite prin proiectul tehnic avizat de Comisia de Circulaţie din cadrul Primăriei, deşi între timp au apărut re-geometrizări de artere, noi sensuri unice, benzi noi, zone pietonale, modificări în amplasarea staţiilor de transport public“, susţin reprezentanţii UTI Grup.
În replică, primarul interimar
, Mihai Chirica, refuză să achite ultimele facturi emise de firma ieşeană: „Nu vorbim despre respectarea unor clauze contractuale, ci de aspecte penale care au implicat ambele instituţii.“
Citeşte şi UTI promite: „Verde la semafor!” Sistemul de management al traficului absoarbe date din teren ca un copil care „învață mersul”
În acest contract, fostul primar Gheorghe Nichita a fost acuzat că a cerut un comision de 10% din valoarea contractului şi se află, în acest moment, în arest la domiciliu.