Sindicatul Naţional Finanţe Publice – SindFISC, sindicat naţional specializat în reprezentarea angajaţilor sistemului instituţional al Ministerului Finanţelor Publice, atrage atenţia principalilor responsabili de constituirea şi gestionarea bugetului ţării, în primul rând Preşedintelui ANAF, Ministrului Finanţelor Publice, Premierului Guvernului României, asupra faptului că pot fi răspunzători pentru valul de proteste de stradă organizate şi/sau spontane, ce pot avea loc în perioada următoare şi îndeosebi în toamna, datorită imposibilităţii implementării unei legi a salarizării care să mulţumească marea parte a bugetarilor, din cauza neasigurarii unor fonduri bugetare suficiente, pentru punerea în practică a prevederilor legii şi a corecţiilor ce trebuiesc făcute, promisiuni asumate cel puţin declarativ de către întreg spectrul politic dar neonorate şi nepuse în practică, de niciun guvern.
În fapt, Sindicatul Naţional Finanţe Publice – SindFISC, solicita celor trei demnitari implicarea şi rezolvarea de urgenţă a următoarelor 4 mari probleme existente în Fiscul Românesc, probleme cunoscute de către aceştia, aduse la cunoştinţa domniilor lor şi cu alte ocazii, prin întâlniri directe cu reprezentanţii sindicali sau prin diverse alte canale de comunicare, probleme care dacă ar fi rezolvate, Statul Român, ar avea de câştigat, bugetul ar fi îndestulat şi astfel şi mare parte din categoriile profesionale, ce astăzi îşi manifesta nemulţumirile, vor putea fi conştientizate de adevărata putere de finanţare a salariilor:
1 – Protecţia juridică a personalului ANAF, astfel încât răspunderea juridică să nu poată fi atrasă organelor fiscale decât după judecarea actului de autoritate încheiat. În acest sens, în prima fază, instituţia să fie singură răspunzătoare de actul de autoritate încheiat de organul fiscal iar dacă aceasta, după o analiză minuţioasă considera că angajatul sau, a acţionat prin gravă neglijenţa sau cu rea credinţă în relaţia cu contribuabilul, atunci şi numai atunci să se ceară răspunderea disciplinară, contravenţionala sau penală a propriului angajat care i-a reprezentat greşit interesele. Dincolo de faptele penale, care dacă pe alocuri pot exista ca în orice instituţie publică, (SindFISC disociindu-se din start de acestea), în condiţiile în care nu există o astfel de prevedere legală în sensul în care este formulată de organizaţia noastră, la ora actuală, peste 250 de angajaţi ai Fiscului sunt hartuiţi excesiv, târâţi prin diferite anchete, îndreptate în nume personal asupra lor, marea majoritate speculative în vederea tergiversării, obstrucţionării şi împiedicării acţiunilor de control, intimidării organelor fiscale, demobilizării acestora. Angajaţilor reclamaţi nu li se acordă niciun suport juridic de către instituţie, prin invocarea inexistentei cadrului legal de a îi apara atâta timp cât au fost acţionaţi în nume personal, chiar dacă au reprezentat interesele instituţiei, lăsându-i să-şi facă propriile apărări, prin angajarea propriilor avocaţi. În tot acest timp, aceşti angajaţi trebuie să se concentreze şi asupra activităţii celui supus controlului, altor verificări şi sarcini de serviciu. În ultima perioadă, acest fenomen a devenit o practică în rândul unor contribuabili mai puţin oneşti, a dus la o demobilizare nemaintalnita în rândul organelor fiscale, în special control şi executare silită, cu consecinţe deosebit de grave pe termen mediu şi lung pentru credibilitatea instituţiei şi alimentarea bugetului general consolidat al statului.
Soluţia propusă de organizaţia noastră este modificarea de urgenţă a cadrului legislativ în sensul protecţiei juridice a organului fiscal, ţinând cont că există recomandări ale forurilor internaţionale asumate de statul român, de ani buni, dar neonorate încă.
2 – Regândirea unui nou plan de dotare a întregii activităţi ANAF cu tehnica de calcul adecvată, performanţă, programe speciale pentru evidenţa, colectare, inspecţie, executare şi antifrauda, precum şi pentru alte necesităţi care asigură creşterea operativităţi activităţii fiscale. La ora actuală, un important factor de ineficientă a activităţii ANAF este slabă dotare tehnică şi materială din întreg sistemul instituţional. În multe locuri ea abia ajunge la nivelul anilor 2005.
3 – Pentru aparatul de inspecţie fiscală, executare silită, informaţii fiscale, verificări fiscale, juridic, control intern, etc, să se elaboreze o procedură specială de decontare a cheltuielilor de deplasare, în situaţia în care în exercitarea atribuţiilor, personalul utilizează mijloace proprii de transport, ţinând cont că deplasarea la contribuabili sau instanţă nu este o activitate întâmplătoare (de care actualmente beneficiază numai pentru decontarea sporadică şi cu întârziere a consumului de carburant în cota fixă de 7,5 litri la 100 km), ci e una cu caracter permanent, ceea ce impune şi decontarea cheltuielilor adiacente utilizării autoturismului (uzură,asigurare,etc). Se poate urma exemplul folosit de majoritatea statelor europene.
4 – Stabilirea câştigului salarial din diversele structuri ale Finanţelor, în concordanţă cu :
– importanţă socială şi complexitatea muncii pe fiecare structură;
– presiunea neuropsihică la care este supus personalul;
– restricţii legate de anumite activităţi;
– performanţa;
– asumarea riscurilor şi mobilitatea, aria de competentă, în special în activităţile de: inspecţie, executare, antifrauda, audit, juridic, verificări, informaţii fiscale, achiziţii publice, control intern, etc.
Organizaţia noastră recomanda conducerii ANAF, că angajator, întreprinderea demersurilor legale pentru promovarea şi lărgirea spectrului funcţiei specifice în Agenţia Fiscală, SindFISC sprijinind necondiţionat acest posibil demers. Pornind de la cele relatate mai sus, în opinia SindFISC, angajaţii ANAF sunt singurii angajaţi din România care finanţează într-un procent atât de mare, din propriile salarii, activitatea instituţiei, în timp ce mare parte din rezultatele bune ale Agenţiei din ultima perioadă se datorează exclusiv sacrificiului personal al multora dintre ei, dăruirii muncii lor, a efortului suplimentar şi mai puţin al sprijinului instituţional.
Acest comunicat se doreşte a fi şi o scrisoare deschisă adresată Preşedintelui ANAF, că direct răspunzător de soarta angajaţilor instituţiei pe care o reprezintă, Ministrului Finanţelor Publice că ordonator principal de credite, posibil iniţiator de acte normative ce ţin de problemele subliniate dar şi responsabil în construcţia bugetului general consolidat al statului şi sarcinile de colectare trasate ANAF, cât şi Prim-Ministrului Guvernului României, ca factor cu putere de decizie dep
lină în promovarea unor acte normative ce pot duce la eficientizarea activităţii ANAF.