20.5% dintre unitățile școlare monitorizate în județul Iași prezintă cel puțin o formă de segregare școlară pe criterii etnice. Acest procent arată că 8 din cele 39 de școli care au furnizat date în cadrul monitorizării încalcă legislația națională care interzice orice formă de segregare școlară a elevilor romi. La fel de grav este că din totalul de 100 de unități școlare incluse în monitorizare, directorii a 61 de unități au refuzat să ofere informații. Datele sunt extrase din monitorizarea fenomenului segregării școlare pe criterii entice realizată de Centrul de Advocacy și Drepturile Omului în județele Botoșani, Iași, Neamț, Vaslui și Suceava.
Centrul de Advocacy și Drepturile Omului (CADO) alături de Centrul de Resurse pentru participare publică (CeRe) a lansat raportul de monitorizare “Segregare sau incluziune școlară?”, document care radiografiază riscurile de segregare care apar în școlile din Regiunea Nord-Est, în cadrul evenimentului organizat la București în 26 aprilie 2016. Evenimentul a marcat finalul proiectul “Școală pentru toți copiii!” derulat în perioada aprilie 2015 – aprilie 2016, proiect care a implicat o serie de acțiuni pilot inovatoare privind monitorizarea, prevenirea și combaterea segregării în educație, în regiunea Nord-Est – județele Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui.
Corelarea datelor colectate din toate județele monitorizate, indică faptul că 50% dintre cele 112 localități ale căror unități școlare au fost cuprinse în monitorizarea regională, includ cel puțin o unitate școlară în care se manifestă o formă de segregare școlară. Acest lucru arată o răspândire largă a fenomenului de segregare școlară pe criterii etnice în regiune. La nivelul județului Iași, din cele 39 de unități școlare care au furnizat date, au fost identificate 3 școli cu risc de segregare la nivelul întregii unități școlare, 5 școli cu risc de segregare pe clase și 1 școală cu risc de segregare pe bănci.
În România legislația națională interzice segregarea școlară iar educația este recunoascută ca fiind una dintre pârghiile care ar putea să contribuie la ieșirea din sărăcie a generației viitoare. Cu toate acestea, separarea copiilor în funcție de etnie și statut social persistă. Segregarea atrage după sine educație deficitară iar aceasta perpetuează sărăcia.