Casa de Cultură „Mihai Ursachi” a Municipiului Iaşi a găzduit marţi, 19 aprilie 2016, o întrevedere dedicată artei picturale şi celei fotografice. Aceasta a fost organizată de Clubul Fotografilor Iaşi.
Sala „Diotima” a Casei de Cultură “Mihai Ursachi” a Municipiului Iaşi a găzduit marţi, 19 aprilie 2016, cea de-a 151 – a întrevedere a Clubului Fotografilor Iaşi. Manifestarea a fost moderată de Constantin Ciofu, coordonatorul Clubului Fotografilor Iaşi, şi s-a bucurat de prezenţa unui număr mare de pasionaţi de fotografie ieşeni. Adriana Tofănescu a prezentat subiectul „Dina Belenko şi fotografia de natură statică”, iar invitatul special al întrevederii, lect. univ. dr. Cristian Ungureanu, de la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi, a vorbit despre „Compoziţia geometrică în artele vizuale”. Lect. univ. dr. Cristian Ungureanu a remarcat că fotografia a fost anticipată de istoria picturii.
„Din punctul meu de vedere, istoria picturii, în tot ansamblul ei, nu este decât o anticipare a fotografiei. La 1420 s-au inventat primele lupe sofisticate şi s-au realizat camera obscura şi camera lucida. Cei ce au avut posibilităţi, au achiziţionat aceste camere şi au transpus fidel realitatea. Din acel moment, artiştii au început să facă fotografie. Unii a reuşit acest lucru la un standart de rezoluţie comparabil cu cele mai bune camere din zilele noastre. O parte dintre artişti au refuzat transpunerea veritică a realităţii, adică ceea ce face fotografia. De la impresionism, arta s-a împărţit în două mari registre: pictura interpretată şi fotografia. Diferenţa dintre fotografie şi pictură este că artiştii şi-au organizat spaţiul geometric şi simbolic, pornind de la formatele pe care lucrau”, a explicat lect. univ. dr. Cristian Ungureanu.
Structură geometrică la icoana Sfintei Treimi a lui Rubliov
Dascălul de la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi a amintit că se ocupă de 17 ani de domeniul geometriei compoziţionale pentru pictură, în mod special. De asemenea, a mărturisit că la un moment dat i s-a cerut să realizeze în Italia o replică a icoanei Sfintei Treimi după modelul celei pictate de Andrei Rubliov.
„După ce am realizat desenul, mi-am dat seama că există o structură geometrică circulară. Astfel am scos la iveală o serie de procedee. Am sesizat că există o preocupare din partea unor fotografi în ceea ce priveşte ordonarea spaţiului. În zona picturii, este tratată doar chestiunea traseelor lineare şi a celor circulare”, a adăugat lect. univ. dr. Cristian Ungureanu.
În continuare, pasionaţii de fotografie au urmărit câteva clipuri despre compoziţia geometrică, un montaj arătând traseele circulare ale icoanei Sfintei Treimi a lui Andrei Rubliov. În ultima parte a întrevederii, cei prezenţi au adresat întrebări invitatului legate de tema expusă. Seara culturală s-a încheiat cu mulţumirile adresate Adrianei Tofănescu, profesorului Cristian Ungureanu şi tuturor celor prezenţi în sală. De asemenea, s-au îndreptat mulţumiri către reprezentanţii Casei de Cultură „Mihai Ursachi” pentru găzduirea evenimentului.