Împrumut BERD? Finanţare Europeană? Pe cine să crezi? Dacă ai maşină şi nu eşti client captiv al transportului în comun, chiar nu contează. Certuri între PNL cu PSD. Ceva străin ţie, aproape dintr-o zonă abstractă. Nu par să îţi influenţeze viaţa de zi cu zi. Totuşi, pentru câteva sute de mii de ieşeni ar trebui să conteze.
Din diferite motive, circulă cu mijloacele de transport în comun. Iarna încălzesc tramvaiele cu aburul respiraţiei, vara au grijă la subsoara vecinului de banchetă, nu cumva să fie agitată brusc, că-s 40 de grade. Mai nou, trebuie să se aclimatizeze cu flăcările, câteva autobuze fiind observate că îşi dau foc în mers.
Primarul Chirica a propus cea mai lesne soluţie: un împrumut la BERD pe care să-l plătească toţi ieşenii şi achiziţionarea a 75 de autobuze. De ce 75 şi nu 59? De ce nu 81? Să faci un împrumut pe care să-l plătească alţii, nu pare o nouă administraţie. Seamănă cu vechea.
Liberalii acuză Primăria de incompetenţă pe motiv că nu cumpără autobuzele din fonduri europene. Totuşi, pentru programul prin care ar fi posibil ca Primăria să acceseze fonduri, nu a apărut ghidul specific, doar asigurări că va fi aşa. Pentru că Mihai Chirica nu a dat cioara din mână pe cea de pe gard, liberalii vor referendum. Pentru asta au solicitat convocarea unei şedinţe extraordinare de Consiliu Local. N-au reuşit ei să respingă proiectul cu împrumutul la BERD, cu atât mai puţin au şanse să forţeze un referendum, ceea ce demonstrează că miza scandalului ţine strict de imagine.
Mărturisesc, sunt un naiv incurabil. De la un rebel anti-sistem precum Andrei Postolache, de la tinerii din echipa lui Bodea, de la PSD pe alocuri reîmprospătat al lui Chirica şi de la cerebralul Botez, mi-ar fi plăcut să aud o propunere de mijloc: în primă fază, bani de la BERD doar pentru jumătate din numărul autobuzelor dorite, autobuzele vechi fiind o bombă cu ceas. În paralel, Primăria ar fi putut pregăti un proiect pentru atragerea fondurilor europene, aşa cum au propus liberalii, chiar dacă succesul nu este garantat.
Cred că dezbaterea pentru autobuze nu are consistenţă. De ce parcul RATP a ajuns atât de paradit? Poate e cazul ca subvenţiile pentru pensionari să scadă, să fie oferit doar un anumit număr de călătorii, în anumite intervale orare. Poate că o alternativă ar fi concesionarea activităţii de transport unui privat, care să fie obligat să deţină flotă nouă de autobuze. Poate că trebuie scumpit biletul. Poate că Maricel Ghercă ar trebui debarcat. El e omul care a condus regia de transport în ultimii zece ani. O curiozitate măruntă: câte bonusuri pentru îndeplinirea criteriilor de performanţă a încasat Maricel Ghercă? Dacă n-a încasat, poate ar trebui să-i fie mărit salariul. Ţinând la şeful lor, poate că autobuzele se vor căi şi vor consuma mai puţin combustibil…