Ultima bătaie de joc la Bârnova: se surpă șoseaua înainte de recepție

0
493

Furt masiv din lucrarea de canalizare din fonduri europene construită de Apavital via Iasicon. La asfaltarea care are loc în aceste zile, la Bârnova, Iasicon foloseşte pentru fundaţia drumului material neconforme: nisip şi pietriş, turnate, deseori, direct pe pământ. Consecinţa este imediată:  în fiecare zi, o parte din drum se surpă. Specialiştii spun că imediat sub asfalt ar trebui să se găsească un strat gros de piatră spartă. Preţul acesteia este mai mare faţă de cel al nisipului şi pietrişului. Prin urmare, drumul este „vălurit”, iar contribuabilul, jefuit.

 

Peste 20 de milioane de lei, 3 ani de chin şi un final îngrozitor. Iasicon încheie lucrarea de la Bârnova – aducţiunea de canalizare pentru Apavital, din fonduri europene, dar calitatea drumului proaspăt renovat lasă foarte mult de dorit. Fotografiile realizate în comuna ieşeană demonstrează că, pentru fundaţia drumului, Apavital a închis ochii la utilizarea unor materiale de calitate inferioară. Drept consecinţă, în fiecare zi o parte din asfaltul turnat se surpă. Tot drumul din Bârnova este reparat în bătaie de joc: denivelat, umflat, lăsat, cu găuri imense din loc în loc. Un adevărat atentat la siguranţa celor care locuiesc în comună.

 

Cine va răspunde pentru defectele lucrării?

Lucrarea nu a fost încă recepţionată. Procedura este programată pentru 30 iunie, după încheierea probelor la reţeaua de canalizare. Din comisia de recepţie a lucrării vor face parte primarul din comuna Bârnova, reprezentantul Asociaţiei Regionale a Serviciilor de Apă şi Canal ARSACIS Iaşi, conducerile Inspectoratului de Stat în Construcţii şi Apavital, precum şi directorul Iasicon. Dacă vor vor semna actul de recepţie, cu toate defectele asfaltării, care sunt evidente, toţi aceştia vor putea fi traşi la răspundere. „Este bine ca în această perioadă cetăţenii să ne anunţe de orice deficienţă a lucrărilor pentru a le putea evidenţia în documentaţia de preluare, ca obligaţie a constructorului. Având în vedere că orice abatere de la proiect sau deficienţă în legătură cu execuţia intră în sarcina acestuia, anexa cu lucrări de remediat se va completa cu ceea ce sesizează cetăţenii. Sesizările se pot depune în scris la registratura societăţii sau la adresa [email protected]”, ne-a spus Răzvan Manolache, purtătorul de cuvânt al Apavital.

 

Ororile din drumul Bârnovei te revoltă

Cel mai grav: furtul din fundaţie

Conform specialiştilor din cadrul Universităţii Tehnice Iaşi, un drum făcut ca la carte trebuie să aibă câteva straturi care să-i asigure rezistenţa, cel mai important detaliu fiind soliditatea fundaţiei. Primul strat al unui drum se numeşte “stratul de formă” şi este compus din balast şi refuz de ciur. Acest strat trebuie să aibă cel puţin 10 centimetri. “Stratul de formă uniformizează capacitatea portantă, taie capilaritatea şi are rol anticontaminant. Împiedică apa şi praful să urce până la stratul de asfalt. Dacă firma de asfaltări face economie aici, apar probleme grave în timpul exploatării drumului – acele fisurări”, a explicat profesorul Vasile Boboc din cadrul Facultăţii de Construcţii.

 

Semnul erorilor

Peste primul strat urmează stratul de fundaţie, din balast, de cel puţin 15 centimetri. Peste acesta, sub asfalt, vine aşezat stratul de bază, care preia forţa de frânare. Acesta are tot 15 centimetri grosime şi este compus exclusiv din piatră spartă, de carieră. “Nimeni nu pune însă aşa ceva. Se pune, de obicei, refuz de ciur”, spune profesorul Boboc. Piatra spartă este 60-70 de lei mc, în timp ce refuzul de ciur nu trece de 30 de lei. Prin înlocuirea pietrei sparte de carieră, drumul suferă la capitolul stabilitate şi se surpă sub stratuld e asfalt. „Peste stratul de piatră vin două straturi de asfalt care trebuie să aibă, împreună, măcar 10 centimetri”, mai spune profesorul Boboc.

 

Citește și EXCLUSIV. 3.800 de basarabeni stau în două apartamente din Oancea

 

În cazul reparaţiilor realizate de Iasicon la Bârnova, firma nu a pus deloc în fundaţie materialele din manual şi nu a respectat nici grosimile. Imaginile demonstrează că de multe ori asfaltul a fost turnat direct pe pământ, cu un strat subţire de nisip şi pietriş pus dedesubt. În plus, în locurile în care drumul s-a surpat, muncitorii au umplut găurile cu nisip şi pământ şi au asfaltat din nou deasupra. Lucrarea are 31 de km şi s-a făcut pe aproximativ o treime din lăţimea drumului. Profesorul ieşean spun că este foarte dificil de calculat dimensiunea furtului, dar faptul că drumul se surpă în permanenţă este cea mai bună dovadă că lucrurile nu sunt în regulă.

 

Titel Sinescu (Iasicon), Ioan Toma (Apavital), Paul Benesch (ARSACIS), Radu Lupăşteanu (Inspectoratul în Construcţii) şi Mihai Bălan (primar) au pe mână siguranţa oamenilor din Bârnova

4,57 milioane de euro pe apa Sâmbetei

La Bârnova, Apavital a implementat un proiect european de 4,57 milioane de euro (circa 20 de milioane de lei). Pentru 645.000 de lei pe un kilometru de canalizare, Iasicon a săpat, a montat conductele şi a acoperit totul, urmând să aducă drumul la starea anterioară lucrărilor. Doar Apavital cunoaşte situaţia reală a canalizării, pentru că probele au scos la iveală defecţiuni. Lucrarea se surpă, este denivelată, asfaltul este crăpat şi, peste noapte, apar găuri imense în asfalt.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments