Impozitarea este esenţială pentru funcţionarea Guvernului. Veniturile obţinute prin impozitare îi permit acestuia să existe şi să funcţioneze în mod eficient.În anul 2015, creşterea veniturilor bugetare colectate a fost determinată printre altele de un cumul de acţiuni desfăşurate la nivelul întregii organizaţii şi de o conlucrare a tuturor angajaţilor direcţiei generale regionale, pe care vă rog să îmi permiteţi să ii felicit cu acest prilej pentru munca depusă.
Acest lucru demonstrează încă o dată că pentru a avea rezultate trebuie să lucrezi în echipă şi în plus trebuie să existe o relaţie de reciprocitate în ceea ce priveşte responsabilitatea fiecăruia, a noastră de a oferi servicii şi asistenţă cât mai bune şi a contribuabililor de a se conforma, se arată într-un comunicat remis miercuri instituțiilor media.
În anul 2016, ne propunem să oferim servicii mai bune, bazate pe respect faţă de contribuabili punându-le la dispoziţie îndrumarea necesară îndeplinirii obligaţiilor fiscale, ne propunem să întărim echipa formată şi împreună să continuăm demersurile în direcţia combaterii fenomenului de evaziune fiscală, astfel încât să putem câştiga respectul contribuabililor oneşti şi consecvenţi, având ca ţinţă permanentă îmbunătăţirea performanţei generale. Aceasta înseamnă o creştere a eficienţei colectării veniturilor prin scăderea costului conformării şi a costurilor de colectare a veniturilor, o îmbunătăţire a conformării voluntare, prin simplificarea procedurilor şi creşterea calităţii serviciilor oferite, precum şi combaterea fermă a evaziunii fiscale, prin combaterea riscurilor de neconformare fiscală.
1. Nivelul colectării în anul 2015
Cresterea nivelului colectarii s-a datorat atat intensificării activităţii de informare a contribuabililor cât şi a acţiunilor de control desfăşurate în special cu ocazia verificărilor privind dotarea şi utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale şi respectarea disciplinei financiare, gradul de conformare voluntară la plata obligaţiilor fiscale a fost în anul 2015 de 80,20 % (faţă de obiectivul stabilit de 85,00%) precum şi ca efect al presiunii exercitate de activitatea de inspecţie fiscală, (sumele suplimentare atrase pe total şi pe categorii de venituri 1.643,00 mil.lei).
Măsuri de relaxare fiscală care au influenţat nivelul colectării:
- Scăderea CAS cu 5 puncte procentuale
- Neimpozitarea profitului reinvestit
- Diminuarea taxei pe stâlp de la 1,5% la 1%
- Creşterea vărsămintelor la pilonul II de pensii
- Scăderea TVA la alimente de la 24% la 9%.
Principalele creşteri se regăsesc la categoriile de impozite afectate de fenomenul evaziunii fiscale: TVA (1,793 mil.lei) şi impozitul pe profit (3,832 mil.lei). Veniturile colectate în anul 2015 de Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Iaşi au fost în dinamică pozitivă de 9 procente, suma totală fiind de 9,012mil.lei, faţă de încasările realizate în aceeaşi perioada din 2014 de 8,196 mil.lei.
Gradul de realizare a programului de încasări venituri bugetare nete a fost de 105,81%, faţă de obiectivul stabilit 100% şi comparativ cu gradul de realizare în anul 2014 de 102,99%. Creşterea nivelului colectării, este rezultatul determinat de conformarea voluntară la plată şi de efectul presiunii exercitate de activitatea de inspecţie fiscală.
Realizarea programului anual de încasări la bugetul general consolidat, pe bugete componente:
- 3.596,12mil.lei- bugetul asigurărilor sociale de stat,
- 1.469,58 mil.lei- bugetul asigurărilor de sănătate,
- 114,38 mil.lei- bugetul asigurărilor pentru şomaj,
- 3.831,92 mil.lei- bugetul de stat.
2. Situaţie încasări unităţi fiscale
BUGET | PROGRAM 2015 | Incasari 2015 | % |
1 | 2 | 3 | 4=3/2 |
IASI | 2.705.94 | 2.754,93 | 101,81% |
BACAU | 1.420, 96 | 1.513, 64 | 106,52% |
BOTOSANI | 693, 02 | 774, 82 | 111,80% |
NEAMT | 1.094,03 | 1.186,17 | 108,42% |
SUCEAVA | 1.443,89 | 1.543,85 | 106,92% |
VASLUI | 692,47 | 745,03 | 107,59% |
3. Eficienţa colectării
Numărul p
osturilor ocupate cu personal la finele anului 2015 a fost de 2.806, (2.980 număr total de posturi). Veniturile bugetare nete colectate la numărul de personal au fost în valoare de 3.21 mil.lei, faţă de nivelul programat de 3.87 mil.lei, cu un procent de realizare de 112,00%, în timp ce veniturile bugetare nete colectate la numărul de contribuabili au fost realizate în procent de 105,53%.
4. Administrarea contribuabililor
Numărul contribuabililor administraţi în anul 2015 la nivelul regiunii este de 1.183.412, în creştere relativă faţă de aceeaşi perioadă a anului 2014 (1.148.944). Este de menţionat numărul considerabil al debitorilor pentru care a fost deschisă procedura insolvenţei în anul 2015, în număr de 1.118, faţă de anul 2014 (721).
(sume insolventă 1.107,00 mil.lei).
La data de 31.12.2015, din numărul total de contribuabili gestionaţi de 1.183.412, cea mai reprezentativă categorie sunt persoanele fizice administrate pe CNP în număr de 955.171.
Se poate observa ponderea contribuabililor înregistraţi şi administraţi de la nivelul unităţilor fiscale arondate judeţelor Iaşi, Suceava şi Neamţ.
5. Arierate bugetare
În anul 2015, din activitatea de executare silită au fost încasate la bugetul general consolidat sume în valoare de 1.030,64 mil. lei, mai mari cu 23,65% faţă de anul 2014 (833,49 mil.lei);
5. Combaterea evaziunii fiscale
În anul 2015, continuarea aplicării măsurilor de prevenire şi combatere a evaziunii fiscale si diminuarea metodelor de evitare a declarării şi plăţii obligaţiilor fiscale au fost printre principalele obiective.
În cadrul noii proceduri de înregistrare în scopuri de TVA aplicabile începând cu anul 2015 prin care sunt utilizate criteriile de risc pentru evaluarea intenţiei şi capacităţii contribuabililor de a desfăşura activităţi economice ce implică operaţiuni în sfera TVA, au fost primite un număr de 3.069 de solicitări si solutionate 2.886.
Avand in vedere modificarile de ordin legislativ (creşterea la 45.000 de lei a plafonului pentru care rambursarea TVA se face fãrã control, cu aplicabilitate din luna martie 2015, inspecţia fiscalã urmând sã fie realizatã ulterior, a condus la soluţionarea într-un termen rezonabil a deconturilor de TVA). A fost realizata astfel o reducere a ponderii inspecţiilor fiscale destinate TVA şi o creştere a inspecţiilor fiscale pe baza analizei de risc, cu rezultate în direcţia suplimentării veniturilor, 1.643 mil.lei sume suplimentare atrase, comparativ cu anul 2014 (1.340 mil. lei).
Valoarea indicatorului privind sumele atrase suplimentar (nete) pe un inspector, ca urmare inspecţiilor fiscale la contribuabili persoane juridice a fost în sumă de 7,179 mil.lei, nivelul stabilit fiind de 5.000 mil.lei, cu mult în creştere faţă de anul 2014 (4,255 mil.lei).
6. Domenii principale de activitate cu grad de risc ridicat la evaziunea fiscală
Se poate observa ponderea domeniilor cu riscul cel mai ridicat la Construcţii şi materiale de construcţii, Producerea şi comercializarea mărfurilor agroalimentare şi Exploatarea şi prelucrarea materialului lemnos.
7. Activitatea vamală
În anul 2015, activitatea de supraveghere şi control vamal a urmărit în principal prevenirea şi combaterea traficului ilicit şi a contrabandei cu mărfuri şi bunuri cu grad ridicat de risc.
Politica de management al riscurilor aplicată atât în ceea ce priveşte riscurile de siguranţă şi securitate la nivel comunitar, cât şi riscurile financiare, utilizată pentru selecţia pe culuare de control a declaraţiilor vamale, a contribuit la creșterea cuantumului taxelor vamale încasate în vamă în valoare de 27,52 mil.lei (2015), 25,47 mil.lei (2014) cu un procent de 108,05%,
TVA 456,13 mil.lei (2015), 392,05 mil.lei (2014) – 116,34%,
Accize 7,91 mil.lei (2015), 1.62 mil.lei (2014) – 490,97%
Alte venituri 2,05 mil.lei (2015), 0,83 mil.lei (2014) – 247,78%
8. Indicatori de evaziune ai activităţii vamale
- Cuantumul amenzilor aplicate 6,54 mil.lei
- Măsuri asigurătorii – 2 în valoare de 0,41 mil.lei
- Valoarea estimată a confiscărilor de bunuri 4,18 mil.lei
- Tigarete confiscate 5.796.101 buc.
- Număr suspendări activitate 51
- Sesizări penale 111
- Prejudiciu stabilit aferent sesizărilor penale 0,67 mil.lei
9. Informaţii fiscale
Frauda fiscală versus Evaziunea fiscală
A fi echitabili din punct de vedere fiscal, reprezintă o adevărată provocare, greu de atins în contextul activităţilor transfrontaliere.
Ţările din Uniunea Europeană au convenit asupra mai multor norme care să abordeze aspecte ce ţin de concurenţa loială şi plata obligaţiilor fiscale.
Tot mai multe companii îşi desfăşoară activitatea în mai multe ţări, din acest motiv le este teoretic uşor să utilizeze anumite mijloace legale pe care le au la dispoziţie pentru a plăti impozitul cel mai mic („fraudă fiscală”) sau pentru a nu plăti impozite („evaziune fiscală), ceea ce a determinat ţările din
Uniunea Europeană în ultimii ani să coopereze mai îndeaproape pentru a aborda aceste problematici şi pentru a asigura echitatea sistemelor de impozitare.
În anul 2015, au fost transmise pentru verificarea tranzacţiilor intracomunitare în statele membre UE, un număr de 126 de solicitari tip SCAC, SCAC SPONTAN şi ANTIFRAUDA şi au fost soluţionate 63.
10. Îmbunătăţirea conformării voluntare – Indrumarea si asistenta acordate contribuabililor
Unul dintre obiectivele prioritare ale DGRFP Iaşi il reprezintă îmbunătăţirea conformării voluntare.
Pentru realizarea acestui obiectiv, urmărim în permanenţă promovarea serviciilor ce facilitează accesul la informaţii pentru contribuabili şi îndeplinirea obligaţiilor fiscale.
Servicii oferite la distanta si la sediul organului fiscal
- Servicii oferite electronic – prin intermediul site-ului www.anaf.ro: (asistenţă prin e-mail (1.057 raspunsuri prin email), sesizări, depunerea declaraţiilor online, SPV, informaţii publice).
- Servicii oferite telefonic – îndrumare şi asistenţă telefonică: pe lângă numărul de aprox. 39.350 de apeluri înregistrate la nivelul AJFP-urilor, iar începând cu data de 1 octombrie 2015, în cadrul DGRFP Iasi a fost înfiinţat serviciul de „Call center” destinat contribuabililor – 560, TelVerde, Helpdesk, Acces date prin SMS,
- Servicii oferite prin corespondenţă – 1.117 de răspunsuri în scris.
Concomitent, din punct de vedere al integrităţii personalului, respectiv al cunoaşterii de către acesta a măsurilor preventive anticorupţie, a fost realizată o creştere cu 4 p.p. a gradului de cunoaştere şi conştientizare – 94%, faţă de anul 2014 (90%).
Pentru primirea contribuabililor la sediul administraţiilor judeţene ale finanţelor publice Iaşi, Neamţ şi Suceava, a fost achiziţionat un Sistem automat care gestionează automat solicitările contribuabililor, ce permite selectarea problematicii solicitate şi eliberarea unui bon de ordine, cu precizarea ghişeului la care trebuie să se prezinte contribuabilul.
De asemenea, spaţiul de aşteptare al unităţilor a fost dotat cu un panou special care oferă informaţii vizuale şi auditive privind numărul de ordine şi ghişeul la care va fi primit contribuabilul.
11. Analiză previzională:
În anul 2016, rămânem constanţi în a asigura resursele necesare pentru susţinerea unei politici fiscale relaxate, în sprijinul mediului de afaceri şi în acelaşi timp continuăm să fim intoleranţi la fenomenul de evaziune fiscală. Pe de altă parte, în cursul acestui an vor fi reformate mecanismele de rambursare a TVA prin reducerea termenelor şi a inspecţiilor fiscale în ceea ce îi priveşte pe contribuabilii corecţi care înţeleg să se conformeze.
Ne propunem în continuare ca obiectiv permanent, îmbunătăţirea performanţei generale a activităţii atât în domeniul fiscal cât şi vamal. Vrem să ne aducem contribuţia la creşterea eficacităţii şi eficienţei în colectarea impozitelor şi a contribuţiilor sociale, la creşterea conformării voluntare, pentru reducerea presiunii fiscale exercitate asupra contribuabililor, contribuţie direct proporţională cu îmbunătăţirea serviciilor acordate.
O.P. ANAF nr. 3649/2015 privind organizarea activităţii de administrare a contribuabililor mijlocii
- începând cu data de 1 februarie 2016, direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, prin administraţiile pentru contribuabilii mijlocii constituite la nivelul acestora, denumite în continuare administraţii pentru contribuabilii mijlocii constituite la nivelul, prin Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii, administrează un număr maxim de 22.000 de contribuabili, persoane juridice române
- în categoria contribuabililor mijlocii intră şi contribuabilii nerezidenţi pentru care contribuabilii mijlocii au calitatea de reprezentanţi sau reprezentanţi fiscali
- contribuabilii mijlocii sunt selectaţi potrivit criteriului de bază reprezentat de cifra de afaceri raportată în situaţiile financiare încheiate la data de 31 decembrie a anului anterior celui în care se efectuează actualizarea
- Sediile secundare ale contribuabililor mijlocii sunt administrate de către administraţiile pentru contribuabilii mijlocii constituite la nivelul regiunii
- contribuabilul nou-rezultat din fuziunea/reorganizarea unui contribuabil mijlociu cu un alt contribuabil va fi administrat de către administraţiile pentru contribuabilii mijlocii constituite la nivelul regiunii
- contribuabilii mijlocii aflaţi în procedura insolvenţei în conformitate cu prevederile legislaţiei privind insolvenţa vor fi scoşi din administrarea administraţiilor pentru contribuabilii mijlocii constituite la nivelul regiunii
- predarea-primirea între organele fiscale centrale implicate se face pe bază de protocol.