Pentru a realiza reţeaua de canalizare, muncitorii de la Iasicon au început să demoleze, bucată cu bucată, satul Păun din comuna Bârnova. Noroi, şanţuri neastupate dintr-o parte în alta a drumului, asfalt lipsă – au devenit semne ale „civilizaţiei”. Chiar în timp ce Iasicon lucrează la Păun, reprezentanţii Apavital susţin că, de fapt, lucrarea a fost finalizată şi se lucrează la refacerea zonei.
În anul 2012, Iasicon a început o lucrare în comuna Bârnova, în urma unui contract atribuit de Apavital. Societatea de apă şi canalizare a Consiliului Judeţean accesase un proiect în valoare de peste 20 de milioane de lei pentru canalizare în localitatea de lângă Iaşi. Iasicon trebuia să finalizeze, pe 31 iulie 2015, pentru acei bani, 31 de kilometri de reţea de canalizare în satele comunei. Termenul iniţial de finalizare a fost decalat de 3 ori, iar în urma muncitorilor rămâne un asfalt ce nu va mai fi niciodată în starea iniţială. Reparaţiile sunt făcute în bătaie de joc. Ultimul termen era 30 aprilie. Dar lucrările continuă.
Patru ani în noroi
Timp de patru ani, locuitorii din Bârnova au îmbătrânit cât pentru zece. În numele progresului, compania omului de afaceri Titel Sinescu, câştigătoarea licitaţiei organizate de Apavital, a distrus toată localitatea şi, mai mult, a întârziat cu un an termenul-limită de finalizare.
Conform contractului, cei 31 de kilometri de canalizare trebuiau să fie gata pe 31 iulie 2015. La acea dată, însă, muncitorii de la Iasicon încă spărgeau asfaltul pentru a monta ţevi. Termenul a fost decalat, spre disperarea locuitorilor, pentru luna octombrie 2015, dar nici atunci nu s-a terminat coşmarul. A fost impus un nou termen limită – aprilie 2016, care este acum şi el decalat: 1 iulie 2016. „Răspunderea pentru acele întârzieri nu revine Apavital, ci firmei care a lucrat. Orice greşeală este plătită de firmă. Avem numeroase reclamaţii de la riveranii lucrării, dar este o lucrare care se face pentru acea comunitate”, a spus Răzvan Manolache, purtător de cuvânt al Apavital.
Drumurile din Bârnova sunt bune pentru sinucigaşi. Urci la volan şi nu mai ieşi de-acolo
Lucrare finalizată numai în actele Apavital
Reprezentantul firmei de apă şi canalizare susţine că, de fapt, lucrarea a fost finalizată. “Mi s-a transmis de la Investiţii că lucrarea este finalizată şi acum se lucrează la refacerea infrastructurii”, a explicat Răzvan Manolache.
În realitate, însă, muncitorii de la Iasicon încă lucrează la canalizare, în Păun. „Este o minciună că au terminat. Au săpat din nou şi au demontat nişte ţevi care erau puse greşit. Când i-am întrebat de ce sapă din nou, muncitorii mi-au spus că ţevile nu aveau cădere”, a declarat Mihai Iacob, un locuitor din Păun.
Imaginile realizate de 7EST în Păun, pe 13 mai, demonstrează că, de fapt, Iasicon încă lucrează la canalizare. Acolo unde, teoretic, lucrarea a fost finalizată, în urma angajaţilor firmei au rămas zeci de şanţuri care traversează şoseaua, acoperite cu pământ şi piatră, lăsate să se taseze pe nervii şi cheltuiala celor care circulă pe stradă. Reprezentanţii Primăriei Bârnova au refuzat să comenteze situaţia din comună.
Ca la noi: alte întârzieri, de la avize
Preţul plătit de Uniunea Europeană, printr-un program derulat de Apavital Iaşi, pentru ca locuitorii din Bârnova (cu toate satele componente) să aibă canalizare este de peste 20 de milioane de lei. Banii au acoperit cheltuielile pentru săpături, conducte, două staţii de pompare şi refacerea infrastructurii.
Citește și I se spune „RUȘINEA IAȘULUI”. Locuitorii din Bârnova înoată în noroi, iar responsabilii se ceartă
Într-un proiect viitor, programat însă a începe anul trecut, se intenţiona legarea canalizării din Păun la cea a oraşului Iaşi, cu o lucrare care se va întinde în lungul şoselei Iaşi-Vaslui. Artera, care a fost refăcută acum 3 ani şi este în stare perfectă, a fost subiectul unei controverse dintre Compania Naţională de Drumuri (CNADNR), administratorul şoselei, şi Apavital.
Compania a ezitat să elibereze avizele necesare lucrărilor. „A fost o întârziere în obţinerea avizelor de la CNADNR, pentru că lucrarea va merge pe lângă stradă”, a spus Răzvan Manolache.
Şi în privinţa refacerii străzilor distruse de Iasicon au fost numeroase probleme. După finalizarea unei bucăţi de canalizare la Bârnova, firma căreia Iasicon i-a subcontractat asfaltarea zonei distruse, TLSIT Piatra Neamţ, a turnat asfaltul direct pe pământ. Rezultatul s-a văzut imediat: şanţuri de jumătate de metru în asfaltul proaspăt, la câteva ore de la turnare.
„Avem numeroase reclamaţii de la riveranii lucrării, dar este o lucrare care se face pentru acea comunitate.” Răzvan Manolache, purtător de cuvânt Apavital
Şoseaua Bucium o ia la vale
Tot o lucrare a Apavital a dat peste cap, ani de zile, tot Buciumul. Motivul: reţeaua de canalizare trasă până la “borcanul” de la baza urcării spre Vaslui. Executant a fost Hidroconstrucţia SA şi, mai bine de doi ani, şoferii care au trecut pe Şoseaua Bucium au pierdut, însumat, zile din viaţă la volan. Finalizată, în sfârşit, lucrarea suferă în privinţa calităţii asfaltului turnat de Citadin SA, societate care a obţinut contractul pentru refacerea străzii. Pentru că Citadin nu a realizat o fundaţie solidă a drumului, în câteva zone şoseaua s-a înfundat. 7EST a relatat despre această problemă a lipsei de calitate, iar Citadin a asfaltat pe deasupra zonelor înfundate, câteva zile mai târziu. Acum, însă, asfaltul s-a lăsat din nou.