Universul comerţului tradiţional mai număra la finalul anului trecut circa 75.800 de magazine tradiţionale alimentare şi nealimentare, chioşcuri, alimentare şi magazine de bloc. Cele mai multe dintre acestea sunt grupate în zona Moldovei şi în Muntenia de Est, cele mai sărace regiuni ale ţării.
„Ponderea comerţului tradiţional va continua să scadă în următorii cinci ani şi va ajunge la circa 40%“, spun analiştii companiei de cercetare de piaţă Vektor Marktforschung.
Ponderea comerţului tradiţional a început să scadă încă de la finalul anilor ’90, când comerţul modern şi-a început dezvoltarea, însă în ultimii ani declinul a devenit tot mai accelerat, astfel că an de an câteva mii de magazine mici trag obloanele, scrie Ziarul Financiar.
Istoria comerţului modern a început să se scrie în 1996, când a intrat pe piaţă grupul german Metro în parteneriat cu omul de afaceri Ion Ţiriac. Acesta din urmă a ieşit din acţionariatul Metro Cash&Carry România în 2015. Metro Cash&Carry activează pe piaţa angro, astfel că micii comercianţi sunt clienţii săi. Prin comparaţie, hipermarketurile şi supermarketurile se adresează clientului final. Acestea din urmă au început să se dezvolte de la finalul anilor ’90, însă au apăsat mai tare pe pedala de acceleraţie după 2008, când s-au deschis 150-250 de magazine moderne pe an. Mai mult, acestea sunt în principal pe format mic – supermarket, discount şi proximitate – astfel că intră pe terenul de luptă al chioşcurilor. Lanţuri precum Mega Image sau Profi se aşază cu magazinele la partetul blocurilor, în inima cartierelor dormitor şi printr-o ofertă mai bună de preţ scot din joc micii comercianţi. Un executiv din comerţul modern spunea anterior că o deschidere de hipermarket duce la închiderea a câteva zeci de chioşcuri.
Citește mai multe pe Ziarul Financiar