Efectul Colectiv: Afacere îngropată de o amendă uriașă. După ani de lucrări, Pasajul Sf. Vineri nu este autorizat ISU

0
214
Restaurantul lui Hăisan (foto mic), luat în vizor de ISU
După 8 ani de lucrări și milioane de euro cheltuite, Pasajul Sf. Vineri nu este autorizat ISU. Chiriaş într-un spaţiu al municipalităţii, patronul unui restaurant a fost amendat cu 50.000 de lei de ISU pentru lipsa autorizaţiei de securitate la incendiu. Mihai Hăisan susţine că proprietarul trebuia să obţină acel document şi că el nu are nici o vină.

 După incendiul de la clubul Colectiv, din Bucureşti, soldat cu moartea a zeci de persoane, inspectorii ISU (Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă) au închis zeci de localuri care nu aveau autorizaţie de securitate la incendiu sau le-au amendat pentru diferite nereguli. De multe ori, amenzile au fost exagerate, având de suferit afaceri deschise recent.

 

Sancţionat exemplar

Este şi cazul unui om de afaceri din Iaşi care a inaugurat un restaurant în Pasajul Sf. Vineri (fostul Pasaj Hala Centrală) din centrul oraşului. În luna noiembrie a anului trecut, el a primit o amendă usturătoare, în valoare de 50.000 lei. Afacerea i-a fost perturbată serios, pentru că a trebuit să plătească urgent suma de 10.000 lei. Patronul restaurantului „Ospătăria Uliţa Veche” susţine însă că vina aparţine exclusiv Primăriei Iaşi, deoarece spaţiul din pasaj îi aparţine. Municipalitatea ar fi trebuit să obţină autorizaţia de securitate la incendiu, susţine şeful restaurantului.

 

A contestat-o la instanţă

La începutul lui 2015, Mihai Hăisan, administratorul societăţii Moldotaxi Serv SRL, cea care are în portofoliu restaurantul, a participat la o licitaţie organizată de Primărie, pentru închirierea spaţiului de 145 metri pătraţi, situat în Pasajul Sf. Vineri. A câştigat procedura cu o ofertă de 5 euro pe metru pătrat. Chiria se dublează pentru că Hăisan trebuie să plătească şi impozitul pe clădirea ocupată. După controlul ISU, Hăisan s-a simţit nedreptăţit, spunând că că Primăria ar fi trebuit să primească amenda.

 

„Eu am achitat în 48 de ore amenda. Am plătit 10.000 lei. Acum mă judec în instanţă, am contestat-o. A fost deja primul termen. În proces afirm că proprietarul spaţiului, adică Primăria, trebuia să facă rost de autorizaţie. Afacerea mea a fost afectată serios. De unde atâţia bani? A trebuit să mă împrumut ca să achit amenda. După ce am fost amendat, am trimis o cerere la DAPPP (Direcţia de Administrare a Patrimoniului Public şi Privat, administratorul spaţiului respectiv, care este deţinut de municipalitate n.r.) prin care doream autorizaţia de securitate la incendiu. Nici până astăzi nu am primit răspuns”, a declarat Mihai Hăisan, pentru 7EST.

 

Ping-pong la Primărie

Surse din Primărie au precizat că Mihai Hăisan are dreptate şi că nu ar fi trebuit amendat. Mai mult, autorizaţia de securitate la incendiu trebuia să fie prezentată la recepţia lucrărilor de la pasaj. Oficial, poziţiile sunt mai greu de aflat. Contactat telefonic, directorul Direcţiei Tehnice din Primărie s-a spălat pe mâini, explicând că cei de la DAPPP administrează pasajul. În consecinţă, nimeni nu ştie dacă există sau nu autorizaţia pentru securitate la incendiu. „Vorbiţi la DAPPP. Nu se ocupă Direcţia Tehnică de asta”, a spus directorul Dumitru Tomorug. Reprezentanţii DAPPP nu au răspuns pentru a oferi un punct de vedere. Agenţii economici din Pasaj mai stau cu emoţii şi din cauza faptului că Primăria nu a prelungit contractele de închiriere din zonă.

 

Pasaj nesigur?

Alţi chiriaşi din pasaj au atras atenţia că proprietarul întârzie să aplice măsurile de securitate din zonă în ceea ce priveşte funcţionarea hidranţilor. „Hidranţii din pasaj nu sunt funcţionali. Nu sunt racordaţi la apă. Nu s-a făcut nimic ca lucrurile să fie normale şi Apavital să asigure furnizarea apei 24 de ore din 24. Nu şi-a asumat nimeni aceste decizii. Cine plăteşte amenda în cazul ăsta? Nu comercianţii au construit pasajul!”,a spus un patron.

Reprezentanţii Apavital au precizat pentru 7EST că nu există un contract cu Primăria pentru obiectivul Pasajul Sf. Vineri. Aceştia au mai spus că, cel mai probabil, pasajul este racordat la reţeaua de apă a pieţei Hala Centrală, administrată de Ecopiaţa SA, societate aflată în subordinea municipalităţii.

 

ISU invocă legea

Reprezentanţii ISU au explicat că răspunderea privind obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu este reglementată prin lege. Paradoxal însă: actul normativ nu indică exact cine ar trebui să fie titularul autorizaţiei. „La încheierea oricăror acte de transmitere temporară a dreptului de folosinţă asupra bunurilor imobile, precum şi a contractelor de antrepriză, părţile sunt obligate să prevadă expres în actele respective răspunderile ce le revin în ceea ce priveşte apărarea împotriva incendiilor”, se arată în Legea 307 privind apărarea împotriva incendiilor.

În perioada 1 noiembrie – 15 decembrie 2015, inspectorii ISU Iaşi au efectuat 118 controale, în urma cărora s-au aplicat 59 de avertismente şi 64 de amenzi. Cuantumul acestora din urmă a fost de 823.500 lei.

 

Citește și  Noul El Dorado imobiliar se mută în Moara de Vânt. Mii de locuinţe, o nouă stradă, grădiniţe 

 

S-au cheltuit zeci de milioane de lei

La un moment dat, părea că lucrările de la pasaj nu se vor mai termina

 

Pasajul Sf. Vineri a fost inaugurat de Primărie în anul 2012, după şapte ani de lucrări. Investiţia din resursele proprii ale municipalităţii a ajuns la 26,3 milioane lei. Lucrările au fost întârziate şi din cauza descoperirii unor vestigii arheologice. Acestea au fost puse în valoare, alături de mai multe spaţii comerciale. De lucrări s-a ocupat firma Conest SA.

 

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments