La Iaşi, s-a dovedit ce înseamnă să lucrezi mereu cu maşini la mâna a doua: plăteşti cât nu face. Un exemplu despre ce a însemnat pentru RATP Iaşi să lucreze în ultimii 10 ani doar cu autobuze la mâna a doua, cumpărate din oraşe care au vrut să scape cât mai repede de ele. Un autobuz cumpărat de la Unistil a costat 18.600 de euro. Ulterior, o cutie de viteze defectată la un asemenea autobuz a costat 7.500 de euro. Acest mod de a face afaceri a adus falimentul RATP.
Într-o firmă privată, stilul de a face afaceri al RATP Iaşi şi al Primăriei ar fi total interzis. După ce a plătit pe nişte autobuze de două ori cât făceau ele, de fapt, Primăria a îngreunat bugetul RATP foarte mult în momentul în care acesteau au ajuns să se defecteze la tot pasul. Un exemplu foarte bun este cel al unui vehicul DAF Den Oudsten Alliance B96, celebrul model roşu importat din Olanda de Unistil şi vândut apoi Primăriei Iaşi, la suprapreţ. Cutia de viteze distrusă a maşinii a costat, în martie 2016, nu mai puţin de 7.500 de euro. „Câţi oameni trebuie să transporte RATP pentru a acoperi costurile acestei cutii de viteze?”, se întreabă Marius Dangă, lider PNL Iaşi. La 2 lei biletul, 16.900.
33.800 de lei
În urmă cu trei luni, RATP Iaşi a cumpărat, prin achiziţie directă, reparaţiile pentru o cutie de viteze distrusă de la un autobuz DAF Alliance B96. Contractul, încheiat cu SC Service Faur SRL, o firmă din Bucureşti creată pe scheletul fostei Uzine 23 August, a costat RATP Iaşi nu mai puţin de 33.804 lei – 7.500 de euro. Suma a reprezentat aproape jumătate din costul autobuzului, atunci când a fost cumpărat de către Primărie de la SC Unistil, firma omului de afaceri Vasile Puşcaşu. „Autobuzele au avut, ca orice SH, o garanţie modestă, de 6 luni. Evident că, atunci când s-a terminat această garanţie, au început să cadă toate de pe ele. Nu mă mir că ajungi să dai jumătate din preţul de achiziţie pentru o reparaţie. Este o confirmare a zicalei că suntem prea săraci pentru a cumpăra lucruri ieftine. Ajung să ne coste mai mult decât fac”, spune liderul PNL Iaşi, Marius Dangă, care a avut în subordine RATP pe vremea când a fost viceprimar. Acesta spune că, la preţul de 7.500 de euro cutia de viteze, dacă, prin absurd ar cădea toate în aceeaşi zi, RATP ar avea activitatea blocată.
Autobuzele DAF au fost cumpărate în 2013
40 de autobuze SH, la suprapreţ
Autobuzele aduse de SC Unistil pentru RATP Iaşi, în cadrul unei licitaţii organizate de Primăria Iaşi, care a avut loc în luna octombrie 2013, au fost plătite cu 3,3 milioane de lei, fără TVA – 745.511 euro, la un curs de 4,5 lei pentru un euro. Preţul pentru fiecare autobuz plătit de la bugetul local a fost de 83.750 de lei (18.637 euro), fără TVA. Conform condiţiilor licitaţiei, preţul de adjudecare trebuia să includă şi achitarea taxelor de înmatriculare. La licitaţie s-a prezentat o singură firmă, cea a lui Vasile Puşcaşu, care a şi câştigat-o. Fusese acordat punctaj mai mare dacă firma se angaja să aducă 40 de autobuze de acelaşi tip. În urma adjudecării, firma lui Puşcaşu a adus la Iaşi 40 de autobuze Daf Den Oudsten Alliance City B96, din oraşul olandez Haga. Firma de la care le-a cumpărat a fost Womy, un dealer de autobuze second hand olandez. Autobuzele sunt fabricate între 1998 şi 2001, cele mai multe fiind din 1999 şi 2000, au normă de poluare Euro 2 şi au aer condiţionat doar pentru cabina şoferului.
16.900 de bilete de 2 lei a trebuit să vândă RATP pentru a acoperi costul reparaţiei unei cutii de viteze
Primarul Chirica schimbă macazul
Mihai Chirica promite 80 de autobuze noi
Primarul Mihai Chirica a declarat că, în următoarele 7 luni, Primăria va înlocui tot parcul auto al RATP. „Nu mai mergem cu SH. În ultimele două săptămâni am avut discuţii cu Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare şi este în măsură să ne finanţeze acest proiect şi rezolvăm odată problema pentru totdeauna. Concret, ar fi în jur de 6 luni de zile în care finalizăm tot, să le avem în curte. Ei se ocupă de toată procedura, în sensul asigurării consultanţei juridice şi tehnice pe parcursul achiziţiei, noi vom fi autoritatea contractantă şi beneficiarul. Valoarea estimată de noi, conform ultimelor proceduri, este de 200.000 de euro pe bucată. Toate vor fi cu aer condiţionat şi Euro 6”, a precizat primarul Mihai Chirica.